مدیر کل حفاظت محیط زیست استان قزوین گفت: ۴۰۰ نقطه در استان به عنوان نقاط دارای پتانسیل آلودگی شناسایی و برای آن‌ها شناسنامه آلودگی تهیه شده است.

به گزارش خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از قزوین ، عباس نژاد مدیر کل محیط زیست استان در جمع خبرنگاران گفت: برای ۴۰۰ نقطه استان که به عنوان نقاط دارای پتانسیل آلودگی شناسایی شده اند شناسنامه آلودگی تهیه و برنامه پایش و مدیریت تعیین شده است.

عباس نژاد گفت: در حوزه آلودگی با کسی تعارف نداریم و اگر واحدی آلودگی ایجاد کند با صاحبان آن برخورد قضایی می‌شودو اگر میزان آلودگی خطرناک باشد واحد تعطیل خواهد شد.

او اضافه کرد: حدود ۶۵ درصد از آلودگی ها، مربوط به خودروهاست که هم خودرو‌ها غیراستاندارد وهم سوخت غیر استاندارد است.

مدیر کل حفاظت محیط زیست استان با بیان اینکه بنزین یورو در استان توزیع نمی‌شود گفت: با این طیف آلودگی در شهر‌های استان، نباید سوخت غیر یورو توزیع شود چرا که سوخت معمولی ۴۰ برابر سوخت یورو آلودگی دارد.

عباس نژاد گفت: اگر چه اتوبوس‌های شهرداری وضعیت خوبی دارند و استاندارد است، اما ۷۰ درصد ناوگان حمل و نقل به ویژه تاکسی‌ها فرسوده است.

او در ادامه گفت: ۲۰ تا ۲۵ در صد از آلودگی‌ها مربوط به بخش صنعت و ۵ تا ۱۰ درصد هم هم مربوط به سایر منابع است.

عباس نژاد با بیان اینکه ایستگاه سنجش آلاینده‌های شهرستان البرز بزودی افتتاح می‌شود، گفت: مکان‌هایی در استان وجود دارد که باید روی آن‌ها ایستگاه سنجش آلاینده نصب شود.

او گفت: در قزوین دو ایستگاه سنجش آلاینده دیگر نیاز است.

مدیر کل حفاظت محیط زیست استان با بیان اینکه در حال حاضر در قزوین و آبیک ایستگاه سنجش آلودگی وجود دارد گفت: علت قطع و وصل شدن این سامانه میزان بالای آلودگی است که موجب می‌شود فیلتر‌ها از کار بیافتد.

او با بیان اینکه هر ایستگاه حداقل  به یک و نیم میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد گفت: استان باید همت کند تا سیاهه انتشار ایجاد شود.

عباس نژاد افزود: متاسفانه آلودگی طبیعی خاک و آب استان هنوز مطالعه نشده است.

مدیر کل حفاظت محیط زیست استان با بیان اینکه شهر کوچکی مثل آبیک نباید تا این حد آلوده باشد گفت: وجود معادن، کارخانه سیمان و در مسیر تردد بودن و نزدیکی به پایتخت موجب این موضوع شده، اما عامل اصلی بحث صنایع و معادن است.

عباس نژاد با اشاره به وضعیت پسماند محمدآباد، گفت: آنچه مسلم است شهرداری نباید خود را در بحث پسماند کنار بکشد و طبق ماده ۷ مدیریت پسماند، شهرداری در این زمینه  مسئول است.

او گفت: در حوزه پسماند به دلیل نبود مطالعات، شناخت مناسبی از این موضوع وجود نداشته است و بنابراین اتفاقات خوبی در این زمینه نمی‌افتد.

عباس نژاد گفت: مدیریت پسماند بر عهده شهرداری است و اولین اولویت ما در این امر ملاحظات زیست محیطی است.

او گفت: در پسماند‌های شهری و روستایی با توجه به مشکلات در نقاط دور و روستا، دفتر روستایی استانداری ورود یافته و چهار لند فیل در منطقه الموت در نظر گرفته شده است تا با رعایت جمیع جوانب زیست محیطی این موضوع موجب جمع آوری پسماند‌های این منطقه به عنوان منطقه گردشگری باشد.

عباس نژاد درباره پسماند صنعتی که یکی از دغدغه‌های استان است، گفت: اجازه ورود هیچ پسماند صنعتی که برای دفع از استان‌های دیگر وارد شود را نمی‌دهیم.

او گفت :  سامانه ملی پسماند در کشور ایجاد شده است و هرگونه ورود پسماند به استان‌های دیگر در آن ثبت می‌شود .

مدیر کل حفاظت محیط زیست استان در ادامه با بیان اینکه قرار است سه منطقه جدید به عنوان مناطق حفاظت شده ثبت شود گفت: الموت شرقی که ۲۷ هزار هکتار است دارای گونه‌هایی شامل کل ، بز، پلنگ، گرگ و خرس و تعدادی گونه‌های مهاجم، است.

او  گفت: منطقه تالاب الله آباد قرار است بعنوان پناهگاه حیات وحش معرفی شود که مساحت آن ۲ هزار و ۵۰۰ هکتار است.

عباس نژاد  با اشاره به تنوع زیستی حیات وحش استان ،گفت: حیات وحش استان  زیستگاه گربه سانانی، چون پلنگ است که طبق آمار پارسال ۲۵ قلاده پلنگ در استان شناسایی شده است.

او افزود: منطقه ۴۰۰ هکتاری هم در بویین زهرا درنظر گرفته شده که قرار است گوزن زرد را از آذربایجان و خوزستان بیاورند و در این منطقه رها سازی شود.

عباس نژاد با بیان اینکه در استان هنوز هیچ گونه بیماری مشترک بین انسان و حیواناتشناسایی نشده است گفت: برابر سرشماری انجام شده جمعیت  حیات وحش استان نسبت به پارسال ۲ درصد رشد داشته است.

مدیر کل حفاظت محیط زیست استان اضافه کرد: تالاب الله آباد یکی از فضا‌هایی بیابانی استان است که ۶۰ هزار هکتار آن کانون گرد و غبار است که سالانه هزار ۷۱۰ تن گرد و خاک از این منطقه به شهر‌ها منتقل می‌شود.

او با بیان اینکه یکی از کارکرد‌های تالاب ها، پخش سیلاب هاست گفت:دومین اتفاق عدم تعادل دام و مرتع بود که موجب اشکالاتی در حیات زیستی این منطقه شده است.

عباس نژاد با اشاره به موضوع زهکشی از سوی سازمان کشارزی گفت: طی هماهنگی‌های لازم بزودی مسدود خواهد شد.

او گفت: آب‌های مازادی شامل پساب تصفیه خانه‌ها در استان وجود دارد که بدون مدیریت مانده است و طبق هماهنگی‌های انجام شده این پساب‌ها را به تالاب الله آباد هدایت می‌کنیم و در مسیر به صورت بیولوژیکی آلودگی آن را پایین می‌آوریم.

مدیر کل حفاظت محیط زیست استان گفت: در حوزه شکار و صید در ۹ ماه اخیر ۴۹ پرونده تخلف مربوط به ۵۹ متخلف به مراجع قانونی معرفی شده است و ۵۳ مورد زنده گیری پرندگان، ۱۵ مورد شروع به شکار، ۲۹ قبضه سلاح شکاری نیز کشف شده است.

انتهای پیام/ک

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.