گزارش/

یارانه سال آینده بیشتر می‌شود یا کمتر؟

خبر‌های مجلسی حاکی از ادغام یارانه معیشتی با یارانه نقدی و تبدیل یارانه هر فرد از ۴۵ هزار تومان به حدود ۷۲ هزار تومان است.

یارانه معیشتیبه گزارش خبرنگار اقتصاد و انرژی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، بحث پرماجرای یارانه و یارانه بگیران سالهاست در بین اقشار مختلف حتی مرفه جامعه مطرح است. یارانه هایی که همراه با نرخ تورم حرکت نکرده و یار دیرینه صفحات بودجه ها در ردیف هزینه های جاریست.

 
 امسال با توجه به اصلاح نرخ بنزین، یارانه ها به خود تکانی داده و با نام بسته جدیدی یارانه ای (حمایتی معیشتی) به سبد دریافتی های خانوارها ملحق شده است. یارانه ای که شاکیان بسیار زیادی را در نحوه پرداخت در برداشته است.
 
روزهای گذشته مجلس در لایحه بودجه موارد مهمی را مورد توجه قرار داد و به نوعی با عنوان "ادغام یارانه ها" خبر مهم حوزه اقتصادی را به ثبت رساند.
 
تعداد نفرات خانوار مبلغ پرداختی(تومان) یارانه نقدی (تومان) در صورت ادغام
(معیشتی و نقدی)
یارانه پیشنهادی مجلس برای سال آینده
خانوارهای 5 نفره به بالا ۲۰۵.۰۰۰ ۲۲۷.۵۰۰ ۴۳۲.۵۰۰ ۳۶۰.۰۰۰
خانوارهای 4 نفره ۱۷۲.۰۰۰ ۱۸۲.۰۰۰ ۳۵۴.۰۰۰ ۲۸۸.۰۰۰
خانوارهای 3 نفره ۱۳۸.۰۰۰ ۱۳۶.۵۰۰ ۲۷۴.۵۰۰ ۲۱۶.۰۰۰
خانوارهای 2 نفره ۱۰۳.۰۰۰ ۹۱.۰۰۰ ۱۹۴.۰۰۰ ۱۴۴.۰۰۰
خانوارهای یک نفره ۵۵.۰۰۰ ۴۵۵۰۰ ۱۰۰.۵۰۰ ۷۲.۰۰۰

توان ادغام یارانه ها در دولت وجود دارد؟

مهدی قمصریان، سخنگوی سازمان برنامه و بودجه گشور در گفت و گو با خبرنگار اقتصاد و انرژی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، در پاسخ سوالی مبنی بر اینکه آیا یارانه های نقدی ادعام می شود، گفت: با تصویب مجلس تصویب کند مجبور به اجرای این طرح هستیم که البته ما در کمیسیون تلفیق مخالف این پیشنهاد بودیم.
 

مژگان خانلو  سخنگوی ستاد بودجه با اشاره به جلسه کمیسیون تلفیق مجلس شورای اسلامی می افزاید: لایحه پیشنهادی دولت به جهت تفاوت جامعه هدف طرح‌های مذکور و تفاوت مبانی پرداخت بر اساس فرد و خانوار و با عنایت به اقدامات انجام شده توسط وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در خصوص برآورد شاخص‌های بهره‌مندی خانوارها از طرح حمایت معیشتی خانوارها و شناسایی مشمولین طرح و با هدف پرداخت هدفمند منابع حاصله به خانوارهای مشمول و همچنین مدیریت زمانبندی پرداخت‌ها در فواصل مشخصی از همدیگر در یک ماه، اعتبارات طرح‌های مذکور به صورت جداگانه پیش‌بینی شده بود.

 سرانه یارانه پرداختی کاهش می یابد

سخنگوی ستاد بودجه در خصوص اینکه آیا با این تصمیم یارانهها در واقع کاهش مییابد یا افزایش،گفت: حدود ۱۸ میلیون نفر که بر اساس شاخص‌های محاسباتی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی مشمول دریافت یارانه حمایت معیشتی خانوارها نیستند، در فهرست دریافت‌کنندگان قرار می‌گیرند.

او افزود: لذا با توجه به رشد ۲۰ درصد یارانه خانوارهای تحت پوشش کمیته امداد و بهزیستی، تصمیم یادشده به منزله تعدیل سرجمع یارانه پرداختی به هر فرد در مقایسه با امسال خواهد بود.

سخنگوی ستاد بودجه گفت: بنابر این انعکاس خبر مذکور با عنوان «افزایش یارانه نقدی در سال ۹۹ به رقم ۷۲ هزار تومان در ماه به ازای هر نفر» باید به این صورت تصحیح شود که مجموع پرداخت یارانه از محل اجرای قانون هدفمند کردن یارانه‌ها، اعم از نقدی و حمایت معیشتی خانوارها، در سال ۹۹ حدود ۷۲ هزار تومان به ازای هر فرد خواهد بود که به جهت افزایش مشمولان نسبت به امسال، سرانه پرداختی یارانه کمتر از امسال خواهد شد.

به عبارت ساده‌تر با این احتساب هر فردی که تا کنون مستحق دریافت یارانه ۴۵ هزار و ۵۰۰ تومانی و طرح حمایت معیشتی ۵۵ هزارتومانی بوده و درمجموع ۱۰۰ هزار و ۵۰۰ تومان کمک نقدی دریافت می‌کرده است، از سال آینده در مجموع ۷۲ هزار تومان یارانه نقدی دریافت خواهد کرد.

در این بین کمبود منابع مالی در بودجه  برای عملیاتی شدن این طرح بسته و تاحد بالایی نیاز به ۱۶ هزار میلیارد تومان نقدینگی برای پرداخت یارانه ۷۳ هزار تومانی به مردم, صدای ابهام را در جامعه طنین انداز کرده است! این بین انتقادات زیادی هم به این مورد وارد شده است که چرا دولت باید به تمام یارانه بگیران نقدی باید یارانه معیشتی نیز بپردازد در صورتی که هدف از افزایش یارانه ها در  قالب معیشتی حمایت بیش تر افراد خاص بوده است.

تصویب کمیسیون تلفیق مبنی بر دریافت یارانه معیشتی برای ۷۸ میلیون گیرنده یارانه نقدی 

هادی قوامی سخنگوی کمیسیون تلفیق بودجه سال ۹۹ مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان، درباره ابهام به وجود آمده در شیوه ادغام پرداخت یارانه‌های نقدی و یارانه‌های معیشتی اظهار کرد: ممکن است این سوال برای برخی به وجود بیاید که چرا در نتیجه ادغام یارانه نقدی و یارانه کمک معیشتی مبلغ آن تنها به ۷۲ هزار تومان تغییر یافته است که باید در پاسخ به این سوال بگویم که ما ۲۰ درصد این مبلغ را به مددجویان بهزیستی و کمیته امداد امام خمینی (ره) اختصاص داده‌ایم و در نتیجه ۷ درصد افراد جامعه یارانه بیشتری دریافت می‌کنند.

قوامی درباره شیوه پرداخت یارانه کسانی که کمک معیشتی دریافت نمی‌کنند و یا بالعکس گفت: کسانی که یارانه می‌گیرند، اما مشمول دریافت کمک معیشتی نمی‌شوند از ابتدای سال آینده یارانه کمک معیشتی را دریافت خواهند کرد.

هدف اصلی پرداخت یارانه گم شده است

 رامین گلستانه، اقتصاددان در گفت و گو باخبرنگار اقتصاد و انرژی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان،، ضمن تبیین جایگاه یارانه در کشورها و اهداف اصلی آن بیان کرد: در سال ۸۷ تا ۸۹ بحثی مطرح شد که ۸۰ درصد یارانه پرداختی دولت به مردم به کمتر از ۲۰ تا ۳۰ درصد  از مردم یا جامعه هدف تعلق می گیرد که همین امر منجر شد با تحولی عظیم طرح هدفمندی یارانه ها به میان آمده و عملیاتی شود.
 
او افزود: این طرح با رویکرد افزایش عدالت اقتصادی و اصلاح الگوی مصرف در آذر ۸۹ به مسیر اجرا در آمد. برنامه به این ترتیب بود  که یارانه ۱۶ قلم کالا در فاصله زمانی ۵ سال حذف شود و درآمد حاصل از این طرح به صورت ۵۰ درصد نقدی به مردم، ۳۰ درصد پرداخت یارانه به بخش تولید و ۲۰ درصد هم به بخش دولتی عملیاتی شود. اقلامی نظیر بنزین، گاز مایع، نفت، روغن و برنج جز ۱۶ قلم کالای مذکور بود.
 
گلستانه تاکید کرد: متاسفانه ۳۰ درصد یارانه ای که باید  به بخش تولید و صنعت تعلق می گرفت به ۲ درصد کاهش پیدا کرد.  این درحالی است که در  سال ۹۲  سیاست های کلی اقتصاد مقاومتی تاکید می کند دولت ها باید از ظرفیت هدفمندسازی یارانه ها برای افزایش اشتغال، بهره وری و ارتقا شاخص های عدالت اجتماعی استفاده کنند.
 
این کارشناس اقتصادی تاکید کرد: همچنین در برنامه ششم توسعه هم به آن اشاره شده است. اما در بخش صنعت و تولید آنطور که باید انجام می شد یارانه ای قابل توجهی تخصیص داده نشد و حتی جایی که به بخش تولید مانند خودروسازی ها  یارانه پرداخت شد نتیجه ایجاد انحصار و کاهش رقابت پذیری در بازار شد. 
 
او افزود: همچنین پرداخت یارانه در برخی موارد صنایع بالا دستی مانند پتروشیمی ها منجر به افزایش خام فروشی شد.
 
گلستانه تاکید کرد: اما در صورتی که یارانه تولید باید در ۳ محور به بخش صنعت پرداخت شود، یک بخش بیانگر این است که یارانه صرف تحقیق و توسعه، پیشرفت تکنولوژی ان صنعت شود، محور بعدی نیز عنوانگر این موضوع است که یارانه نباید همیشگی به بخش تولید پرداخت شود و زمان بندی آن باید محدود باشد و محور سوم نیز  بیانگر این است که پرداخت یارانه به بخش تولید باید روند نزولی پیدا کند.
 
این استاد دانشگاه می گوید: به عبارتی زمانی که یک واحد تولیدی از آب و گل در آنده و به مرحله سوددهی رسیده است پرداخت یارانه کاهش پیدا کرده و دولت به سراغ واحدهای تولیدی نوپای دیگری برای تخصیص یارانه برود.
 
او گفت: البته دلیل عدم تحقق تقسیم بندی ها پرداخت یارانه ها یک دلیل بسیار مهمی را هم دارد که منابع درآمدی یارانه ها محدود است. از سال ۱۳۸۹ تا به امروز هر نفر  ۴۵ هزار و ۵۰۰ تومان یارانه می گیرد که برای دولت در مجموع عددی بین ۳ تا ۴ هزار میلیارد تومان است.در سال بالع بر ۴۰ هزار میلیارد تومان می شود.
 
این استاد دانشگاه تصریح کرد: ایرادی که به عملکرد دولت وارد می شود این است که عدالت لزوما به معنای مساوات بین عموم جامعه نیست، هم اکنون طرحی را که دولت پیاده سازی کرده است این امر را بیان می کند که به مساوات به همه یک رقمی را پرداخت کند.
 
گلستانه ادامه داد: در صورتی که هدف اصلی پرداخت یارانه ها کمک به قشر آسیب پذیر جامعه بود تا اقشاری که کم ترین برخوردی را از امکانات اقتصادی جامعه دارند به نوعی حمایت کرد. البته به این معنا نیست که به همه یارانه پرداخت نشود بلکه به اقشاری که در آمد کمتری دارند یارانه نقدی بیشتری تعلق بگیرد.
 
این اقتصاددان بیان کرد: اما متاسفانه هم اکنون با دریافت ۴۵ هزار و ۵۰۰ تومان توسط هر فرد به واقع نتیجه این هدف خروجی خوبی را ندارد چرا که ۴۵ هزار تومان براب یک فرد مرفه اصلا قابل توجه نیست و از آن طرف برای فردی فقیر هم با توجه به تورم هیچ دردی را دوا نمی کند.
 
