معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار قزوین گفت: مجتمع دفع زباله محمدآباد و دفع پسماند‌های صنعتی با جذب سرمایه گذار جدید ساماندهی می‌شود.

به گزارش  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از قزوین ،  فرخزاد معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار در پنجمین نشست کارگروه پسماند گفت: برای ساماندهی مجتمع دفع زباله محمدآباد و دفع پسماند‌های صنعتی، آماده فراخوان هستیم تا با جذب سرمایه گذار به زودی این موضوع تعیین تکلیف شود.

فرخزاد پیش بینی کرد که این موضوع تا آخر امسال به نتیجه برسد و سرمایه گذار جذب شود.

ضعف اطلاعاتی در حوزه پسماند‌های صنعتی

عباس نژاد، مدیرکل حفاظت محیط زیست استان هم در این نشست از ضعف اطلاعاتی در حوزه انتقال و دفع پسماند‌های صنعتی گلایه کرد و گفت: مشکل ما در حوزه پسماند صنعتی این است که اطلاعاتی از این پسماند‌ها در دست نیست و نمی‌دانیم چه کسی پسماند‌های صنعتی را کجا می‌برد.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان تأکید کرد: واحد‌های صنعتی زمانی که برای پروانه صنعتی اقدام می‌کنند باید وضعیت پسماندشان را مشخص کنند.

دفع زباله این بار در الموت شرقی

نجفی، مدیرکل امور روستایی استانداری هم رد این نشست گفت: سه و نیم هکتار فضا در الموت شرقی شناسایی شده است و به زودی آماده سازی می‌شود تا دفع زباله در روستا‌های این منطقه به صورت بهداشتی انجام شود.

رهاسازی نایلون‌های کشت در طبیعت

صالحی مدیر کل دفتر امور شهری استانداری هم در این نشست با انتقاد از کشاورزانی که از کشت نایلونی استفاده می‌کنند گفت: در اطراف شهرستان‌های خرمدشت و تاکستان به دلیل اجاره‌ای بودن زمین ها، نایلون‌هایی که برای کشت استفاده شده است در طبیعت رها می‌شوند.

جایگاه هشتم تولید کود دام و طیور کشور

زینالی، مدیر کل دامپزشکی استان هم در این نشست با بیان اینکه استان قزوین، در جایگاه هشتم تولید کود دام و طیور کشور قرار دارد گفت: پرورش دام سنگین در گرم شدن کره زمین مؤثر است و سعی می‌کنیم کود تولید شده با فرآیند‌های خاصی، از نظر بیماری‌ها بی خطر شود.

زینالی گفت: شرکتی که وظیفه جمع آوری پسماند‌های کلینیک‌ها و بیمارستان‌های دامپزشکی را بر عهده دارد، از این کار امتناع می‌کند و پاسخگو نیست.

امحای ظروف خالی سموم

نماینده سازمان جهاد کشاورزی استان هم با بیان اینکه پارسال ۸۵۰ تن انواع سموم برای محصولات کشاورزی در استان استفاده شده است، گفت: به طور میانگین، برای تولید هر کیلوگرم محصولات کشاورزی، ۳۲ صدم درصد سم استفاده می‌شود.

به گفته نماینده سازمان جهاد کشاورزی، یکی از ماندگارترین و آلوده‌ترین پسماند‌های این حوزه، ظروف خالی سموم است که تعدادی از آن جمع آوری شده، اما برای امحای آنها، هنوز تصمیمی گرفته نشده است.

او افزود: ۱۰۰ مورد آفت کش پر خطر در استان حذف شده است.

نماینده سازمان جهاد کشاورزی استان، تأکید کرد: مالچ و نوار پلاستیک که برای سازگاری با کم آبی استفاده می‌شود، قابلیت جمع آوری ندارد و باعث آلودگی زیست محیطی می‌شود.

انتهای پیام/ک

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.