اسلامی گفت: به هیچ کدام از سازمان های نظام مهندسی در استان ها اجازه نمی دهیم به صورت جزیره ای و مستقل عمل کنند.

اجازه نمی دهیم سازمان های نظام مهندسی به صورت جزیره ای عمل کنندبه گزارش خبرنگار راه و شهرسازی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، محمد اسلامی وزیر راه و شهرسازی در مراسم تودیع و معارفه رئیس شورای مرکزی سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور با اشاره به اینکه روند استقرار شورای مرکزی دوره هشتم به بهترین شیوه ممکن برگزار شد، گفت: انسجام و هماهنگی در سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور بسیار مهم است و وحدت رویه باید به صورت همگرا در سطح کشور برگزار شود.

او گفت: تمامی سازمان‌های نظام مهندسی دارای هیئت مدیره هستند به همین دلیل باید وحدت رویه در آنها به صورت کامل تجلی پیدا کند.

اسلامی تاکید کرد: سلامت، شفافیت مالی، برخورد با فساد اقتصادی، نورآوری و توسعه قابلیت‌ها از مهم‌ترین عملکرد‌های سازمان نظام مهندسی است که باید به صورت کامل اجرا شود.

وزیر راه و شهرسازی افزود: توجه به عدالت و ایجاد فرصت برای جوانان از دیگر مواردی است که باید در سازمان نظام مهندسی به صورت کامل اجرا شود.

او یادآور شد: هماهنگی با مسئولان استانی و اجرایی شدن تمامی قوانین و مقررات به صورت مؤثرتر و تعامل‌پذیرتر کمک می‌کند که روند توسعه کشور در این حوزه تسهیل‌ و روان‌تر شود.

اسلامی با اشاره به اینکه مردم‌داری و پرهیز از ایجاد نارضایتی در بین مردم باید در دستور کار تمامی حوزه‌ها و بخش‌های سازمان نظام مهندسی قرار بگیرد، گفت: باید بساط فساد مهندسان و نظام مهندسی در جامعه برچیده شود.

وزیر راه و شهرسازی تاکید کرد: منشور اخلاقی ما باید تعهد مشترک بین نظام مهندسی و تشکل‌های حرفه‌ای باشد و باید بین مهندس و نظام مهندسی نقش‌ها به صورت کامل اجرایی شود.

او یادآور شد: انسجام و هماهنگی در جامعه به ویژه در بخش مهندسی باعث می‌شود که مردم ساخت و ساز را به صورت حرفه‌ای تر انجام دهند و ما شاهد اثرات تخریب‌کننده سیل و زلزله در جامعه نباشیم.

اسلامی گفت: اگر تأسیسات و زیرساخت‌های حوزه ساخت و ساز ما با استحکام و با رعایت کامل اصول مقررات نظام مهندسی ساخته شود، زلزله ۶ ریشتری و یا بیشتر اثرات مخربی بر جای نمی‌گذارد.

وزیر راه و شهرسازی گفت: مقررات ملی ساختمان باید در تعهدات سازمان نظام  مهندسی به صورت کامل اجرا شود تا ما تلفات جانی و مالی در این بخش نداشته باشیم.

او تأکید کرد: انسجام و هماهنگی بین تمامی بخش‌ها باعث می‌شود که حاشیه‌هایی که در حوزه نظام مهندسی ساختمان وجود دارد از بین برود و تمامی حوزه‌ها در این بخش در راستای وظایف خود اقدامات لازم را انجام دهند.

اسلامی به وحدت رویه در بین تمامی سازمان‌های نظام مهندسی در استان‌ها تأکید کرد و گفت: در صورتی که نظام مهندسی یک استان قوانین و مقررات را به صورت کامل و درست اجرا نکند حتما با آن برخورد می‌کنیم و ما اجازه نمی‌دهیم تا سازمان نظام مهندسی به صورت جزیره‌ای عمل کند و جامعه جزایر مستقل را در این حوزه نمی‌پذیرد.

