معاون مرکز آمار گفت:کاهش نرخ تورم به معنی کاهش قیمت ها نیست و در دی ماه سرعت افزایش قیمت اندکی کم شده است.

به گزارش خبرنگار اقتصاد و انرژی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، ایوب فرامرزی معاون مرکز آمار ایران در برنامه گفت و گوی ۱۸:۳۰ شبکه خبر با اشاره به کاهش تورم دی ماه به ۳۸.۶ درصد گفت: تورم دی‌ماه در مقایسه با ماه گذشته ۱.۴ درصد کاهش داشته است.  این کاهش درصد نرخ تورم به معنی کاهش قیمت ها نیست بلکه یعنی سرعت افزایش آن اندکی کاهش پیدا کرده است.

او افزود: در ماه قبل سبد خانوار در یک بازه زمانی دوازده ماهه با سرعت ۴۰ درصد در حال گران شدن بود اما در این ماه سرعت گران شدن به ۳۸.۶ درصد کاهش پیدا کرده است و اقلام هنوز در حال گران شدن هستند.


بیشتر بخوانید: تورم دی به ٣٨.٦ درصد رسید


فرامرزی گفت: طبقه بندی بین الملی برای نرخ تورم شامل خوراکی‌ها و آشامیدنی‌ها است و میزان و معیار ما هم همین طبقه بندی برای اعلام نرخ تورم است. این طبقه بندی از آب و خدمات تا حمل و نقل هزینه خانوار را شامل می‌شود.

این مقام مسئول بیان کرد: ما به شهرها، آبادی‌ها، مغازه ها، مراکز میوه و تره بار و  بنگاه‌های خودرو مراجعه می‌کنیم و ۳۲۰ هزار مظنه قیمتی را می‌گیریم و طبق این، آمار تورم را اعلام می‌کنیم.

او با بیان اینکه کشور ما جزء ۵ کشور پر تورم دنیاست گفت: کارکرد اعلام نرخ تورم برای سیاست گذاری و فراهم کردن شرایط ثبات اقتصادی است.

فرامرزی با اشاره به آمار تغییر قیمت برخی اقلام در دی ماه تصریح کرد: نسبت به ماه قبل قیمت گوشت قرمز ۱.۹ درصد کاهش پیدا کرده است. میوه و خشکبار ۳ درصد گرانتر شده اند و قیمت سبزیجات ۴.۲ درصد کاهش پیدا کرده است.

او ادامه داد: در ۱۲ ماهه گذشته گوشت قرمز حدود ۷۰ درصد، ماهی ۷۱ درصد،  سبزیجات ۷۰ درصد، بخش حمل و نقل ۴۶ درصد و حوزه  بهداشت ۲۶.۴ درصدگرانتر شده است. 

انتهای پیام/

برچسب ها: نرخ تورم ، مرکز آمار
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار