به گزارش حوزه دنیای ارتباطات گروه فضای مجازی باشگاه خبرنگاران جوان، با انتشار بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی از سوی رهبر معظم انقلاب اسلامی، نقش حوزههای ارتباطی به خصوص اپراتورها از اهمیت بالایی برخوردار است. در طول چهل سال انقلاب اسلامی اپراتورهای مختلف داخلی سعی کردند تا با ارائه خدمات مختلف ارتباطی گامی مهم را در تبیین هدفهای جمهوری اسلامی ایران بردارند.
رهبر انقلاب اسلامی نقش مهم حوزههای فناوری و ارتباطی را در بنیایه گام دوم تشریح کردند که به اختصار این مطالب مهم را مرور میکنیم:
مقام معظم رهبری در بیانیه گام دوم انقلاب فرمودند: در طول این چهل سال و اکنون مانند همیشه سیاست تبلیغی و رسانهای دشمن و فعالترین برنامههای آن مایوس سازی مردم و حتی مسئولان و مدیران ما از آینده است.
خبرهای دروغ، تحلیلهای مغرضانه، وارونه نشان دادن واقعیتها، پنهان کردن جلوههای امید بخش، بزرگ کردن عیوب کوچک و نشان دادن یا انکار محسنات بزرگ، برنامه همیشگی هزاران رسانه صوتی و تصویری و اینترنتی دشمنان ملت ایران است و البته دنبالههای آنان در داخل کشور نیز قابل مشاهدهاند که با استفاده از آزادیها در خدمت دشمن حرکت میکنند. شما جوانان باید پیشگام در شکستن محاصره تبلیغاتی باشید.
دشمنان قسم خورده انقلاب با هدایت آمریکا و صهیونیسم با هزاران رسانه صوتی و تصویری و اینترنتی که در اختیار دارند و با صرف هزینههای مالی بسیار زیاد، ایران را در محاصره تبلیغاتی قرار دادهاند و سعی دارند مانع از رسیدن پیام صلح و دوستی نظام و مردم ایران به جهانیان شوند، دستاوردهای علمی، اقتصادی و فرهنگی ما را بایکوت خبری میکنند و حتی یک خبر از رشد علمی و توسعه کمی و کیفی و حمایت مردم از نظام و دشمنی با آمریکا و حضور میلیونی شیعیان ایران و جهان در راهپیمایی اربعین منتشر نمیکنند و با دروغ پراکنی میخواهند وجهه ایران را نزد جهانیان تخریب نمایند.
امروزه در عصری به نام عصر دیجیتال زندگی میکنیم و بیشتر مردم جهان تلاش میکنند تا سبک زندگی خود را طبق تکنولوژی روز وفق دهند. مردم ایران نیز همانند دیگر جوامع بشری سعی کردند تا به سمت تکنولوژیهای هوشمند و دوره چهارم انقلاب صنعتی پیش روند.
چهارمین دوره از انقلاب صنعتی یا (IR۴) دورهای از فناوریهایی است فاصله میان ابرهای فیزیکی، رایانشی و زیستی حذف و ظهور فناوریهای نوین در حوزههای رباتیک، هوش مصنوعی، زنجیره بلوکی، نانوتکنولوژی، پردازش کوانتومی، زیست فناوری، اینترنت اشیا و خودروهای خودران را شاهد هستیم. با پیشرفت در دوره چهارم این انقلاب شاهد تحول نظام تولید و مدیریت و حکمرانی در هر صنعت و در هر کشوری هستیم.
اما با ورود نسل تلفنهای هوشمند یا (Smartphone) تحولی عجیب در جوامع بشری رخ داد. این نسل از تلفنها قابلیتهای سخت افزاری قویتر و سیستم عاملهایی گسترده دارند که باعث تسهیل نرم افزارهای پیشرفته شامل اینترنت (از جمله مرور وب از طریق پهنای باند تلفن همراه) و عملکرد چندرسانهای (از جمله موسیقی، فیلم، دوربین، و بازی) میشود که در مقایسه با سایر تلفنها از فناوری نوینی بهره برده است.
از مهمترین خدمات تلفنهای همراه هوشمند قابلیت تماسهای چند رسانهای و اینترنتی است که این تماسها بر بستر اپراتورهای تلفن همراه تنظیم شده است؛ بنابراین ساختارهای امنیتی یکی از مولفه ههای مهم در بحث تلفنهای هوشمند و اپراتور هاست.
شرکتهای اپراتورهای تلفن همراه با ایجاد خدمات و رفع نیازمندیهای مشتریان باعث ارتقای کیفیت خدمات چند رسانهای تلفنهای هوشمند از جمله تماسهای چند رسانه ای، اینترنت همراه و دیتا و سایر خدمات در این حوزه میشوند.
