لاریجانی گفت: دشمنان فکر کردند با ترور حاج قاسم حرکت انقلاب اسلامی در منطقه ضربه می‌خورد، اما این طور نشد.

به گزارش خبرنگار گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان، آیین گرامیداشت یکصدمین سالگرد ولادت متفکر، فیلسوف و فقیه عالی‌مقام شهید آیت‌الله مرتضی مطهری با عنوان «مطهری و انقلاب جهانی اسلام» با حضور علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی، حجت‌الاسلام میثم امرودی رئیس سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران، اعضای شورای اسلامی شهر تهران، مسئولان فرهنگی و خانواده شهید مطهری در فرهنگسرای ارسباران برگزار شد.

علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی در این مراسم گفت: شهادت حاج قاسم سلیمانی تا اندازه‌ای به شهادت آیت الله مطهری نزدیک بود؛ دشمنان فکر می‌کردند با ترور حاج قاسم حرکت انقلاب اسلامی در منطقه ضربه می‌خورد و متوقف می‌شود، ولی خون او به گونه‌ای بود که نه تنها ایران بلکه همه منطقه را به حرکت درآورد.

رئیس مجلس شورای اسلامی آیت الله مطهری را فردی بی نظیر و کم نظیر در تاریخ انقلاب اسلامی دانست و گفت: الآن که ۴۰ سال از شهادتش می‌گذرد، سه وجه از حیات فکری او کاملاً جلوه گری می‌کند؛ یکی از این وجوه انتشار آثار و اندیشه اوست. افکار او در بحث‌های تخصصی ماندگار است.

لاریجانی بیان کرد: اینکه آیت الله مطهری توانست آثار متعددی را خلق کند و این همه برکات علمی به جای بگذارد، یک توفیق است. نکته دوم این است که آثار آیت الله مطهری ماندگار هستند و هرگز کهنه نمی‌شوند؛ زیرا یک تیزهوشی و آینده نگری خاصی در آثار او دیده می‌شود.

آیت‌الله مطهری انقلاب اسلامی را حرکت تأمین‌کننده سعادت جامعه می‌دانست

او در ادامه گفت: نکته سوم این است که به نقل از مقام معظم رهبری شهید مطهری نقش ایدئولوگ نظام ما را داشت. آیت‌الله مطهری انقلاب اسلامی را حرکت تأمین‌کننده سعادت جامعه می‌دانست و به نظر او باید برای تداوم آن دغدغه داشت. در نظر او احیای حرکت انقلاب اسلامی و تجلی آن در زندگی اجتماعی مردم اهمیت زیادی داشت.

رئیس مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: مبارزه برای ما هدف نیست و وسیله است؛ اما گروهی انقلاب اسلامی و اسلام انقلابی را اشتباه گرفتند. آن‌ها مبارزه را هدف و اسلام را وسیله می‌دانستند و گروهک فرقان نماد این افراد بود.

وی افزود: گروهی نیز می‌گفتند احیای انقلاب اسلامی معنا نمی‌دهد؛ مشکل این ایده این است که نظام جمهوری اسلامی یک فرم و شکل است و محتوای نظام براساس تداوم انقلاب اسلامی جان می‌گیرد و خلط کردن این دو موضوع مشکل ایجاد کرده است.

رئیس مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: شهید مطهری روی استقلال فرهنگی نیز متمرکز بود؛ اما جایگاه معنویت که مورد تاکید او بود در نظام برنامه‌ریزی ما خوب تعریف نشده است. همین امر باعث می‌شود که آثار فاخر مثلاً در حوزه موسیقی کمتر ساخته شود.

او در ادامه درباره نقش روحانیون در جوامع از نگاه شهید مطهری گفت: آیت الله مطهری معتقد بود روحانیت باید کار قبلی خود را داشته باشد و وارد کار اداری نشود؛ البته یک دوره چاره‌ای جز این نبود. رفتار سیاسی غلط به ما ضرر می‌زند؛ گاه توهین و تحقیر به گونه‌ای با امور سیاسی عجین می شود که برای ما مشکل ایجاد می‌کند.

او درباره نگاه شهید مطهری به آزادی در جوامع بیان کرد: ضرورت آزادی در کشور نیز در مرکز توجه آیت الله مطهری بود؛ او معتقد بود رشد اجتماعی وقتی رخ می‌دهد که افراد در انتخابشان آزاد باشند. آیت الله مطهری به حقوق فکری اعتقاد داشت و آزادی را راه به فعلیت رسیدن استعداد‌های مردم می‌دانست. البته مرز‌های آزادی او با مرز‌های آزادی دیگران متفاوت بود. شفافیت و روراست بودن یکی دیگر از مبانی فکری آیت الله مطهری بود.

لاریجانی افزود: آیت الله مطهری به استقلال سیاسی هم توجه خاصی داشت و من فکر می‌کنم نظام جمهوری اسلامی در این زمینه به غایت خوب عمل کرده است. در این باره، تا امروز بدتر از طرح فعلی ترامپ را برای فلسطین نداشته ایم.

او بیان کرد: در خصوص استقلال اقتصادی نیز در کشور ما زحمات زیادی کشیده است؛ اما الآن باید در کالا‌های اساسی خودکفا می‌بودیم که به آن بی توجهی شده است. ما در حوزه اقتصاد باید نظریه داشته باشیم و این یک کار پخته علمی می‌خواهد. ما افرادی چون آیت الله مطهری را کم داریم.

لاریجانی در پایان درباره هشدار آیت الله مطهری برای آینده انقلاب اسلامی اظهار کرد: آیت الله مطهری معتقد بود همیشه یک نهضت بعد از اینکه پیروز می شود، فرصت طلبان خود را درون آن می‌اندازند و اگر جلوی این فرصت طلبان گرفته نشود، نهضت به خطر می افتد.

شهید مطهری ارزش‌آفرین بود/ نمی‌توان امام خمینی (ره) را قبول داشت و با غرب کنار آمد

حجت الاسلام امرودی رئیس سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران، هم در آیین گرامیداشت یکصدمین سالگرد ولادت استاد شهید آیت الله مرتضی مطهری "مطهری و انقلاب جهانی اسلام"گفت: جامعه امروز را بیش از پیش تشنه آثار و افکار آیت الله مطهری است. ایشان باور داشتند که آزادی آن چیزی نیست که در غرب تعریف شده است.

او بیان کرد: شهید مطهری عین ارزش و ارزش آفرین بود. او معتقد بود انقلاب اسلامی را نمی‌توان از وحدت حول محور اسلام و رهبرش جدا کرد.

رئیس سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران گفت: نمی توانیم امام را قبول داشته باشیم، اما بخواهیم با غرب هم کنار بیاییم. شهید مطهری در طول زندگی خود پیش بینی کرد که انقلاب ما جهان گیر خواهد شد.

در ادامه پیام آیت الله جوادی آملی به آیین بزرگداشت یکصدمین سالگرد ولادت استاد شهید آیت الله مرتضی مطهری خوانده شد.

سپس محمد گلریز خواننده روی سن آمد و خاطره‌ای از ملاقات با امام خمینی (ره) را روایت کرد. او همچنین با انتقاد از فضای موسیقی کشور گفت: موسیقی ما به بیراهه می‌رود.

گلریز پس از بازخوانی اثری که برای استاد مطهری خوانده بود، از سرود «صبح پیروزی ۲» رونمایی کرد و گفت: این سرود را برای سردار سلیمانی و مدافعان حرم خوانده ام.

 

انتهای پیام/

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
نو
۱۷:۰۸ ۱۳ بهمن ۱۳۹۸
خدا رحمتت کند.
آخرین اخبار