او تشریح گرد: باید توجه داشت که پرداخت یارانه ۴۵ هزار تومان در سال ۸۸ با پرداخت این رقم در امسال بسیار متفاوت است چرا که تورم ایجاد شده ارزش این رقم را بسیار کاسته است.از طرفی مردم از این رقم راضی نمی شوند و از طرفی هم برای دولت ها هزینه های زیادی را ایجاد می کند. حال باید دید چه باید کرد!؟
 
گلستانه می گوید: این بین ۲ رویکرد برای افزایش رفاه اجتماعی وجود دارد افزایش درآمدها و کاهش هزینه ها از جمله این موارد است. اما برای افزایش درآمد پرداخت مستقیم یارانه نقدی روش مناسبی نیست چراکه منجر به افزایش نقدینگی و افزایش بازارهای ثانویه می شود.
 
او با اشاره به عملکرد ناقص دولت ها در بخش یارانه ها گفت: رویکرد دوم این موضوع را بیان می کند که اگر آن ۳۰ درصد سهم یارانه ای که دولت موظف به پرداخت آن به بخش تولید بود به درستی به جامعه تولیدکننده می رسید هزینه خرید اقلام اساسی در بازارها بشدت کاهش پیدا می کرد و ما شاهد افزایش روز به روز قیمت تمام شده کالاها نبودیم.
 
گلستانه بیان می کند: ۷۷ میلیون نفر در ماه یارانه دریافت می کنند که متاسفانه جز تحمیل هزینه های هنگفت به دولت و تاثیر منفی بر جو نقدینگی، جامعه را راضی نمی کند. این ۴۰ هزار میلیارد تومان پرداخت یارانه ای که به صورت نقدی به مردم پرداخت می شود اگر به صورت سهام در بازارها در اختیار مردم قرار میگیرفت قطعا بازدهی بسیار مطلوب تری را به دنبال داشت.
 

در نهایت گفتنی است دولت برای یارانه معیشتی رقم ۳۱ هزار میلیارد تومان و برای یارانه نقدی بالغ بر ۴۰ هزار میلیارد تومان کنار گذاشته است و در صورت تصمیم نهایی مجلس و تصویب طرح ادغام و پرداخت به تمام ۷۸ میلیون نفر دولت باید به دنبال منابع مالی جدید و در نهایت تزریق بیشتر نقدینگی در جامعه باشد, موضوعی منجر به رشد تورم خواهد شد!

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱۸۵
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
فرشته
۱۶:۰۷ ۰۸ بهمن ۱۳۹۹
ایا یارانه تو سال جدید افزایس میابد خواهش میکنم جواب بدید
Germany
علی مهدیزاده مرزناکی
۱۰:۵۶ ۲۶ مرداد ۱۳۹۹
به نام خداوند بزرگ و مهربون
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۴۶ ۰۱ تير ۱۳۹۹
سلام آیا این رایانه تیرماه به ۷۲ تومان میرسد یانه یک کلمه بیشتر جواب نیست خواهش میکنم جواب مردم بدهید
Iran (Islamic Republic of)
کاکتوس
۲۳:۳۹ ۱۸ ارديبهشت ۱۳۹۹
چه جوری پراید از ۷ به ۹۰ میلیون تومان رسیده ولی بعد از چندین سال و تورم چند صد درصدی یارانه باید همون باشه !
من که نظرات ملت رو همه جا خوندم با این گرانی و سختی ها ، می ترسم تا کی تک چرخ می تونیم بریم و زمین نخوریم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۵۵ ۲۳ اسفند ۱۳۹۸
سلام من خانوادگی سه نفره هستیم در سال ۹۲ یارانه نداریم مشکل مالی داریم کسی است که این پیام هارا بخواند
-
شهرزاد
۱۲:۰۰ ۱۹ بهمن ۱۳۹۸
سلام بنظر بند پولی که با عنوان افزایش قیمت حاملهای انرژی ازمردم گرفته میشودباید برگردانده شود این پول انهااست نه یارانه چرا آدرس غلط می دهند
Iran (Islamic Republic of)
کرد شیر
۰۰:۵۳ ۱۹ بهمن ۱۳۹۸
طرح مجلس بی انصافانه است باید جمع یارانه نقدی و کمک معیشتی روی هم هر نفر ۵۰۰ هزار تا ۷۰۰ هزار بشود
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۳۳ ۱۰ بهمن ۱۳۹۸
۵۱سالمه با ۴تا سرعائله و نه مسکن نه بیمه هیچی هیچی ندارم و یارانه معیشتی چرا نریختن اعتراض هم کردم حتی وقتی اخرش زده بود که در صورتی که پذیرفته نشه اعتراضم یارانه را هم قطع میکنن اما امروز وقتی موجودی گرفتم دیدم سه ماه رو یکجا برام واریز کردن به هر حال عذر خواهی میکنم و امیدوارم حق و حقوق کسانی که مثل ما احتیاج دارن به حقشون برسن من چون واقعا به حق بود اعتراضم ترس از اینکه یارانه مان را قطع کنن نداشتم و دوباره اعتراض کردم که رسیدگی شد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۵۲ ۱۰ بهمن ۱۳۹۸
این دولت کاملا برضد مردم عمل کرده
هیچ کاری برای اسایش مردم نکرده و هر روز یه سنگ جلوی پای مردم انداخته
Iran (Islamic Republic of)
ملیسا
۱۶:۳۶ ۱۰ بهمن ۱۳۹۸
کم کم یارانه همه مردم رو قطع کنید، خیالتون راحت بشه. اصلا دولت یه طرحی بده که مردم بهش یارانه بدن، چطوره؟؟؟؟؟؟ از این دولت بعید نیست...
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۵۹ ۱۰ بهمن ۱۳۹۸
کو یارانه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۷:۲۶ ۱۰ بهمن ۱۳۹۸
لطفا برای ما جامانده های ثبت نام یارانه نقدی هم ی فکری بکنین‌.ما چ گناهی کردیم.خدا ازشون نگذره
Iran (Islamic Republic of)
محمد
۰۷:۰۰ ۱۰ بهمن ۱۳۹۸
کو گوش شنوا
Iran (Islamic Republic of)
م
۰۶:۳۷ ۱۰ بهمن ۱۳۹۸
من دیگه واقعا نمیدونم چی بگم.
Iran (Islamic Republic of)
پروانه
۰۱:۴۹ ۱۰ بهمن ۱۳۹۸
یکی اون ور دنیا نگاه کنه با خودش میگه دولتشان ماهیانه 6 دلارررررر کمکشون میکنه. این همه پول رو چکار بکنیم ما.
Iran (Islamic Republic of)
حسینی
۰۱:۴۳ ۱۰ بهمن ۱۳۹۸
لطفا بهانه بیخودی واسه مردم نیارین.چندرغاز پولی هم که دارین میدین باز از سر و تهش بزنید. خدا خودش انشالله درستتون میکنه.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۱:۴۲ ۱۰ بهمن ۱۳۹۸
ظلم پایدار نیست
Germany
ناشناس
۰۰:۵۱ ۱۰ بهمن ۱۳۹۸
لطفا این نظر رو تایید کنید
سوالی دارم مگه دولت نگفت یارانه هایی که درامد بالا دارن حذف میکنه خوب فکر کنید ادغام هم شد یک سوایی هم دادن در نهایت هم یارانه و هم اینکه ادغام کردن حذف میشه
نتیجه با خواننده ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
Iran (Islamic Republic of)
امید
۰۰:۵۱ ۱۰ بهمن ۱۳۹۸
خدا خیرتون نده که جز بدبختی چیزی برای این ملت نمی‌خواهید یارانه کم میکنید جلوی گرونی جنس ها رو بگیرید بنزین سه برابر کردید قرار نبود معیشتی کم بشه بفکر مردم نیستید به والله قسم اگه جای این مردم بودید اینجور به راحتی قانون تصویب نمیکردین فردای قیامتی هست اگه اعتقاد دارین خدا از حق ما نمی گذره ماهم ایرانی هستیم سهم داریم تو این کشور کمتر فشار به مردم بیارید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۴۵ ۱۰ بهمن ۱۳۹۸
ومن الله موت.
Iran (Islamic Republic of)
میلاد
۰۰:۳۴ ۱۰ بهمن ۱۳۹۸
شک ندارم میشه72 تومن چون از 100 کمتره
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۲۴ ۱۰ بهمن ۱۳۹۸
سلام خسته نباشید شما که به من اعترص کردید واقها نمی تونین یکی از سران وزات رفا برسی کنید که به خدا دروغ نمی کم من هفته باید ازمابش بدم دفترجه روستای دارم جون 5 تا عمل قلب کردم من که کار افتاده 79 در صدی هستم با دانش جو درسته خانه دارم نیمه کاره من جه طور باید حرفم را به کوش انها برسانم چون همه درها را بسته اند نباید به جای مراجهه کنی قبول هم نمکنن خیلی مثل من هستند یه بار از میرزای سوال به این اها جه طور به شما ً سابت کنن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۱۰ ۱۰ بهمن ۱۳۹۸
بنزین‌۱۰۰تومنی روکردین ۳۰۰۰تومن ولی پول یارانه روتوش موندین؟؟؟؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۵۳ ۰۹ بهمن ۱۳۹۸
اگه اینکار بشه لااقل برا مایی که بهمون به ناحق با یه حقوق کارگری و دوتا بچه تعلق نگرفت خوبه اخه این چه روش شناسایی بود که حقوق کارگری زیر سه تومن را نگاه نکردن ولی گردش مالی بخاطر وام و فروش ماشین را برا ما زدن گردش مالی بالا
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۵۱ ۰۹ بهمن ۱۳۹۸
مردم و مسخره کردید ؟؟؟؟پول میدید بعد ۳ ۴ ماه آبا از آسیاب افتاد کم میکنید؟؟؟؟این مسخره بازیا چیه از جیب بقیه کم میکنید به یکسری دیگه کمیته امداد اضافه کنید؟؟؟وظیفه شما این از جیب خودتون یا جای دیگه به اونا اضافه کنید نه اینکه از جیب مردم بزنید به بقیه بدید مسخره کردد ملت و...کمبود بودجه دارید رو حساب های بانکی مالیات ببندید..۲۰۰میلیون به بالا پس انداز بانکی ۱ درصد مالیات...۵۰۰ میلیون ۲ درصد....۱ میلیارد به بالا ۵ درصد...از پولی که میگیرید بدید به مردم و کمبود بودجه...ولی چون حساب های خودتون پر پوله نمیخواید مالیات بدید...وگرنه مردم بیچاره به زور ۱۰۰میلیون پول تو حسابشون باشه...کل دنیا از حساب پس انداز مالیات میگیرن جز ایران..چون کسانی که حسابشون پر پول هست نمیخوان مالیات بدن و قانون تصویب کنن...من کسی و میشناسم ۱۸۰ میلیارد بانک گذاشتته سی و خورده ای درصد سود میگیره ماهی ۵ میلیارد تومن سود از بانک میگیره...خودتون رو زدید به اون را دولت و مجلس میحوایید صدا مردم ک در بیارید ..مردم هم که ساکتن هی تحریکشون میکنید..جز سپاه و آقا کل کشور شده رانت و فساد
لطفا نظر رو تایید کنید حرف اشتباهی نزدم
France
ناشناس
۲۳:۳۹ ۰۹ بهمن ۱۳۹۸
چون اکثر مردم راضی هستن
مرسی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۱۳ ۰۹ بهمن ۱۳۹۸
اینهمه توجیه و سماجت برای اینکه طرح دولت خوبه واسه چیه؟
بهتر نیست دولت به سمت قانون هدفمندی یارانه‌ها برگرده.
Iran (Islamic Republic of)
ه
۲۳:۱۱ ۰۹ بهمن ۱۳۹۸
سلام فقط سوخت را گران کردن وتمام وعده وعیدا از یاد رفت و معیشت هم پس گرفتن لااقل برگردن به همان قبل معیشت هم نمی خواهیم حرف و قول خودشان هم از یاد بردند و ....⋅
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۳۲ ۰۹ بهمن ۱۳۹۸
با سلام این مجلس که دیگه دورش تموم شده بهتر است به فکر تصویب طرح های سال اینده نباشه بلکه کارای ناقص نکرده ای که تصویب کردن را نظارت کنه وانجام بده
طرح های اقتصادی اینده باشه برای همون نمایندگانی که در اینده می یان بیکار نباشن ..خواهشا
Iran (Islamic Republic of)
علیرضا
۲۲:۲۶ ۰۹ بهمن ۱۳۹۸
بیچاره رئیس‌جمهور بعدی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۰۱ ۰۹ بهمن ۱۳۹۸
خدا شاهده بیایید یارانه ی من و خانواده م و قطع کنید بجاش من که 30سالمه لیسانس بیکارم و برادرم که 35سالشه و بیکاره و پدرم که کارگر ساختمانه و بیکار هست را سرکار ببرید ما کار میخواهیم کار کار کاررررر
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۵۷ ۰۹ بهمن ۱۳۹۸
لایحه ایی که تصویب میکنیدبعدازمدتی حرف خودتون را میخورین که چی کشورایران سروتمندترین کشورجهانه حق مردم رابدین زیرحرف خودتون نزنید هزاران ریس این کشورداره چه خبره فقط دستوریانظربایدیکنفربده بادرودازخبرنگاران عزیز که حرف مردم رابه دولت وسعولان میرساند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۰۰ ۰۹ بهمن ۱۳۹۸
ما برادرمون یارانه شو جدا نکرده کارگره یه پراید اسقاط هم داره و مستاجره من دختر خونولده سر کارم پدرمون فوت شده الان مادر مستمری هم نداره من جور خونواده رو می کشم بعد قسط ۲۵ سال تازه خونه به هزار بدبختی سند شده یه کارگر دیگه تو خونواده داستیم اخراج شد خرج خونواده ۵نفره َ با حقوق ۳ تومن من .در حق خواهرام و مادرم بی انصافی شده مادر بیماره انصاف نیس به خدا معیار درستی نیس .آقای میرزایی مدیونی .سرفوت پدرم دوماه یارانه رو فطع کردن از شانس بد ما وقتی بود آقای احمدی نژاد دم عید دوبرابرش کرد وبه ما تو اوج بدبختی ندادن . بررسی کردن حقوق نجومی برامون زدن و بهمون تعلق نگرفته . خدا جوابگو انشا ا...
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۴۳ ۰۹ بهمن ۱۳۹۸
به نظر من این طرح بسیار عالیه چون به من یارانه میدن ولی معیشتی رو نمیدن هرچه هم ثبت نام کدم فایده ندداشت من خیلی از همسایهامون میشناسم که وضعشون خیلی از ما بهتره به اونا دادن ولی به ما ندادن پول بیت الماله یا درست به همه بدن یا ندن ما که به خدا قسم راضی نمیشیم این چجور عدالتیه لااقل این طرحی که الان ریختن خیلی بهتره ما چه گناهی کردیم که به ما ندادن ولی خیلیها که وضعشون بهتر بوده دادنشون خدا کنه که این طرح 72000تومن جدیدو اجرا کنند تا عدالت بهتر از قبل لااقل اجرا بشه
Iran (Islamic Republic of)
م .ب
۲۰:۳۰ ۰۹ بهمن ۱۳۹۸
سلام فقط چپ میرن راست میان که یه چیزی ازمردم ببرن هدفشون کمک نیست چهلم این دولت رابگیریم انشاالله
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۰۶ ۰۹ بهمن ۱۳۹۸
چرا فکری به حال اونایی که از ثبت نام یارانه جا موندن و حتی یارانه نقدی هم نمیگیرن نمیکنین؟؟یارانه معیشتی که بماند.لطفا پیگیر باشید.این انصاف نیس که از هردو یارانه محروم باشیم
Iran (Islamic Republic of)
با این یقین که پس یلدا سحر شود
۲۰:۰۴ ۰۹ بهمن ۱۳۹۸
کشورهای عربی فقط نفت دارند،چقدر یارانه می هند و ما غیر از نفت ...
Iran (Islamic Republic of)
احمد
۱۹:۵۲ ۰۹ بهمن ۱۳۹۸
بسیا خوبه چون به همه تعلق میگیره و حق کسی پایمال نمیشه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۴۰ ۱۰ بهمن ۱۳۹۸
صفر کیلومتری.
Iran (Islamic Republic of)
خمام
۱۹:۴۸ ۰۹ بهمن ۱۳۹۸
حق ملت معادل ۴۵/۵ دلار بنرخ روزه . به ازای هر نفر .یعنی فعلا ۶۰۰۰۰۰ تومان .
روزی که این طرح شروع شد اینجوری بود . غیر این دزدیه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۲۸ ۰۹ بهمن ۱۳۹۸
هر روز سخت تر از دیروز
United Arab Emirates
موج
۱۹:۰۴ ۰۹ بهمن ۱۳۹۸