در جهان امروزی با شرکتهای اپراتوری تلفن همراه متفاوتی روبه رو هستیم از جمله در ایران، که این شرکتها خدمات متنوعی را در حوزههای خدمات داده تلفن همراه ارائه میدهند.
در ادامه به معرفی مهمترین اپراتورهای داخلی ایران میپردازیم:
شرکت ارتباطات سیار ایران یا همراه اول در سال ۷۳ با ظرفیت سازی برای ۹۲۰۰ شماره در شهر تهران، با مسؤولیت امور ارتباطات سیار شرکت مخابرات ایران آغاز شد و در ۱۹مردادماه همان سال با واگذاری ۴ سیم کارت به نهاد ریاست جمهوری برای اولین بار عرضه رسمی سیم کارت در ایران را آغاز کرد.
مدیریت این شرکت به عهده مهدی اخوان بهابادی است و این اپراتور اولین و بزرگترین اپراتور شبکه تلفن همراه و برخوردار از اینترنت پرسرعت در ایران با حدود ۸۶ میلیون سیم کارت که یکی از شرکتهای شرکت مخابرات ایران است و در سال ۸۹ پس از عرضه ۵ درصد از کل سهام خود در بازار فرابورس ایران از سهامی خاص به سهامی عام تغییر کرد و نهایتاً در سال ۹۱ در شرکت بورس اوراق بهادار ایران پذیرفته شد.
بیش از ۹۶ درصد از جمعیت تحت پوشش نسل دو و تمامی ۱۲۵۰ شهر تحت پوشش نسل سه و چهار و چهارونیم همراه اول هستند و بیش از ۷۰ هزار کیلومتر از جادههای کشور از آنتنهای همراه اول نصب شده است. همچنین ارتباط رومینگ بین الملل آن با ۲۷۰ اپراتور در بیش از ۱۱۲ کشور جهان ازتباط برقرار میکند.
خدمات داده تلفن همراه اول متنوع است و این شرکت به سمت پیشرفت خدمات در حوزه نسل پنجم اینترنت همراه است و هم چنین پیش شمارههای همراه اول با شماره ۰۹۱ از مهر ۱۳۹۴ پیششماره ۰۹۹۲ هم ایجاد شده است و خدمات مختلف آن در سایرحوزهها شامل موارد زیر است:
این شرکت در دو سال متوالی موفق به کسب رتبه نخست اپراتوری در جشنواره فاوا و در چهار سال متوالی موفق به دریافت گواهینامه ملی حمایت از حقوق مصرفکنندگان شد و همچنین برند همراه اول در سال ۹۲ در دهمین جشنواره ملی قهرمانان صنعت ایران به عنوان یکی از ۱۰۰ برند برتر ایران شناخته شده است.
شرکت ایرانسل یک شرکت خدماتی ارتباطی است که در سال ۸۴ با سرمایهگذاری مشترک گروه امتیان آفریقای جنوبی(MTN) و شرکت گسترش الکترونیک ایران راهاندازی شد. ایرانسل در سال مالی ۱۳۹۲ با کسب درآمدی بالغ بر ۴٬۹ هزار میلیارد تومان، در رتبه ۳۲، از فهرست بزرگترین شرکتهای ایران قرار گرفت.
در ۶ آذر ۸۴، مجوز اپراتوری دوم تلفن همراه توسط سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی کشور و وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، به شرکت ایرانسل اعطا شد و واگذاری و توزیع سیمکارتهای دائمی و اعتباری شرکت ایرانسل در چهار شهر تهران، تبریز و مشهد و ساری از مهر ماه ۸۶ آغاز شد.
ایرانسل فروش سیمکارتهایش را با پیششماره ۰۹۳۵ شروع کرد و پس از مدتی بقیه آنها را هم عرضه کرد. این اپراتور در بهمن ۹۰ اقدام به فروش شمارههای ۰۹۳۰ و ۰۹۳۳ (پیششماره ۰۹۳٣ متعلق به پروژه سیمکارتهای اعتباری تالیا بود) کرد.
تا سال ۹۶ پیششمارههای ایرانسل شامل ۰۹۰۱، ۰۹۰۲، ۰۹۰۳، ۰۹۳۰، ۰۹۳۳، ۰۹۳۵، ۰۹۳۶، ۰۹۳۷، ۰۹۳۸ و ۰۹۳۹ بود که در اواخر سال ۹۶، پیش شماره ۰۹۰۵ نیز افزوده شد. اما این شرکت خدمات خود در حوزه داده را همانند سایر اپراتور ها و با دو بخش متفاوت شامل سرویس اینترنت ثابت و تلویزیون اینترنتی آغاز کرد.
