آیین افتتاحیه پنجمین بازار بین‌المللی هنرهای نمایشی ایران در مجموعه تئاترشهر برگزار شد.

پنجمین بازار بین‌المللی هنرهای نمایشی ایران افتتاح شدبه گزارش خبرنگار  حوزه تئاتر  گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان، آیین افتتاحیه پنجمین بازار بین‌المللی هنرهای نمایشی ایران، روز یکشنبه (۱۳ بهمن ماه) در سالن مشاهیر مجموعه تئاترشهر برگزار شد.

در این مراسم شهرام کرمی مدیرکل هنر‌های نمایشی، نادر برهانی مرند دبیر جشنواره بین المللی تئاتر فجر و مهرداد رایانی مخصوص مدیر بازار هنر‌های نمایشی ایران و مشاور امور بین‌الملل جشنواره فجر و مهمانان حضور داشتند.

مهرداد رایانی مخصوص در این مراسم گفت: من از ۹ سالگی در جشنواره تئاتر فجر حضور داشتم و امروز از صمیم قلب خوشحالم که شما مهمانان خارجی اینجا حضور دارید و با هم گفت‌وگوی فرهنگی می‌کنیم.

شهرام کرمی در ادامه خطاب به مهمانان خارجی بیان کرد: امیدوارم روز‌های خوبی را در کشور ما سپری کنید. ما سعی می‌کنیم به عنوان یک مهمان نواز در قبال مهمان‌های خودمان سربلند باشیم. ایران دست صلح و دوستی را به سوی کشور‌های مختلف دراز کرده و همواره صلح طلب بوده است. ما از برگزاری این بازار برای معرفی هنر و برقراری ارتباط موثر با تئاتر دنیا استقبال می‌کنیم. تشکر می‌کنم که دعوت ما را پذیرفتید، ما این ارتباط را آغاز فعالیت‌های بیشتر بین المللی می‌دانیم. جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر یکی از جشنواره‌های باسابقه ایران است. در سال‌های پیروزی انقلاب اسلامی و در زمان جنگ این جشنواره برگزار شد، ما رویدادی فرهنگی هنری را در شرایط جنگ آغاز کردیم و تا الان بدون وقفه فعالیت داشته است.

وی افزود: اقوام مختلفی در ایران زندگی می‌کنند؛ ما سابقه طولانی در هنر ایرانی داریم. در شهر تهران هر شب ۱۴۰ نمایش اجرای عمومی دارند و ۱۰۲ سالن فعال داریم. در تهران به صورت میانگین ۱۰۵ میلیون مخاطب تئاتر در سال داریم. ۱۸۰۰۰ هنرمند هم در حوزه تئاتر فعالیت دارند. تئاتر در شهر‌های بزرگ ایران روتق دارد و ۸۲ جشنواره تئاتری در کشور ما برگزار می‌شود اما جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر بزرگترین گردهمایی ماست و ۱۲۱ نمایش در این روز‌ها اجرای عمومی خواهند داشت.

کرمی با اشاره به اینکه ایرانی‌ها عدالت خواه هستند، گفت: در سال‌های اخیر تحت فشار‌ بودیم، ولی با آرمان‌های خودمان زندگی می‌کنیم و برای استقلال خود می‌جنگیم؛ هر سختی را هم تحمل می‌کنیم. صلح و دوستی و امید پیام جامعه هنرمندان ایران به جهان است.

نادر برهانی مرند هم در این مراسم اظهار کرد: جشنواره تئاتر فجر در چندین بخش و با حضور گروه‌های بسیاری از سراسر ایران برگزار می‌شود. بخش صحنه‌ای آن دو بخش رقابتی و غیر رقابتی دارد. در بخش رقابتی ۲۲ اثر و در بخش غیر رقابتی ۱۵ اثر و در بخش ملل ۵ اثر حضور دارند. با توجه به شرایط اقتصادی این بار بخش ملل را کوچک‌تر برگزار کردیم.

وی افزود: ۳۰۰ نمایشنامه نویس در این جشنواره شرکت کردند؛ ما هر سال مسابقه عکس و پوستر هم داریم که می‌توانید بهترین آنها را در نمایشگاه خانه هنرمندان تماشا کنید. امسال کتابی هم درباره تاریخچه جشنواره تئاتر فجر به صورت دو زبانه رونمایی می‌شود.

انتهای پیام/

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار