پس از گذشت حدود ۱۷ سال، ناسا بالاخره جایگزینی برای تلسکوپ اسپیتزر در نظر گرفت و تلسکوپ قدیمی خود را از محدوده خارج کرد.

به گزارش خبرنگار حوزه دریچه فناوری گروه فضای مجازی باشگاه خبرنگاران جوان، ناسا اخیرا تصمیم گرفت تا یکی از مهم‌ترین و قدیمی‌ترین تلسکوپ‌های خود را غیرفعال کند. تلسکوپ Spitzer Space از زمان معرفی در سال ۲۰۰۳ تا به حال کمک بسیاری به دانشمندان در کشف نکات مهم در فضا کرده است. از تاثیرات مهم این تلسکوپ می‌توان به تصویربرداری از قدیمی‌ترین ستاره‌های موجود در فضا و تشخیص نور منعکس شده از سیارات دور اشاره کرد. این تلسکوپ قرار بود تا در سال ۲۰۱۸ غیر فعال شود، اما به دلیل عدم آماده بودن یک جایگزین مناسب، اسپیتزر به کار خود تا امسال ادامه داد. اما حالا که تلسکوپ James Webb کاملا آماده شده است دیگر جایی برای اسپیتزر وجود ندارد. گفتنی است که هر دو تلسکوپ نام برده شده توانایی مشاهده و تشخیص طیف مادون قرمز و الکترومغناطیسی را دارند. این کمک بسیاری به بشریت است چرا که اجسامی در فضا وجود دارند که انسان توانایی دیدن آن‌ها را ندارد. از این اجسام می‌توان به ستاره‌های بسیار کوچک قهوه‌ای اشاره کرد.

اهداف آینده دانشمندان

دانشمندان ناسا قصد دارند با استفاده از داده‌های به دست آمده از اسپیتزر و ترکیب آن با تلسکوپ‌های جدید و امروزی ناسا می‌تواند به تصاویر واضح‌تری دست پیدا کند. سنسور‌های حساس تلسکوپ اسپیتزر همچنین به تجزیه و تحلیل گرد و غبار موجود در فضا کمک کردند. این تحلیل‌ها مشخص کرد که در طی یک بازه زمانی بسیار بلند، این گرد‌ها به یک دیگر نزدیک می‌شوند و ستاره‌ها را تشکیل می‌دهند. این تحقیقات همچنین به ناسا کمک کرد تا اطلاعات کامل‌تری از ترکیب و منشاء منظومه شمسی به دست آورد.

ناسا یکی از قدرتمندترین تلسکوپ‌های خود را غیر فعال کرد

این تلسکوپ قدیمی همچنین موفق به کشف یک سیاره هم اندازه با زمین شد که حدود سی و نه سال نوری با منظومه شمسی کره زمین فاصله دارد. کشف‌های این چنینی اسپیتزر به مردم این امید را داد که شاید محل دیگری در فضا وجود داشته باشد که انسان بتواند در آن زندگی کند. غیر فعال کردن این تلسکوپ برای خیلی از دانشمندان و علاقه‌مندان نجوم ناراحت کننده است، اما خبر خوبی نیز وجود دارد. به گفته دانشمندان ناسا تلسکوپ جدید James Webb از سنسور‌ها و قدرت بیشتری نسبت به تلسکوپ‌های دیگر برخوردار است. این تلسکوپ جدید قرار است به دانشمندان کمک کند تا بفهمند یک کهکشان چگونه شکل می‌گیرد. گفتنی است که این تلسکوپ در ۳۰ مارس سال ۲۰۲۱ رونمایی خواهد شد.

 
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار