کام کشاورزان جنوب کرمان تلخ شد/ خیارهای بدون مشتری بر روی دست کشاورزان

رئیس سازمان جهاد کشاورزی جنوب کرمان گفت: خیارکاران جنوب کرمان امسال با مشکل خرید محصول روبرو هستند و تولیدشان روی دستشان مانده و زیان بسیاری دیده اند.

سعید برخوری رئیس سازمان جهاد کشاورزی جنوب کرمان در گفت و گو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمان، گفت: جنوب کرمان با دارا بودن ۱۷۲ هزار هکتار سطح زیر کشت خیار مقام اول کشور را در زمینه تولید این محصول دارد.

برخوری افزود: درشهرستان‌های جنوبی استان کرمان، سالیانه ۴۷۱ هزارتن محصول خیار تولید می شود.

او بیان داشت: به دلیل لغو صادرات ۱۹ قلم کالای ایرانی به عراق از جمله خیار، امسال محصول تولیدی بر روی دست کشاورزان مانده است و هیچ فروشی انجام نمی شود.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی جنوب کرمان گفت: با توجه به اینکه یکی از هدف‌های مهم بازار در بحث صادرات خیار به کشور عراق بوده است اکنون مشکلاتی را به دلیل کمبود تقاضا و افزایش تولید داریم.

او بیان داشت:درخصوص صادرات خیار خاردار به کشور روسیه تا کنون مشکلی نداشته ایم، اما، به دلیل بعد مسافت و طولانی بودن مسیر ماندگاری محصول کم است و محصول زمانی به دست خریدار می رسد کیفیت لازم را ندارد و این موضوع سبب شده تا بازار هدف را از دست بدهیم.

برخوری تصریح کرد: یکی دیگر از مشکلات کشاورزان جنوب، تولید و کاشت گلخانه‌ای در سایر استان ها است که این افزایش تولید در کشور  باعث شده محصول تولیدی جنوب بیش از بازار مصرف باشد و تقاضایی نداشته باشد.

او اظهار داشت:اکنون محصول خیار تولیدی در جنوب کرمان تنها به چند مقصد، اقلیم کردستان، قزاقستان و ترکمنستان و کشور ها‌ی شوروی سابق صادر می شود.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی جنوب کرمان بیان داشت: تنها راه حل حمایت از خیارکاران و کشاورزان جنوب در زمینه محصول تولیدی، حذف تعرفه‌های بالای صادراتی بر اساس توافقنامه اوراسیا است که در صورت انجام این موضوع بسیاری از مشکلات کشاورزان رفع می شود و صادرات منظم انجام می شود.

جنوب کرمان، با تولید سالیانه ۱۷۲ هزار هکتار محصول خیار مقام اول تولید را در کشور داراست، اما همچنان برای بازار یابی محصول و صادرات با مشکل مواجه است.

انتهای پیام/ی

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۲۳ ۰۱ بهمن ۱۳۹۸
امیدوارم کاری برایشان کنند
آخرین اخبار