ماجرای جالبیه ،یبار مجلس با پرداخت یارانه و معیشتی مخالفت میکنه و دولت کریمه موافقه و یبارم دولت مخالفه و مجلس موافق ..ملتو خوب به بازی گرفتن ..چرا باورمون نمیشه این آدمایی که برای مردم تصمیم سازی میکنن بیشترشان مرفهین بی درد و کارخانه دارن ؟؟؟هر ماه مردم را به سمتی سرگرم میکنن تا مردم درد اصلی مملکتو که بی کفایتی دولتمردان است فراموش کنن ..
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۰۲ ۰۹ بهمن ۱۳۹۸
از اولم مشخص بود این یارانه معیشتی فقط برای خوابوندن عصبانیت مردم از گرونی بنزین هست!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۲۹ ۰۹ بهمن ۱۳۹۸
با این مدیریت رای هم میخایین
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۲۶ ۰۹ بهمن ۱۳۹۸
حالا خوبه ۴روز دیگه انتخابات مجلسه
نیاز به رای دارن
Iran (Islamic Republic of)
مرد واقعا ایرانی
۱۸:۱۵ ۰۹ بهمن ۱۳۹۸
چرا قیمت ها رو پایین نمیارین چرا این کشور همه ش طرف دار سرمایه دار ها است حقوق کارگر ببرین بالا کارگر بد بخت خیلی سختی میکشه جوگرنه
Iran (Islamic Republic of)
ب
۱۷:۴۸ ۰۹ بهمن ۱۳۹۸
یه روز مردمو گول میزنن میگن ما به تفاوت بنزین به خود مردم میدن بعد دیگه میزنن زیر قول وقرارشون
Iran (Islamic Republic of)
حمید
۱۷:۴۳ ۰۹ بهمن ۱۳۹۸
یارانه بنزین به ۳نفره یعنی اینقدرمهمه وصرفه جویی میشه که ندادین حاشیه شهردوبیکارماشین نداریم وحاشیه شهرکلی قسط کرایه خانه چراترسوندین اعتراضی نکنیم که قطع میشه یارانه قبلی اگراعتراض کنیم برام پیامک اومدعیبی نداره خداهست
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۰۳ ۰۹ بهمن ۱۳۹۸
مرگ بر انگلیس خبیث...
Iran (Islamic Republic of)
عمار
۱۶:۵۵ ۰۹ بهمن ۱۳۹۸
بنام خداوند جان و خرد :
انشاءالله با سخاوتمندی و عدالتگستری مسئولان محترم لایق و شایسته برای برطرف کردن مصیبت عظیم فقر و تهی دستی اقشار زیر زیر زیر خط فقر صد در صد یارانها زیادتر شود چرا که از هر لحاظ به منفعت امنیت کشور و جلوگیری پیشگیری از بزهکاری و فساد و فحشا و بی بندوباری و حفظ تکریم و حمایت از فروپاشی خانوادهای آبرومندان بینوایان ایرانی بی درآمد و کم درآمد است هرچه قدر به رفاه اسلامی قرآنی و پیشرفت عدالت اجتماعی و تقسیم ثروت ملی و منابع ملی ملت و امنیت و ایمنی و بهداشت و سلامت و مسکن و ایجاد شغلهای پایدار با درآمد و حقوق و دستمزدهای خوب و عادلانه نسبت به تورم اقتصادی جامعه برای مردم گامهای بلند بردارید هم خداوند جل جلاله و هم حضرت رسول الله ص و آل طیبین و طاهرین س ع ایشان از شما مسئولان محترم و فرهیخته خردمندان بصیر انقلابی راضی ترند هم رهبر پیر فرزانه و خردمند بصیر از شما راضی تر است هم جمیع صدیقین و شهدا از شما راضی ترند هم امت یکپارچه و متحد مومنین مسلمین حزب الله از شما راضی ترند و هم ملت مظلوم سرافراز ایران اسلامی از شما مدیران و مسئولان لایق و شایسته راضی ترند . والسلام و صلوات التماس دعا و التماس تفکر .
Iran (Islamic Republic of)
ایرانی
۱۶:۴۷ ۰۹ بهمن ۱۳۹۸
اینکه نشد بجای اینکه اضافه کنن کم کردن بعد با توهین به شعور مردم میان میگن افزایش یارانه بابا تو که سرجمع دوتا یارانه رو کم کردی خیال کردید ما جمع و تفریق بلد نیستیم .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۳۷ ۰۹ بهمن ۱۳۹۸
علی برکت الله
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۳۶ ۰۹ بهمن ۱۳۹۸
تو این یک ماه مونده تا انتخابات هر کاری میکنید که مردم رو ناراضی کنید بعد بگید تقصیر شورای نگهبان که مردم نیامدن پای صندوق، اگه از حقوق های 20،30 میلیونی تون ۵ میلیون کم کنید، دیگه نمیخواد کم بیارید که از بدبخت بیچاره ها بگیرید.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۱۳ ۰۹ بهمن ۱۳۹۸
بودجه کم اوردن؟؟؟؟؟؟؟
حالا شما هم براش زمینه چینی کنید
لطفا دست تون از جیب مردم بکشید بیرون.
اون همه معدن. نفت. وغیره
کمتونه؟؟؟؟؟؟؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۰۵ ۰۹ بهمن ۱۳۹۸
چراروستاییان راازمعشیت محروم کرد دید مگر ما چه گناهی کردیم فقط ی پیکان دارم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۱۷ ۰۹ بهمن ۱۳۹۸
خوبه باز تو از ما پولدارتری.
من همون پیکان رو هم ندارم
Iran (Islamic Republic of)
شکیبا
۱۶:۰۴ ۰۹ بهمن ۱۳۹۸
بابا دستتون از جیب مردم در بیارین. به خدا سفره ها خالی شده.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۰۱ ۰۹ بهمن ۱۳۹۸
این رو بدونید ظلم پایدار نیست یک روز گریبان ظالم رو خواهد گرفت ونابودش خواهد کرد
United States of America
ناشناس
۱۵:۵۹ ۰۹ بهمن ۱۳۹۸
ای داد وبیداد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۵۴ ۰۹ بهمن ۱۳۹۸
توی نظرات جالبه هر قشری فکر خودشه
Iran (Islamic Republic of)
بهمن
۱۵:۴۶ ۰۹ بهمن ۱۳۹۸
این نمایندگان مثلامردم تو روز روشن به مردم الکی میگن... کدام عدالت..؟؟؟ مبلغ 100هزارتومان میدید. حالا با گرون شدن همه اجناس حتی خدمات دولتی میخواهید بکنید72هزارتومان!!!!!!!! شما نماینده مردم هستید اگه راست میگید از پول حقوق خودتون کم کنید وبه اقتصاد کشور کنید. نه از جیب مردم...!!!!!!!
Iran (Islamic Republic of)
علی
۱۵:۳۴ ۰۹ بهمن ۱۳۹۸
اگه این یارانه هم نمی‌تونید بدید بردارین تا اینقد منت سرمون نذارین
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۴۴ ۰۹ بهمن ۱۳۹۸
مگه همه باید یارانه بگیرند یا باید کمیه امداد و ... عضو شوند ؟
ما زندگی مون بعد گرونی با همین حمایت ها می چرخید !!
هر کی که گرون می کنه و هر کی که حمایت رو کم می کنه !!

