آفلاتوکسین شیر تولیدی استان آذربایجان شرقی در حد مجاز است

معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی تبریز گفت: در شیر‌های تولیدی استان میزان افلاتوکسین در حد مجاز است و جای هیچ گونه نگرانی برای مصرف شیر‌های پاستوریزه و استرلیزه نیست.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از تبریز، نعمتی معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی تبریز گفت: در شیر‌های تولیدی استان میزان افلاتوکسین در حد مجاز است و جای هیچ گونه نگرانی برای مصرف شیر‌های پاستوریزه و استرلیزه نیست.

 نعمتی  با اشاره به اینکه خبر منتشر شده در فضای مجازی مبنی بر آلوده بودن شیر‌های استان به افلاتوکسین مبنای علمی نداشت افزود: نمونه برداری‌ها و نتایج آزمایش نشان می‌دهد که کیفیت شیر‌های تولیدی استان به گونه‌ای است که مردم می‌توانند با خیال راحت آن را مصرف کنند.

او با بیان اینکه سرانه مصرف شیر در کشور پایین است  گفت: در صورتی که مردم تحت تاثیر خبر‌های کذب قرار گیرند و مصرف شیر را کاهش دهند سلامتی اشان به خطر می‌افتد.

نعمتی گفت: آفلاتوکسین یکی از اعضای خانواده سم‌های تولید شده توسط قارچ‌های خاصی است که در دانه‌ها و محصولات کشاورزی یافت می‌شود و با اصلاح کیفیت خوراک دام می‌توان از ورود این سم به بدن حیوان جلوگیری کرد.

او افزود: در طول چند سال گذشته وضعیت خوراک دام در استان کنترل شده و این خوراک از نظر وجود افلاتوکسین و آلودگی‌ها در حد مجاز هستند.

معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی تبریز با اشاره به اینکه عرضه مستقیم شیر در شیرسرا‌ها قانونی نبوده افزود: مردم از استفاده شیر‌های سنتی شیرسرا‌ها اجتناب کنند و از شیر‌های پاستوریزه و استرلیزه استفاده کنند.

نعمتی همچنین در خصوص شایعات موجود مثل وجود مواد افزودنی مثل سفیدکننده‌ها در شیر گفت: این خبر‌ها صحت نداشته و آزمایش‌هایی که انجام شده است نشان می‌دهد که در شیر هیچ گونه افزودنی وجود ندارد و فقط ممکن است بعضی تقلبات در خصوص شیر‌ها صورت گیرد.

او افزود: نظارت و کنترل بر شیر‌ها در مراحل مختلف از سوی معاونت غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی، معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی، سازمان جهاد کشاورزی، اداره کل دامپزشکی، اداره کل استاندارد و سازمان صنعت، معدن و تجارت صورت می‌گیرد که ایمنی محصول کنترل شده و کیفیت ان تضمین می‌شود.

انتهای پیام/ک

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار