بنا به گزارش سی ان ان، برغم ادعاهای رئیس جمهور آمریکا روند ورشکستگی صنعت کشاورزی این کشور در مقایسه با سال گذشته سرعت گرفته است.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان، پایگاه اینترنتی شبکه خبری سی ان ان در گزارشی نوشت به رغم میلیارد‌ها دلاری که دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا به عنوان کمک مالی در اختیار کشاورزان این کشور قرار داده است، روند ورشکستگی صنعت کشاورزی آمریکا سال گذشته میلادی شدت گرفت.

بنا بر آمار و اطلاعات اداره کشاورزی آمریکا، روند ورشکستگی صنعت کشاورزی این کشور سال گذشته ۲۰ درصد شدت گرفت و این رقم از سال ۲۰۱۱ بی سابقه بوده است.

در گزارش سی ان ان آمده است: جنگ‌های تجاری ترامپ موجب افزایش بی اعتمادی به بازار‌ها شده است. گفتگو‌ها با کانادا و مکزیک - دو بازار بزرگ صادرات محصولات کشاورزی آمریکا - درباره بازنویسی توافقنامه تجارت آزاد آمریکای شمالی بیش از دو سال به طول انجامید. چین در واکنش به اقدام ترامپ در وضع تعرفه بر کالا‌های وارداتی این کشور به آمریکا به رویکردی مشابه متوسل شد و تعرفه‌هایی را بر محصولات کشاورزی وارداتی از آمریکا وضع کرد. در نتیجه صادرات دانه‌های سویا به چین به مدت یک سال تقریبا متوقف شد. قیمت‌ها سقوط کرد و حجم زیادی از دانه‌های سویا در انبار‌ها باقی ماند.

دونالد ترامپ به منظور جبران برخی از این خسارت‌ها و افزایش حمایت‌های سیاسی از خود، یک بسته حمایتی ۲۸ میلیارد دلاری را در دو سال گذشته به کشاورزان اختصاص داده است. بخش اعظم این کمک به طور مستقیم در اختیار کشاورزان قرار گرفت و حدود چهار میلیارد دلار آن به بانک‌های تامین کننده مواد غذایی برای افراد فقیر و بی خانمان اختصاص داده شد. با اختصاص این بسته حمایتی درآمد صنعت کشاورزی رونق پیدا کرد که پیش بینی می‌شد در سال ۲۰۱۹ بالغ بر ده درصد باشد. بدون چنین حمایتی این صنعت دچار رکود می‌شد، اما بسیاری از کشاورزان می‌گویند ترجیح می‌دهند به جای دریافت کمک‌های مالی امکان فروش محصولات آن‌ها فراهم شود و در عین حال این کمک برای جبران خسارت‌ها در دو سال گذشته مفید بوده است.

علاوه بر جنگ‌های تجاری، بارش باران نیز کشاورزان را با مشکل مواجه کرد و بسیاری از کشاورزان آمریکایی سالهاست که با کاهش قیمت محصولات خود از جمله محصولات لبنی، ذرت و دانه سویا مواجه هستند. با تعطیلی هر یک از مزارع کشاورزی شماری از کشاورزان خانه نشین می‌شوند.

سی ان ان در ادامه نوشت: مدیر هماهنگی روابط دولتی در اتحادیه کشاورزان ویسکانسین می‌گوید تعطیلی مزارع و روند فعلی ورشکستگی صنعت کشاورزی بسیار نگران کننده است و تولید بیش از اندازه، سیاست‌ها در صنعت کشاورزی و پایین بودن قیمت‌ها علت این مسئله است. وی می‌گوید جنگ‌های تجاری نمکی بر روی این زخم است و توافق‌های تجاری جدید راه حل خوبی نخواهد بود.

کنگره آمریکا به تازگی توافقنامه تجاری میان آمریکا - مکزیک و کانادا را تصویب کرد که تضمین می‌کند بیشتر محصولات کشاورزی همچنان معاف از تعرفه‌های گمرکی در منطقه داد و ستد خواهد شد. مرحله اول توافق تجاری آمریکا با چین اوایل این ماه نیز تا حدودی موجب امیدواری کشاورزان شد. تنش‌های تجاری بین دو طرف در حال حاضر رو به کاهش گذاشته است و پکن متعهد به خرید محصولات کشاورزی بیشتری از آمریکا و اختصاص حدود ۳۲ میلیارد دیگر به خرید این محصولات نسبت به زمان پیش از آغاز جنگ تجاری دو کشور شده است.

این در حالی است که تحلیلگران تردید دارند چنین وعده‌ای محقق شود به ویژه آنکه چین همچنان تعرفه کالا‌های وارداتی از آمریکا را حفظ کرده است. حتی اگر پکن نیز به وعده خود عمل کند، خرید این محصولات جبران خسارت‌های گذشته را نخواهد کرد.

صادرات محصولات کشاورزی آمریکا به چین سال ۲۰۱۸ به تنهایی حدود ۲۱ میلیارد دلار کاهش داشت.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار