معاون اداره کل میراث فرهنگی آذربایجان غربی گفت: اخیرا در آخرین کمیته بررسی و ثبت ۱۷ بنای تاریخی، اثر ملموس و غیر ملموس و منقول استان در فهرست آثار ملی به ثبت رسید.

حسن سپهر فر معاون اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و کردشگری آذربایجان غربی در گفتگو با خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ارومیه، گفت: اخیرا در آخرین کمیته بررسی و ثبت آثار میراث فرهنگی کشور و در راستای صیانت و نگهداری از این میراث ارزشمند ۱۷ بنای تاریخی، اثر ملموس و غیر ملموس و منقول استان در فهرست آثار ملی به ثبت رسید.

وی افزود: این آثار شامل ۶ بنا و محوطه‌های تاریخی استان، ۴ اثر ناملموس، ۵ اثر منقول موزه‌های استان، ۱ اثر طبیعی و یک اثر ارزشی است که برای حفظ و صیانت در فهرست آثار ملی کشور  ثبت شدند.

معاون اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و کردشگری آذربایجان با تبین روند ثبت این اثار در فهرست آثار ملی تصریح کرد: پل قره قوشون خوی، تپه و قلعه سنگان اشنویه، خانه تمدن ارومیه از جمله بنا‌ها و محوطه‌های تاریخی ثبت شده در فهرست آثار ملی است.

سپهرفر گفت: کشتی سنتی گولشماق، مراسم سنتی تبرک انگور، بازی‌ سنتی جورابین در بخش آثار میراث ناملموس، ۲ کاسه سفالی منقش، طاس مسی، سنگ نبشته بازار تاریخی خوی و گل مهر سواره ساسانی موزه خوی، اثر طبیعی چشمه دئو اوچان میاندوآب و اثر ارزشی خانه پدری شهید باکری از جمله دیگرآثار ثبت شده در فهرست آثار ملی میراث در استان هستند.

او ثبت ملی و جهانی آثار تاریخی را گام مهمی در صیانت از تمدن و تاریخ استان و کشور دانست و افزود: برای صیانت از آثار ارزشمند میراث هم اکنون پرونده ۲۵ بنا و اثر ملموس، غیر ملموس و منقول باستانی و تاریخی استان برای ثبت در فهرست آثار ملی آماده شده است.

آذربایجان غربی با ۱۶۴۰ بنا‌ی تاریخی و اثر میراثی ثبت شده در فهرست آثار ملی از استان‌های مهم کردشگری در کشور است.

 

انتهای پیام/گ

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.