ایرانسل برای اینکه بتواند سهم بیشتری از بازار را به خود اختصاص دهد و خدمات، محصولات خود را در سراسر کشور گسترش دهد به فکر ارائه یک سرویس خوب در بستر اینترنت به نام سرویس اینترنت ثابت یا همان وایکمس که در تاریخ ۱۰ اسفند ماه ۱۳۸۷ رونمایی کرد. این سرویس علاوه بر یک امتیاز خوب برای ایرانسل به حساب میآمد بلکه اولین بار بود در کشور این خدمات توسط یک شرکت ارتباطی انجام میگرفت.
شرکت ایرانسل همچنین خدمات تلویزیون اینترنتی را به مشترکان خود ارائه میدهد و این خدمات در قالب اپلیکیشن لنز به مخاطبین عرضه میشود و برای تماشای فیلمهای سینمایی و برنامههای زنده تلویزیون، که قابلیتهایی مثل توقف و عقب کشیدن برنامههای زنده، ضبط برنامهها و دسترسی به آرشیو صدا و سیما مورد استفاده قرار میگیرد.
شرکت خدمات ارتباطی رایتل وابسته به سازمان تأمین اجتماعی، سومین اپراتور سراسری تلفن همراه است که سیم کارتهای نسل سوم و چهارم شبکه تلفن همراه را با نام رایتل به معنی تماس خردمند ارائه میکند.
این اپراتور اولین ارایه دهنده سیم کارت نسل سوم در ایران است که این خدمات تا پایان سال ۹۳ به بهره برداری رسید. تعداد مشترکین رایتل تا بهمن ۹۵ بالغ بر ۷ میلیون نفر بودهاست.
بیش از ۹۰۰۰ کیلومتر از جادههای کشور، از آنتنهای نسل سوم رایتل نصب شده است. همچنین شرکت رایتل در بیش از ۸۵ کشور خدمات رومینگ بینالملل خود را ارایه میکند. در حال حاضر امکان استفاده از تمام سیمکارتهای رایتل در کشورهای آذربایجان، ارمنستان، افغانستان، امارات متحده عربی، ایالات متحده، ایتالیا، فرانسه، سوئد، ترکیه، هند، لبنان، عراق، عربستان و ... فراهم شده است.
تالیا نخستین عرضهکننده سیمکارتهای تلفن همراه پیشپرداخت در ایران بود. شرکت گسترش ارتباطات تالیا زیر مجموعه شرکت گسترش الکترونیک مبین ایران است.
مدیرعامل این شرکت آقای شاهین آرپناهی می باشند و این اپراتور به عنوان اولین شبکه مستقل پیشپرداخت تلفن همراه از بهمن سال ۸۳ با استفاده از تجهیزات سختافزاری و نرمافزاری شرکتهای سونی، آلکاتل و اریکسون و با کمک مشاوران جی اس ام تله۲، آغاز به کار کرد. این شبکه بهطور رسمی از سوم خرداد ۸۴ ابتدا در تهران و به تدریج در سایر شهرها و مراکز استانها خدمات سرویسدهی خود را آغاز کرد.
در سال ۸۳ پیششماره ۰۹۳۲ به تالیا اختصاص داده شده و پیش شماره ۰۹۳۳ نیز برای این اپراتور رزرو شده بود که در سال ۱۳۹۰ به علت ضعف تالیا در جذب، به اپراتور ایرانسل واگذار شد. این واگذاری با اعتراض شرکت مخابرات ایران مواجه شد، ولی سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی این اعتراض را رد کرد؛ و امروز تنها پیش شماره تالیا ۰۹۳۲ است.
شبکه تالیا در ابتدای کار تنها در تهران و شهرهای بزرگ ایران برقرار بود، اما از آذر ماه سال ۱۳۹۴ رومینگ تالیا با شبکه 2G و 3G همراه اول به صورت سراسری در کشور برقرار شد. همچنین در بهمن ۹۷ امکان رومینگ با شبکه 4G همراه اول نیز، برای مشترکان تالیا فراهم شده است. تالیا با در اختیار گذاشتن فرکانس ۹۰۰ مگاهرتز خود به همراه اول توانست رومینگ کامل با اپراتور همراه اول را داشته باشد.
در آخر لازم است تاکیید کرد که جهان تکنولوژی و خدمات تلفن های هوشمند در حال پیشرفت روزافزون است و همه افراد و شرکت های مرتبط باید خود را با پیشرفت تکنولوژی و فناوری وفق دهند و امید است که با پیشرفت فناوری های نوین شاهد ارتقای سلامت و امکانات جوامع بشری باشیم.
گزارش از مصطفی قاسمی
انتهای پیام/