مدیرکل گمرکات استان اصفهان گفت: از ابتدای امسال تاکنون، ۲ میلیارد و ۲۲۱ میلیون دلار کالا به وزن ۶ میلیون و ۷۷ هزار تن از این استان به ۹۱ کشور جهان صادر شده است.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اصفهان،رسول کوهستانی پژوه مدیرکل گمرکات استان اصفهان گفت: از ابتدای امسال تاکنون، ۲ میلیارد و ۲۲۱ میلیون دلار کالا به وزن ۶ میلیون و ۷۷ هزار تن از این استان به ۹۱ کشور جهان صادر شده است.

رسول کوهستانی پژوه از افزایش ۱۱ درصدی ارزش و ۴۸ درصدی وزن محصولات صادراتی در مقایسه با مدت مشابه پارسال خبر داد و افزود:۵۰ درصد از این محصولات صادارتی را آهن و فولاد، ۲۰ درصد را فرآورده‌های نفتی و بقیه را محصولات لبنی، مواد پلاستیکی و مصنوعات سنگی شامل می‌شود.

او با اشاره به اینکه در این مدت ۱۳۸ کیلوگرم طلا به ارزش ۵ میلیون و ۲۸۰ هزار دلار از گمرک استان صادر شده است گفت: این مقدار دارای رشد وزنی ۱۰۹ درصدی و ارزشی ۱۶۹ درصد بوده است.

کوهستانی همچنین به صادرات ۴۴۰ هزار دلار صنایع دستی با رشد وزنی ۱۶۵ درصدی نیز اشاره کردو افزود: در این مدت به دلیل تحریم‌ها با کاهش ارزشی ۷۹ درصدی صادرات فرش مواجه بودیم و تنها یک میلیون و ۳۸۵ هزار دلار از این محصول روانه بازار‌های خارجی شده است.

او در خصوص واردات محصول به استان در این مدت نیز گفت: با وجود تحریم‌ها ۳۶۸ میلیون دلار کالا به وزن ۹۳ هزار تن از کشور‌های ایتالیا، آلمان، کره جنوبی، هند، فرانسه، امارات، هلند، مالزی، ترکیه و چین وارد کشور شده است.

مدیر کل گمرکات استان اصفهان ادامه داد: این مقدار واردات دارای رشد وزنی ۴۲ درصد و ارزشی ۱۹ درصدی است که بیشتر شامل ماشین آلات برقی و مکانیکی، مواد اولیه الیاف، مواد پلاستیکی و فلزی قلع است.

کوهستانی همچنین به درآمد ۳۰۰ میلیارد تومانی گمرک استان از ابتدای امسال تاکنون با رشد ۳۳ درصدی در مقایسه با پارسال نیزاشاره کردو افزود: از این میزان بیش از ۴۴ میلیارد تومان در جهت حمایت از تولید و اشتغال و همچنین رفع مشکلات مالی تولید کنندگان به صورت ضمانت نامه بانکی اخذ شده است.

او بزرگترین چالش گمرکات کشور را تغییر قوانین و بی ثبات قوانین و تاخیر در پاسخ استعلام‌های بین دستگاهی عنوان کرد و گفت: سیستم دست و پا گیر بانکی باعث شده تاخیر در ترخیص کالا‌ها زیاد شود.

۲۶ ژانویه روز جهانی گمرک است.

انتهای پیام/م

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.