وزیر راه و شهرسازی به بحث پدر خواندگی در سازمان نظام مهندسی هم اشاره کرد و گفت: در برخی از سازمان‌ها شاهد آن هستیم که شرکت‌هایی از سوی هیئت مدیره‌ها وارد شدند و تمامی پروژه‌ها را بین خودشان تقسیم می‌کنند اما هم‌اکنون با حضور رئیس جدید دوران اینگونه فعالیت‌ها به سر رسیده و تمامی فعالیت‌ها زیر نظر هیئت مدیره کنترل می‌شود و باید شفافیت مالی در بین تمامی بخش‌ها وجود داشته باشد.

او افزود: نوآوری در توسعه و رفتن به سمت مهندسی شدن و استفاده از تکنولوژی‌های روز باید در این حوزه‌ها به صورت کامل دنبال شود.

اسلامی تصریح کرد: تمامی دستگاه‌‌ها و بخش‌ها باید به سمت صنعتی‌ شدن بروند و متأسفانه در دوره‌های گذشته ما شاهد نوآوری در سازه‌ها و تأسیسات ساختمانی نبوده‌ایم.

وزیر راه و شهرسازی گفت: باید تمامی دستگاه‌ها به صورت یکپارچه نقشه راهی را که در این حوزه تهیه شده اجرا کنند و ساختمانی که به مردم تحویل می‌دهند به صورت کامل باشد تا خریدار از ابتدا به دنبال تکمیل کردن این ساختمان نباشد.

او افزود: تخلف در سازمان نظام مهندسی به هیچ عنوان قابل قبول نیست چرا که سازمان نظام مهندسی یک سازمان معیار است و به هیچ عنوان تخلف در آنجا نادیده گرفته نمی‌شود و ما از این پس نباید شاهد هرج و مرج در ساخت و ساز‌ها باشیم.

اسلامی گفت: کاربری‌های اراضی هم به زودی با آیین‌نامه کنترل شهرسازی که تهیه می‌شود ساماندهی خواهد شد و تمامی تعهدهای ساخت و ساز در این حوزه به صورت کامل رعایت می‌شود.

وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اینکه ما به سرمایه‌گذاری‌ NGOها و تشکل‌ها نیاز داریم، گفت: برای خدمات به روز و استاندارد باید نیروی کار جوان و ماهر را آموزش دهیم و ما این برنامه را در دستور کار خود قرار داده‌ایم.

او افزود: هماهنگی با استان‌ها و ایجاد تعامل بین تمامی بخش‌ها از اولویت‌های برنامه‌های ما است.

اسلامی با اشاره به اینکه نباید در ساخت و سازها گزینشی عمل شود، افزود: باید از نارضایتی مردم پرهیز کنیم در بسیاری از شهرستان‌ها ساخت و سازها به صورت نامناسب انجام می‌شود و ما در آنجا نیاز داریم که تعرفه‌ها را متعادل کنیم تا با هزینه کمتر و رایگان بتوانند خدمات مهندسی را به صورت کامل دریافت کنند.

او با اشاره به اینکه پالایش و غربالگری طرح اقدام ملی مسکن امروز به پایان رسید، گفت: ۴۲ درصد از ثبت‌نام کنندگان واجد شرایط نبودند و ۵۸درصد واجد شرایط بودند که شامل ۱۴۰ هزار واحد مسکونی می‌شود.

وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه فاز دوم ثبت‌نام طرح اقدام ملی مسکن را تا پایان سال انجام می‌دهیم، گفت: در سازمان نظام مهندسی نباید نگاه غیر حرفه‌ای داشته باشیم و تمامی افراد باید برای ساختن ایرانی سرافراز اقدامات ملی را انجام دهند.

اسلامی گفت: در طرح اقدام ملی مسکن تعدادی زمین به متقاضیان داده شده که باید از طریق یک ارتباط مثلثی از جمله متقاضی، نظام مهندسی و وزارت راه و شهرسازی واحدهای مسکونی در آنها ساخته شود بنابراین در طرح اقدام ملی مسکن نظام مهندسی یکی از ارکان اصلی به شمار می‌رود.

انتهای پیام/

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار