در پاسخ به سؤال باشگاه خبرنگاران جوان مطرح شد؛

برنامه‌ای برای کاهش تجارت با کشور چین در رابطه با ویروس کرونا نداریم

مدیرکل بنادر و دریانوردی استان هرمزگان گفت: هیچ برنامه‌ای برای کاهش تجارت دریایی با کشور چین نداریم، چرا که هیچ مورد مشکوکی در زمینه ویروس کرونا دیده نشده است.

به گزارش خبرنگار راه و شهرسازی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، نشست خبری مشترک ناظر گمرکات استان هرمزگان و مدیرکل بنادر و دریانوردی استان هرمزگان امروز برگزار شد.

در این مراسم الله‌مراد عفیفی‌پور مدیرکل بنادر و دریانوردی استان هرمزگان با بیان اینکه تاکنون هیچ مورد مشکوکی مبتلا به ویروس کرونا در بنادر استان هرمزگان دیده نشده است، گفت: تمامی گمرک و کارمندان بندر موظف هستند کالاهای سلامت‌محور را به صورت کامل با مجوزهای قانونی از وزارت بهداشت و سازمان استاندارد ترخیص کنند.

مدیرکل بنادر و دریانوردی استان هرمزگان افزود: تاکنون هیچ مورد مشکوکی مربوط به ویروس کرونا چه در بحث مسافری و چه در بحث ورود کالا دیده نشده است و تمامی قوانین و دستورالعمل‌های مربوط به کنترل بهداشتی در این ایام رعایت می‌شود.

عفیفی‌پور افزود: تمامی کشتی‌هایی که از کشور چین وارد ایران می‌شوند به صورت کامل و تخصصی چکاپ می‌شود و در حوزه کالای اساسی از جمله برنج، گوشت، قند و شکر، باید گفت هیچکدام از سایر کالاهای خوراکی از کشور چین وارد ایران نمی‌شوند بنابراین نگرانی در این موضوع دیده نمی‌شود.

او افزود: تمامی کالاهای اساسی توسط کارشناسان وزارت بهداشت کنترل می‌شوند و در این موضوع کمیته‌ای تشکیل شده و تمامی کالاها و مسافران نمونه‌برداری و کنترل می‌شود و تاکنون هم هیچ موضوع مشکوکی در این حوزه دیده نشده است.

مدیرکل بنادر و دریانوردی استان هرمزگان با اشاره به اینکه برای ارتقای سلامت  و آگاهی‌سازی بروشورهایی تهیه و همایش‌هایی در این موضوع برگزار شده است گفت: ما کمترین ارتباط با خدمه کشتی‌های چینی داشته‌ایم تا این موضوع به صورت کامل برطرف شود.

عفیفی‌پور در پاسخ به سؤال باشگاه خبرنگاران در رابطه با کاهش تجارت و اجازه ندادن ورود کشتی‌های چینی به ایران هم در طی روزهای گذشته گفت: به هیچ عنوان برنامه‌ای در این رابطه در دستور کار خود قرار نداده‌ایم چرا که بیشترین تجارت ما با کشور چین  است و خوشبختانه تاکنون مورد مشکوکی دیده نشده است.

او توضیح داد: سفر با کشتی تفاوت بسیار زیادی با سفر هوایی به کشور چین دارد چرا که در حوزه هواپیمایی ارتباط مستقیم بین مسافر و کارکنان ایجاد می‌شود و مدت زمان سفر از طریق هوایی به کشور چین ۸ ساعت است، اما از طریق کشتی بیش از ۱۲ روز  این سفر طول می‌کشد، بنابراین هیچ نگرانی در این زمینه وجود ندارد.

مدیرکل بنادر و دریانوردی استان هرمزگان بیان کرد: مدت زمان ویروس کرونا ۱۰ روز است، اما کشتی‌هایی که در این مسیر تردد می‌کنند ۱۴ تا ۱۵ روز در طول مسیر هستند، بنابراین اگر مورد مشکوکی هم وجود داشته باشد در طول این مدت برطرف می‌شود.

طراحی سامانه برای تردد راحت‌تر کامیون‌ها در بندر شهید رجایی

عفیفی‌پور با اشاره به اینکه بندر شهید رجایی اولین و بزرگترین بندر کشور به شمار می‌رود که سالیانه ۱۰۰ میلیون تن کالا را تخلیه و بارگیری می‌کند و به عنوان یک نقطه قدرتمند تجارت دریایی به شمار می‌آید.

او با اشاره به اینکه در ۱۰ ماهه امسال رشد چشمگیری در تخلیه و بارگیری کالا داشته‌ایم  توضیح داد: در اداره کل بندر هرمزگان ۷۱ بندر کوچک و بزرگ قرار دارد و نوار ساحلی این بندر ۲ هزار و ۲۰۰ کیلومتر است که شرقی‌ترین منطقه را به غربی‌ترین منطقه این استان متصل می‌کند.

او با اشاره به اینکه بیش از ۸۰ میلیون تن کالا در ۱۰ ماهه گذشته در این بندر تخلیه و بارگیری شده است، گفت: تمامی این کالا‌ها در حوزه‌های نفتی و غیر نفتی انجام شده و بخش عمده‌ای از آن‌ها صادرات بوده است که از مبادی اصلی کشور صادر شده است.