نماینده مردم هستند یا نماینده ثروتمند ها
Iran (Islamic Republic of)
علی
۲۰:۲۷ ۰۹ بهمن ۱۳۹۸
کی میگه هر کی معیشتی گرفته نیازمند بوده یا هر کی نگرفته پولدار بوده؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۳۸ ۰۹ بهمن ۱۳۹۸
هر روز عرصه زندگی رو به کام مردم تلخ میکنه.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۳۱ ۰۹ بهمن ۱۳۹۸
دزدی قانونی...
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۱:۲۹ ۱۰ بهمن ۱۳۹۸
مرحبل
Iran (Islamic Republic of)
محمدرمضانیا
۱۴:۲۴ ۰۹ بهمن ۱۳۹۸
بخداهمینجورپیش بره تاآخر۹۹همین ۷۲تمن را قطع میکنن،آخه میگن میدن به بهزیستی و کمیته امداد،اونا خودشون به اندازه کافی حقوق ومزایاوافزایش یارانه وحقوق دارن دیگه چراازمامیکنین،بخداماکمیته بهزیستی نیستیم ولی ازاونابدبختریم،نکنین خداروخوش نمیاد
Iran (Islamic Republic of)
محمد
۱۶:۳۲ ۰۹ بهمن ۱۳۹۸
من معلول شدید نخاعی در همسایگی خود دارم سالهاست، ازین خبرها که شما میگی نیست برادر،بهزیستی، انقدر قطره چکانی و کم هستش مبالغی که به این معلولین میدهند که واقعا جای تاسف داره،نگاه به این جوسازی ها نکنید که مدام میگن حقوق بهزیستی۳چهار برابر شد،اولش۳۰چهل تومن میدادن الان ۳برابرش کردند که با این تورم وشرایط سخت معلولاان اصلا هیچی نیست
Iran (Islamic Republic of)
امیر
۱۴:۲۳ ۰۹ بهمن ۱۳۹۸
به ما هم بدید2میلیون حقوقمونه با دوتامریض و600هزارقسط وام) یک خانه400میلیونی قدیمی و یک پرایدقدیمی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۲۲ ۰۹ بهمن ۱۳۹۸
نجات جنازه آرام جانشان برجام بد فرجام است.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۲۲ ۰۹ بهمن ۱۳۹۸
هر روز نقشه ای تازه برای تسلیم مردم و کشاندن حاکمیت به میز مذاکره ذلت ترسیم میکنند. مردم عزیز و قشر یارانه بگیر که بار اصلی استقامت و مقاومت را بدوش میکشند بی کفایتی و بد تدبیری از حد که بگذرد فرقی با خیانت و جنایت ندارد.
United States of America
ساناز
۱۴:۱۶ ۰۹ بهمن ۱۳۹۸
خجالتم نمیکشن ' عزت مردم ایران رو همین تصمیم های تحقیر آمیز شما خراب میکنه نه دشمن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۱۱ ۰۹ بهمن ۱۳۹۸
آدم نمیدونه با این همه پول چیکار کنه،فک کنم باید بندازیم صندوق صدقه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۱۰ ۰۹ بهمن ۱۳۹۸
انشالله
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۰۷ ۰۹ بهمن ۱۳۹۸
بابا بیت المال بین همه به شکل مساوی تقسیم میشده چه زبیر باشی چه پسر حضرت امیر (ع) بله افرادی که نیازمند کمک هستند باید حمایت ویژه بشن اما نه اینکه طرف بخاطر دزدی رفته زندان بعد از جیب مردم خانوادشو سیر کنن حمایت از قشر خیلی ضعیف هم حدی داره نمیشه به یه خانواده 15-20 سال یارانه مددجویی داد به جاش بهشون شغل یاد بدین دست آخر اینکه بیت المال برای همه است فقیر و غنی نداره باید جوری فرهنگ سازی بشه که ثروت مندان جامعه خودشون انصراف بدن البته نکته دیگه اینکه چجور افرادی که مشمول حمایت معیشتی نمیشن رو شناسایی کردین همش روی حدسو گمان بود باید دوباره از مردم سرشماری اقتصادی کرد و اطلاعاتشون رو در سامانه ای ثبت کنن به امیدظهور و امید اینکه هیچ فقیری در دنیا وجود نداشته باشه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۰۵ ۰۹ بهمن ۱۳۹۸
بجای پرداخت نقدی این بودجه رادراختیاربخش تولیدقراربدهیدتا ازتورم جلوگیری بعمل آیدتا همه ملت بهره مندشوندالبته این خطروجوددارد که این رقم درمیان واحدهای تولیدی گم شودوبه علت عدم نظارت وسؤاستفاده نه تنهاکمک به مردم نشودبلکه این رقم پرداختی عملا حیف ومیل شود.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۱۱ ۱۰ بهمن ۱۳۹۸
به تولیدنمیرسه برادر
Germany
ناشناس
۰۰:۴۷ ۱۰ بهمن ۱۳۹۸
عزیز بجان خودم قسم اگه هم اینکار بکنن فردا دوتا بهانه جدید میارن هیچی تفاوت نمیکنه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۰۳ ۰۹ بهمن ۱۳۹۸
هر چه آدم زرنگ بوده خوب رفت از پیشمون و رفتند اون طرف خیلی ها هم توی دم و دستگاه ها هستند که سیر هستند و نیازی به این مزخرفات ندارند یه عده شل و کور و بازنشسته بدبخت بیچاره مثل ما هستند که به خاطر حفظ آبروی خونواده میدویم بعد توی این سایت ها هم می‌بینیم که یکی میگه بهشون بدین یکی میگه ندین و...... خداییش خیلی بده اگه میخوای کمک کنید دیگه اینقدر حرف نزنید خسته شدیم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۰۳ ۰۹ بهمن ۱۳۹۸
خسته شدیم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۰۳ ۰۹ بهمن ۱۳۹۸
ندین .....
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۵۹ ۰۹ بهمن ۱۳۹۸
وعدهای سر خرمن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۵۶ ۰۹ بهمن ۱۳۹۸
خدایا خودت ظهور کن
Iran (Islamic Republic of)
وحید
۱۳:۵۰ ۰۹ بهمن ۱۳۹۸
همین چندر غازم میخوان کمش کنن
Iran (Islamic Republic of)
فرخ
۱۶:۳۵ ۰۹ بهمن ۱۳۹۸
خدا کنه لااقل به محرومین ونیازمندان کمک کنند واقعا و یارانشونو درست افزایش بدهند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۴۱ ۰۹ بهمن ۱۳۹۸
نزین گرون کردین که پولش بدین مردم..حالا دارین ازش میزنین که چی ؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۴۱ ۰۹ بهمن ۱۳۹۸
هر چه میدن ده برابر دستشون تو جیب مردم میره
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۴۱ ۰۹ بهمن ۱۳۹۸
هر چه میدن میره
Iran (Islamic Republic of)
ایمان
۱۳:۳۸ ۰۹ بهمن ۱۳۹۸
دوباره از فقرا گرفتن دادن به ثروتمندان. اون کسی که خودرو داره شصت لیتر بنزین یارانه ای میگیره . شصت تا 1500 تومان مابه التفاوت قیمت بنزین آزاد و یارانه ای میشه 90 هزار تومان در ماه بعلاوه 27 هزار تومان میشه 107 هزار تومان . اما اون کسی که ماشین نداره 27 هزار تومن یارانه بنزین میگیره . این کجاش عدالته؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۵۲ ۰۹ بهمن ۱۳۹۸
میخواستی توهم بری ماشین بخری
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۳۶ ۰۹ بهمن ۱۳۹۸
خیلی ساده ست اونهایی که یارانه معیشت میگرفتن کم میشه و اونایی که نمیگرفتن بیشتر میشه
Iran (Islamic Republic of)
رضا
۱۳:۳۱ ۰۹ بهمن ۱۳۹۸
وقتی طرف گردش مالی آنچنانی داره یا خونه و ماشین متعدد الان معیشتی نمیگیره حالا مجلس میخاد از جیب بقیه برداره بذاره جیب ثروتمندان. اینجاست که میگه قانونمون ایراد داره چرا که مفسدین اقتصادی که رد صلاحیت شدن برای سال بعد مردم تصمیم میگیرند.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۱۳ ۱۰ بهمن ۱۳۹۸
به ثروتمندانمیدن.چون خیلیاممکنه ثروتشون روازراه درست به دست آورده باشن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۳۱ ۰۹ بهمن ۱۳۹۸
میخاد از جیب بقیه برداره بذاره جیب ثروتمندا
Iran (Islamic Republic of)
داداش
۱۳:۲۲ ۰۹ بهمن ۱۳۹۸
دزدی که شاخ و دم نداره.
Iran (Islamic Republic of)
رحیم
۱۳:۰۶ ۰۹ بهمن ۱۳۹۸
مجلس ما ملی نیس،دولتیه متاسفانه!!
وگرنه اینهمه فشاری که به مردم وارد شده رو میدیدن
و ی چی اضافه میکردن نه اینکه کم کنن

لاحول ولاقوه الابالله العلی العظیم
Iran (Islamic Republic of)
من
۱۳:۰۳ ۰۹ بهمن ۱۳۹۸
مجلس خیلی اشتبا کرده
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۵۸ ۰۹ بهمن ۱۳۹۸
بازهم دروغ و کلاه برداری از ملت
Iran (Islamic Republic of)
Post
۱۲:۵۸ ۰۹ بهمن ۱۳۹۸
دروغ
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۵۶ ۰۹ بهمن ۱۳۹۸
بودجه مملکت و حیف و میل میکنن
Iran (Islamic Republic of)
محمد
۱۲:۵۵ ۰۹ بهمن ۱۳۹۸
به دهک های ۱و۲ و بخصوص معلولین شدید نخاعی یارانه بیشتری بدهید،این قشر درآمدشان نزدیک به صفر است ولی هزینهای نگهداریشان بسیار بالاست
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۵۲ ۰۹ بهمن ۱۳۹۸
یارانه الان پول یه مرغ شده چن سال دیگه میشه پول تخم مرغ
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۵۱ ۰۹ بهمن ۱۳۹۸
خدا کنه به ماه که معیشتی ندادن ولی اگه راست بگن به همه بدن
Iran (Islamic Republic of)
محمدرضا
۱۲:۴۸ ۰۹ بهمن ۱۳۹۸
چیزی که از این دولت و مجلس جز کوچیک کردن سفره ی مردم ندیدیم،اینم از این افتضاح کاری !!!کسانی که در مجلس نماینده ی مردم هستن و باید به فکر منافع و اوضاع اقتصادی و معیشتی مردم باشند ،امروز در قالب دشمن مردم ظاهر شدن،و این طرح بسیار سخیف رو به مردم تحمیل میکنن ،واقعا متاسفم ،متاسف !!!یارانه و یارانه ی معیشتی بخش بسیار بسیار ناچیزی از مشکلات قشر متوسط و رو به پایین رو حل میکرد، که با لطف مجلس ،این مقدار بسیار کاهش پیدا کرد ،واقعا ممنونیم!!!!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۴۸ ۰۹ بهمن ۱۳۹۸
#نظر من هم بنویس
بحران کار داریم#
بحران اقتصاد داریم#
بحران اجاره منزل داریم#
بحران امرار معاش داریم#
همه مدلشو داریم
فقط چون تو جنگ اقتصادییم باید این همه بلا ب سرمون بیاد
چقد خونه خالی و زمین خالی هست که ما باید اجاره نشین باشیم
چقد کارخونه مواد غذایی هست که همه چیز رو باید چند برابر پول داد
چقد کشاورز هست که پیازو ازش مفت میخرن و به ما ۹ هزار تومن حساب میکنن
همه این چقدآ چقد واسه دولت مهمه که چشمش باز به این معیشتی و یارانست
چقد سوخت داریم که ظرفیت فروشش داره صفر میشه و شما گرونش کردید و الان از کبریت بگیر تا خونه و ماشین و ... با افزایشش رفته سر به فلک کشیده
چقد داریم میسوزیم
چقد
چقد
چقد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۴۷ ۰۹ بهمن ۱۳۹۸
سلام به همگی
متاسفانه یادگرفتیم که چطور خوب دروغ بگوییم راه را گم کرده اید ای مسئولین
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۴۶ ۰۹ بهمن ۱۳۹۸
#نظر من هم بنویس
بحران کار داریم#
بحران اقتصاد داریم#
بحران اجاره منزل داریم#
بحران امرار معاش داریم#
همه مدلشو داریم
فقط چون تو جنگ اقتصادییم باید این همه بلا ب سرمون بیاد
چقد خونه خالی و زمین خالی هست که ما باید اجاره نشین باشیم
چقد کارخونه مواد غذایی هست که همه چیز رو باید چند برابر پول داد
چقد کشاورز هست که پیازو ازش مفت میخرن و به ما ۹ هزار تومن حساب میکنن
همه این چقدآ چقد واسه دولت مهمه که چشمش باز به این معیشتی و یارانست
چقد سوخت داریم که ظرفیت فروشش داره صفر میشه و شما گرونش کردید و الان از کبریت بگیر تا خونه و ماشین و ... با افزایشش رفته سر به فلک کشیده
چقد داریم میسوزیم
چقد
چقد
چقد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۴۶ ۰۹ بهمن ۱۳۹۸
تو این وضعیت بی پولی ادم فقط دوست داره نگاه این پولا کنه فقط همین
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۴۵ ۰۹ بهمن ۱۳۹۸
استعفا استعفا.
۱۲
آخرین اخبار