کشف جدید و شگفت‌انگیز محققان هوافضا

محققان معتقدند که یکی دیگر از نظریات البرت انیشتین را درباره زمان و فضا به اثبات رسانده‌اند.

به گزارش خبرنگار حوزه دریچه فناوری گروه فضای مجازی باشگاه خبرنگاران جوان، محققان توانستد به یکی دیگر از پیش‌بینی‌ها و نظریات آلبرت انیشتین دست پیدا کنند. در طی تحقیقات جدید نحوه چرخیدن نوعی پارچه از فضا و زمان به دور یک ستاره مرده تایید شد. این پیش‌بینی پدیده‌ای است که با نام کشیدن قاب و یا اثر تماس با لنز شناخته می‌شود. این یعنی زمان و فضا در اطراف یک بدنه بزرگ و چرخان آویزان خواهد شد. برای توضیح بهتر دانشمندان گفتند: " تصور کنید کره زمین توسط عسل پوشیده شده است، در نتیجه زمانی که زمین می‌چرخد عسل روی آن نیز پراکنده از دور آن آویزان می‌شود. این درست اتفاقی است که برای زمان و فضا در حال رخ دادن است."

کشف شگفت‌انگیز

به تازگی ماهواره‌های فضایی موفق به کشف اطلاعاتی در زمینه کشیده شدن قاب، در محوطه دارای جاذبه زمین، شده‌اند. اما این عمل بسیار در مقیاس کوچک و کم اتفاق می‌افتد در نتیجه بسیار سخت قابل تشخیص بوده است. اشیاء فضایی که حجم بالاتری دارند و قدرت جاذبه بیشتری را به خود اختصاص می‌دهند، مانند سیارات کوتوله سفید و ستاره‌های نوترونی، گزینه‌های بهتر و واضح‌تری برای مشاهده پدیده مذکور هستند. دانشمندان در حال حاضر بر روی یک ستاره تپ‌اختر جوان با نام PSRJ1141 6545 تمرکز دارند که ۱.۲۷ برابر از خورشید بزرگتر است.

کشف جدید و شگفت‌انگیز محققان هوا فضا

این تپ‌اختر در فاصله ده هزار تا بیست و پنج هزار سال نوری زمین قرار دارد. این تپ‌اختر یک ستاره نوترونی با سرعت گردش بالا است که امواج رادیویی زیادی را در قطب‌های جاذبه خود ایجاد می‌کند. گفتنی است که ستاره‌های نوترونی اجساد ستاره‌هایی هستند که در طی انفجارات فاجعه باری، با عنوان ابرنواخترها، نابود شده‌اند. جاذبه این ستاره‌های نوترونی آنقدر بالا است که می‌تواند پروتون‌ها و الکترون‌ها را در خود خورد کند و نوترون تشکیل دهد. ستاره PSRJ1141 6545 با یک جرم به بزرگی خورشید دایره‌ای به دور یک کوتوله سفید کشیده است.

کشف جدید و شگفت‌انگیز محققان هوا فضا

کوتوله‌های سفید هسته‌های مرکزی به اندازه زمین هستند که پس از نابودی سیارات بزرگ‌تر، بی هدف در محیط فضا باقی مانده‌اند. گفتنی است که این اتفاق برای نود درصد از ستاره‌ها نیز اتفاق می‌افتد و خورشید نیز از این قاعده مستثنی نیست. تپ‌اختر مذکور به دور این کوتوله سفید با فاصله کم و سرعت بالا، که حدودا پنج ساعت به طول می‌کشد، می‌گردد. سرعت این چرخش معادل یک میلیون کیلومتر در ساعت است. محققان اعلام کردند که آن‌ها موفق به ساخت فناوری شده‌اند که عملکرد این چرخش را تحت نظر قرار می‌دهد و قرار است آن‌ها در آینده از این فناوری برای تحلیل کامل ستاره‌های نوترونی استفاده کنند.


بیشتر بخوانید: احتمال عرضه خودرویی جدید برای جشن صد سالگی مزدا


انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار