اکبرپور گفت: هیچ کالای دپو شده‌ای در گمرک بندر شهید رجایی وجود ندارد و هزار و ۹۴۱ دستگاه خودرو در این بندر وجود دارد که مجوز ثبت سفارش آن‌ها صادر شده است.

به گزارش خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، ابوالفضل اکبرپور ناظر گمرکات استان هرمزگان در نشست خبری امروز (سه‌شنبه) درباره خودرو‌های دپو شده در گمرکات کشور گفت: خودرو‌هایی که در سراسر کشور وجود داشت، ۱۲ هزار و ۲۶۱ دستگاه بود که در نیمه دوم سال گذشته با مصوبه هیئت دولت در طول ۶ ماه امسال ترخیص شد. بر این اساس ۶ هزار و ۶۵۳ دستگاه سواری در گمرکات کشور وجود داشت که با احتساب آمبولانس‌ها حدود ۷ هزار و ۱۵۳ دستگاه می‌شد.

ناظر گمرکات استان هرمزگان یادآور شد: مجوز‌های قانونی برای ترخیص خودرو‌ها مربوط به خودرو‌های با حجم موتور زیر ۲ هزار و ۵۰۰ سی‌سی بود که تمامی این خودرو‌ها دارای این حجم از موتور بودند. در حال حاضر خودرو‌هایی که مازاد در گمرکات مانده با توجه به تغییر شرایط ارزی و ممنوعیت ثبت سفارش بوده است.

او افزود: توقف ترخیص خودرو‌های موجود در گمرک و مناطق آزاد از سوی دولت بوده است و تا مجوز‌های قانونی ارائه نشود گمرک اجازه خروج را نمی‌دهد، به همین دلیل بسیاری از خودرو‌هایی که در این بخش مانده ناشی از عدم ارائه مجوز بوده است.

اکبرپور با اشاره به اینکه اگر بحث ثبت سفارش قانونی مجدداً راه‌اندازی شود، گفت: در چنین شرایطی تمامی خودرو‌ها مجدداً باید مجوز‌های قانونی را برای وارداتدریافت کنند.

ناظر گمرکات استان هرمزگان اظهار کرد: حدود هزار و ۹۴۱ دستگاه خودرو در گمرکات استان هرمزگان وجود دارد که ۶۶۸ دستگاه در شهید رجایی، هزار و ۱۶۷ دستگاه در بندر شهید باهنر و ۱۰۶ دستگاه در بندر لنگه قرار دارد.

او افزود: تمامی خودرو‌ها که در گمرکات باقی مانده باید مجوز‌های قانونی را داشته باشند و بسیاری از این خودرو‌ها هم به دلیل ممنوعیت سفارش در گمرکات مانده است و به محض دریافت مجوز این خودرو‌ها از گمرک خارج می‌شوند.

اکبرپور درباره آخرین وضعیت ترخیص ۱۰۴۸ خودرو از گمرک کل کشور گفت: رایزنی برای ترخیص خودروها از طرف وزیر اقتصاد در آبان ماه انجام شده که وزیر صمت هم در این بخش موافقت نهایی خود را اعلام کرده است.


بیشتر بخوانید: برنامه‌ای برای کاهش تجارت با کشور چین در رابطه با ویروس کرونا نداریم 


ناظر گمرکات استان هرمزگان در پاسخ به سئوال باشگاه خبرنگاران جوان در رابطه با میزان کالا‌های دپو شده در گمرکات بندرعباس هم گفت: اصطلاح دپو در بنادر از دو سال پیش همزمان با افزایش نرخ ارز ایجاد شد و بسیاری از واردکنندگان ترجیح می‌دادند کالا‌های خود را در گمرکات دپو کنند، اما اوایل سال همزمان با بازدید وزیر اقتصاد و وزیر صنعت از بندر شهید رجایی این موضوع تا حدود زیادی برطرف شد. هم‌اکنون حدود ۴۴ هزار تن کالا در گمرکات بندرعباس وجود دارد که ۵۰ هزار تن از این کالا‌ها ترخیص می‌شود و مابقی در مراحل دریافت مجوز ترخیص هستند و گمرک هم ملزم است تا دریافت مجوز‌های قانونی اجازه خارج شدن هیچ کالایی را ندهد.

او گفت: ۷۴ هزار تن کالای اساسی از ابتدای سال وارد کشور شده است که بخش عمده‌ای از آن‌ها در جریان تشریفات گمرکی هستند و با اطمینان می‌توان گفت هیچ کالای اساسی دپو شده‌ای در گمرکات بندر شهید رجایی وجود ندارد.

اکبرپور افزود: حدود ۳۷۷ هزار تن کالا در بندر شهید رجایی موجود است.

مشکلی برای کالا‌های اساسی شب عید وجود ندارد

اکبر پور با بیان اینکه تعداد گمرکات موجود در استان هرمزگان ۲۸ گمرک است و این استان دارای ۵ اداره کل از جمله شهید رجایی، شهید باهنر، بندر لنگه، قشم و کیش است گفت: این استان دارای ۱۹ دفتر گمرکی از جمله چارک، منطقه ویژه کشتی سازی، منطقه ویژه معادن و فلزات خلیج فارس، درگهان، بندر کنگ و ... است.

او افزود: در ۱۰ ماهه امسال میزان واردات ۷۴.۱۱۹ اظهار نامه‌های رویه واردات، صادرات و ترانزیت گمرکات استان هرمزگان بوده و میزان اظهار نامه‌های صادرات ۳۶.۴۵۵ مورد بوده است. همچنین میزان صادرات در مقایسه با سال‌های گذشته نسبت به واردات از نظر تناژ رشد سه برابری داشته است و ما در صادرات به عددی بالغ بر ۳۹ میلیون ۸۰۰ هزار تن رسیده‌ایم که ارزش ریالی آن به ۲۶ میلیارد و ۹۷۱ میلیون دلار بوده است این در حالی است که در سال گذشته میزان صادرات ما ۳۵ میلیون و ۸۳۳ هزار تن بوده که ارزش دلاری آن ۱۲ میلیارد دلار بوده است.

ناظر گمرکات استان هرمزگان به صادرات غیر نفتی هم اشاره کرد و گفت: میزان صادرات غیر نفتی ما ۱۸ میلیارد و ۶۱۰ میلیون دلار بوده که در این بخش هم رشد بسیار چشمگیری داشته‌ایم و عمده کشور‌هایی که کالا به آن صادر می‌شود چین، هند، امارات، آلمان، ایتالیا و تایلند است.

اکبرپور به آمار واردات هم اشاره کرد و گفت: میزان واردات ۶ میلیون و ۹۰۰ هزار تن بوده که ارزش دلاری آن ۱۳.۷۰۶ میلیون دلار بوده است. این در حالی است که در سال گذشته ۷ میلیون تن واردات داشته ایم که ارزش دلاری آن ۱۴ میلیارد دلار بوده است.

او افزود: در رابطه با بحث کالای اساسی همکاری گمرک و اداره کل بنادر بسیار چشمگیر بوده که به صورت شبانه روزی در این حوزه فعالیت می‌کنند.

ناظر گمرکات استان هرمزگان به میزان کالاهی اساسی و ضروری ترخیص شده طی ۱۰ ماهه امسال اشاره کرد و گفت: مجموع کل کالا‌های اساسی ترخیص شده از ابتدای سال ۳.۱۸۳.۳۴۰ تن بوده که ۵۵.۶۵۹ تن کالا در جریان تشریفات گمرکی قرار داد و از این میزان ۲.۸۵۰.۶۵۲ تن کالا خارج شده است.

او افزود: از این میزان کالا ۷۴.۳۳۵ تن کالا مربوط به گوشت بوده که ۷۷۵ تن کالا در جریان تشریفات گمرکی قرار دارد و ۷۷.۷۲۸ تن کالا هم از ابتدای سال از گمرکات خارج شده است همچنین ۸۱۷.۶۱۹ تن کالا مربوط به برنج و ۲۳.۸۶۷ تن در جریان تشریفات گمرکی قرار دارد همچنین ۲.۴۴۲ تن کالا مربوط به دارو بوده و ۴.۳۴۶ تن دارو از گمرکات این استان خارج شده است. همچنین ۶۴.۵۳۷ تن مربوط به کنجاله و سویا است که ۴۳.۶۳۱ تن از ابتدای سال خارج شده است.

اکبر پور با اشاره به اینکه با واردات این میزان کالا‌های اساسی به کشور مشکلی در تامین مواد شب عید نداریم و با توجه به اینکه بلافاصله یک ماه بعد از عید ماه رمضان است بنابراین برنامه ریزی‌های برای وارات کالای اساسی در حال انجام است.

ناظر گمرکات استان هرمزگان با اشاره به اینکه تمهیدات اساسی برای جلوگیری و کنترل ویروس کرونا در تمامی ادارات کل انجام می‌شود، افزود: با همکاری وزارت بهداشت و اداره کل بنادر تمای کشتی‌های مربوط به کشور چین به صورت شبانه روزی در گمرکات این استان کنترل می‌شود هیچ مورد مشکوکی در مورد ویروس کرونا وجود ندارد.

او تغییر شرایط ارزی و ممنوعیت ترخیص کالا را مهمترین رسوب خودرو‌های دپو شده در گمرکات اعلام کرد و گفت: اگر ثبت سفارش خودرو‌ها از سوی متولیان انجام شود طبق قوانین و ضوابط نیاز است تا مجوز‌های جدید قانونی اخذ شود.

اکبرپور افزود: حدود ۱۹۴۱ خودرو در گمرکات استان هرمزگان وجود دارد که این خودرو‌ها سرمایه مردم هستند و متاسفانه برخی از آن‌ها استاندارد‌ها لازم را ندارند به طور مثال برخی از آن‌ها لاستیک و قطعات رویه آن‌ها به دلیل آنکه در شرایط جوی بدی قرار دارند از بین رفته است و ما در این بخش تنها مجری قانون هستیم و علت اصلی دپو شدن خودرو‌ها در گمرک نیست.

ناظر گمرکات استان هرمزگان با اشاره به اینکه ۵۰ درصد واردات، صادرات و ترانزیت کشور از گمرکات استان انجام می‌شود گفت: بیش از ۵۴ درصد حجم تجارت خارجی کشور در این استان است که از غربی‌ترین و شرقی‌ترین نقطه استان حدود ۲۹ گمرک وجود دارد.

 

انتهای پیام /

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار