هفتمین روز جشنواره فیلم فجر با تنش‌ها و حواشی فراوان در نشست خبری همراه بود.

به گزارش خبرنگار حوزه سینما  گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان، هفتمین روز از سی و هشتمین جشنواره فیلم فجر، با اکران دو فیلم متعلق به سازمان فرهنگی هنری اوج آغاز شد. فیلم سینمایی «لباس شخصی» روایت پیچیدگی‌های حزب توده بود که ماموران امنیتی را به چالش می‌کشید. فکت‌های تاریخی در کنار داستان پر رمز و راز فیلم، مخاطب را به دوران سیاسی خاص ایران در دهه ۶۰ می‌برد.

نکته قابل توجه در این فیلم حذف برخی سکانس‌ها و دیالوگ‌ها به دلیل موضوعات امنیتی بود. امیر عباس ربیعی کارگردان فیلم «لباس شخصی» در نشست خبری این فیلم گفت: «اگر آن سکانس‌هایی که در فیلم بود حذف نمی‌شد، فیلم خوش ساخت‌تر بود.»

حواشی اصلی روز هفتم جشنواره در دومین فیلم سازمان اوج بیشتر نمود پیدا کرد. جدیدترین ساخته ابراهیم حاتمی کیا با نام «خروج» داستان مطالبه گری چند روستایی و سخت کوشی آن‌ها برای احقاق حق از دست رفته‌شان بود.

داستان فیلم سینمایی «خروج» همراه با نمایش غیرواقعی برخی سیاستمداران دولتی بود. در این فیلم کاراکتر مشاور رئیس جمهور را محمدرضا شریفی نیا بازی کرده بود. گریم و عنوان مشاور رئیس جمهور در فیلم شباهت این کاراکتر با حسام الدین آشنا را در ذهن مخاطبان متبلور کرد که حاتمی کیا و آشنا این تشابه را اتفاقی عنوان کردند.

فرامرز قریبیان بازیگر نقش اصلی فیلم بود که در نشست خبری فیلم اعلام کرد، به دلیل وجود ساز و کار نادرست در سینما، دیگر در هیچ فیلمی بازی نمی‌کند و «خروج» آخرین نقش آفرینی او در سینماست.

قریبیان همچنین گفت بهترین فیلمی که در آن بازی کرده است، همین فیلم است. البته در ادامه حاتمی کیا و اهالی رسانه از قریبیان درخواست کردند که نسبت به این تصمیم تجدید نظر کند.

اما بخش اصلی حواشی معطوف به حاتمی کیا بود. او در این نشست خبری بار‌ها وارد چالش شد. برخی از اهالی رسانه انتقاداتی را نسبت به کیفیت اثر مطرح کردند. حاتمی کیا در پاسخ به این انتقادات گفت که بر مبنای اعتقادات خود فیلم می‌سازد و برای راضی کردن دیگران کار نمی‌کند. او نسبت به کنار گذاشتن فیلمش از میان رتبه بندی‌های آرای مردمی اعتراض کرد و گفت که برخی با او دشمنی دارند.

او در بخش دیگری از صحبت هایش تاکید کرد باید آثار او به عنوان یک سرباز نظام پذیرفته شود. حاتمی کیا همچنین در پاسخ به سوال خبرنگاری مبنی بر امکان ساخت فیلم درباره شهید حاج قاسم سلیمانی گفت که آرزوی این کار را دارد، اما هنوز تصمیم جدی نگرفته است.

در بخش دیگری از نشست خبری فیلم «خروج»، قریبیان به افشاگری پرداخت و گفت زمانی که داور جشنواره فجر بوده است، فشار‌هایی از بیرون مانع از انجام اصولی کار‌ها می‌شد.

فیلم سینمایی «آتابای» جدیدترین ساخته نیکی کریمی آخرین سانس بخش سینمای داستانی روز هفتم را تشکیل می‌داد. این فیلم زندگی مردی آذری زبان را روایت می‌کرد که چند تن از عزیزانش را از دست داده است و ورود یک خانواده به روستای محل زندگی او، سرنوشتش را تغییر می‌دهد.

نکته قابل توجه در این فیلم آذری بودن زبان تمام بازیگران بود. البته یک خبرنگار در نشست خبری فیلم نسبت به فارسی نبودن زبان فیلم اعتراض کرد که عصبانیت هادی حجازی فر نویسنده و بازیگر نقش اصلی فیلم را به همراه داشت.

حسن ختام روز هفتم جشنواره اکران مستند ملتهبِ «زندگی میان پرچم‌های جنگی» بود. روایت مبارزه طالبان با داعش و مصاحبه با اعضای طالبان و داعش از نکات شگفت انگیز مستند بود. محسن اسلام زاده تهیه کننده و کارگردان مستند، به همراه تصویربردارش چند هفته با سران طالبان زندگی کرده اند. حتی دوربین آن‌ها به دست طالبان ضبط شده و احتمال نابود شدن مستند وجود داشته است. نمایش تصاویر جنگ‌ها و سبک زندگی طالبان مستند را دیدنی کرده بود. اسلام زاده از سال ۹۰ متمرکز روی کشور افغانستان بوده و این اثر چهارمین مستند اوست. نکته قابل توجه استقبال نسبتاً خوب از این مستند بود؛ معمولاً فیلم‌های مستند و کوتاه جشنواره فجر به دلیل ساعت نامناسب اکران با تعداد کم تماشاگران مواجه می‌شوند.


انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱۴
در انتظار بررسی: ۰
Germany
ناشناس
۰۹:۰۳ ۲۰ بهمن ۱۳۹۸
جناب آقای حاتمی کیا ، یکی از افرادی هستند که واقعاً مثل شهید سلیمانی برا انقلاب فعالیت کرده اند درود خدا بر ایشان . امیدوارم همیشه در خط رهبری باشند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۳۶ ۲۰ بهمن ۱۳۹۸
برای مردم فیلم بساز اقا ابراهیم درباری نباش
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۴۵ ۱۹ بهمن ۱۳۹۸
حاتمی کیا وفیلمهاش رودوست دارم چون برش درستی ازتاریخ ایران وایرانیان رانشان میده..اژانس شیشه ای حرف دل رزمنده هایی بود که فراموش شده بودند..چ قصه سربازوطن ..چمران بزرگمردبود..خروج راندیده ام..ولی بازهم درددل کارگردانیست که دردش ازجنس مردمه نه ادااطوارهای جلف وبی ارزش
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۳۰ ۱۹ بهمن ۱۳۹۸
ابراهیم حاتمی کیاسربازوطن است وبیشترانقلابی عمل می کندتاانتصابی بهتراست بیشترقدرایشان رابدانیم زودقضاوت نکنیم
Iran (Islamic Republic of)
یاسر
۱۵:۲۴ ۱۹ بهمن ۱۳۹۸
آذری زبان؟
اینو خداییش از کجاتون در میارید؟
چقد بهتون بگیم ک آذری زبان نداریم بلکه تورک زبان داریم
ما تورک هستیم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۱۴ ۲۰ بهمن ۱۳۹۸
اتفاقا آذبایجان داریم و آذری زبان!!!ترک به مردم عثمانی میگویند.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۳۲ ۱۹ بهمن ۱۳۹۸
بهتر که فیلم حاتمی کیا متظاهر کنار رفت اونی که به نرخ روز نون میخوره بهتره نباشه
Iran (Islamic Republic of)
علیرضا رضایی
۱۴:۵۵ ۱۹ بهمن ۱۳۹۸
این نظر شماست.خواهشا تحمیل نکنید.ایشان همیشه ارزشی بودند و توی این شرایط فکری که هنرمندان دارند طرز فکر ایشان شجاعت میخواهد و همه ما میدونیم که مسولین فرهنگی در مسیری متفاوت از موضوعات فیلمسازی ایشان قدم برمیدارند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۵۵ ۱۹ بهمن ۱۳۹۸
بهتره که در مورد مردم قضاوت نکنیم تا فردای قیامت رسوا نشیم. سردار سلیمانی از ایشون بابت فیلم به وقت شام تشکر کرده بودن.
حالا شما وقتی خوشتون نمیاد دیگه دلیلش چیز دیگه ایه.
Iran (Islamic Republic of)
بي نام
۱۵:۰۷ ۱۹ بهمن ۱۳۹۸
ما ايشان رو به واسطه كارگرداني مي شناسيم. كارگرداني كه دغدقه داره . اگه منظور تون فيلم هاي آقاي حاتمي كيا هست كه نون به نرخ روز خوردنه !!! يا نمي دوني معني اين مثل چيه يا فيلم هاي ايشان رو نديدي و فقط داري قضاوت كوركورانه مي كني... فيلم به وقت شام كه به جنگ با داعش پرداخته، يا فيلم چ كه بخش كوچكي از زندگي شهيد چمران رو نشون مي ده و ... بيشتر فيلم ها درباره جنگ و موضوعات مربوط به اونه كه البته واقعيت مقطعي از كشور ما بوده و هنوز با اون واقعيت درگيريم.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۰۹ ۱۹ بهمن ۱۳۹۸
تا وقتي امثال شما وجود دارند بايد توي اين سينما فقط فيلم هاي بي سر و ته ديد و سالي 1 دونه فيلم درست ديد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۲۲ ۱۹ بهمن ۱۳۹۸
شما دیدین فیلمشون و؟
United States of America
ناشناس
۱۵:۳۷ ۱۹ بهمن ۱۳۹۸
اتفاقاتنهاکسی که توسینما راهش مشخصه وبازی درنمیاره ایشونن مثل خیلیا واسه خوشاینداین واون حرف نمیزنه وفیلم نمیسازه
Iran (Islamic Republic of)
مهدی
۱۹:۵۰ ۱۹ بهمن ۱۳۹۸
اونی نون به نرخ روز خوره که فیلمهایی بسازه که پر از صحنه های ضد اخلاقی باشه. فیلم‌هایی که همه میدونیم کدوم هستن.
آخرین اخبار