عفیفی‌پور یادآور شد: باتوجه به توانمندی این بندر قابلیت جابجایی کالا در این بندر به صورت فله و خشک هم امکان‌پذیر است.

او به ظرفیت‌های مهم مسافری و گردشگری این بندر هم اشاره کرد و گفت: در ۱۰ ماهه امسال ۱۵ ونیم میلیون نفر سفر دریایی انجام شده که باتوجه به قابلیت‌های زیرساختی که در استان هرمزگان ایجاد شده امکان افزایش سفر‌های دریایی وجود دارد.

مدیر کل بنادر استان هرمزگان با اشاره به اینکه نقاط گردشگری متعددی در این بندر وجود دارد، گفت: جزیره هرمز که به عنوان جزیره رنگین‌کمان نام‌گذاری شده قابلیت‌ها و ظرفیت‌هایی وجود دارد که زمینه‌ساز جذب گردشگر است.

عفیفی‌پور افزود: زیرساخت‌ها در این بندر آماده شده و نقاط قوت این بندر مقایسه با سال‌های گذشته بسیار بیشتر شده است.

او توضیح داد: هم‌اکنون در شرایط تحریم قرار داریم و بنابراین یک سیاست مبارزه با تحریم‌ها در حوزه بنادر ایجاد کرده‌ایم به طوری که توجه به بنادر کوچک برای رونق در مناطق محلی به عنوان یکی از اولویت‌های اصلی خود قرار داده‌ایم.

مدیر کل بنادر استان هرمزگان افزود: توجه به بنادر کوچک برای رونق در تجارت محلی به کشور‌های همسایه در کل نوار مرزی جنوبی کشور را در دستور کار خود قرار داده‌ایم و از طریق این اقدام ظرفیت‌های بزرگی را در این بندر ایجاد کرده‌ایم.

عفیفی‌پور گفت: امروزه خوشخبتانه در کوچکترین بنادر ما ظرفیت‌های فوق‌العاده‌ای وجود دارد که اولویت ما انجام اقدامات اجرایی در این بنادر است.

او گفت: بندر شیو به عنوان بهترین بند در غرب این استان توانسته ظرفیت‌های بسیار خوبی جهت صادرات به کشور‌های همسایه را ایجاد کنند همچنین ما از ظرفیت‌های بندر آفتاب در این استان هم استفاده کرده‌ایم.

مدیر کل بنادر استان هرمزگان با اشاره به اینکه صادرات کالا‌های کانتینری و یخچالدار از نقاط دور افتاده توانسته‌ایم در بندر جاسک را فراهم کنید، گفت: سعی کرده‌ایم با ایجاد فرصت‌های سرمایه‌گذاری زمینه را برای توسعه این بنادر فراهم کنیم.

عفیفی‌پور با اشاره به اینکه تا اواسط سال گذشته بندر امام به عنوان هاب کالا‌های اساسی به شمار می‌رود، گفت: با توجه به تغییر سیاست‌ها و اقدامات پدافند غیر عامل سعی کرده‌ایم سرویس‌دهی بخشی از کالا‌های اساسی را به بندر شهید رجایی انتقال دهیم به طوری که بخش عمده‌ای از این کالا‌ها را در این بنادر تخلیه و ترخیص کنیم.

او گفت: یک میلیون و ۷۵ هزار تن کالای اساسی وارد بندر شهید رجایی شده که بخش عمده‌ای از آن‌ها خارج شده و در اختیار بازار مصرفی مردم قرار گرفته است.

مدیر کل بنادر استان هرمزگان افزود: با توجه به اینکه بزرگترین طرح‌های توسعه‌ای در بندر شهید رجایی ایجاد شده است، امروز ۳ پست اسکله کانتینری برای پهلوگیری بزرگترین کشتی‌ها را ایجاد کرده‌ایم که تمامی طراحی، ساخت این اسکله‌ها توسط مهندسان و متخصصان ایرانی انجام شده است.

عفیفی‌پور یادآور شد: در اطراف بندر شهید رجایی شرکت‌های متعدد تولیدی از جمله پالایشگاه نفت ستاره خلیج فارس ایجاد شده و برای پاسخگویی به این پالایشگاه ۳ پست اسکله نفتی طراحی شده که امیدواریم در سال آینده بهره‌برداری برسد.

او تأکید کرد: همچنین ترمینال مکانیزه مواد معدنی به ظرفیت ۵۰ میلیون تن ساخته شده که به ۵۰ درصد ظرفیت کشور اضافه شده است.

مدیر کل بنادر استان هرمزگان بیان کرد: ۶۰ درصد از تجارات دریایی کشور در بندر شهید رجایی انجام می‌شود بنابراین باید به فرصت و ظرفیت‌های این بندر بیش از گذشته توجه شود.

عفیفی‌پور با اشاره به راه‌اندازی سامانه جدید برای تردد راحت‌تر کامیون‌ها و بندر شهید رجایی اشاره کرد و گفت: با طراحی این سامانه تردد کامیون‌ها برای دریافت حواله و بارنامه بسیار راحت‌تر می‌شود که این اقدامات با همکاری پایانه‌های حمل ونقلی کشور و سازمان راهداری حمل ونقل جاده‌ای صورت گرفته است.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار