بهرامی گفت: قطعه یک آزاد راه تهران شمال به صورت آزمایشی یک هفته پیش از افتتاح رسمی به بهره برداری می‌رسد.

بهرامی معاون ساخت و توسعه آزاد راه‌ها وزارت راه وشهرسازی در گفت و گو با خبرنگار راه و شهرسازی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، از افتتاح آزمایشی قطعه اول آزاد راه تهران _ شمال خبر داد و گفت: طبق اعلام وزیر راه وشهرسازی و رئیس بنیاد مستضعفان، قطعه اول آزاد راه تهران_ شمال در دهه فجر  افتتاح می‌شود.

او افزود: طبق خبری که از پیش گفته شده یک هفته قبل از افتتاح رسمی به صورت آزمایشی از این قطعه بهره برداری می‌شود، اما هنوز روز قطعی آن مشخص نشده است.

بهرامی همچنین درباره نرخ کمیسیون عوارض این قطعه هم گفت: نرخ کمیسیون هنوز مشخص نشده و قرار شده شنبه ۵ بهمن ماه با حضور اعضا و مسئولان و پیمانکاران نرخ کمیسیون عوارض تعیین می‌شود.

معاون شرکت ساخت و توسعه زیر بنا‌ها تاکید کرد: فردا بازدیدی با حضور رئیس بنیاد مستضعفان و نوبخت رئیس سازمان برنامه و بودجه برای بررسی‌های دقیق‌تر انجام خواهد شد.


بیشتر بخوانید: افتتاح قطعه اول آزاد راه تهران – شمال تا دهه فجر


بهرامی تصریح کرد: تمامی مسائل مربوط به ایمنی و نصب تجهیزات در این آزاد راه انجام شده و هم اکنون پیشرفت فیزیکی این آزاد راه به بیش ۹۹ درصد رسیده و در حال تمیزکاری و رنگ کاری این قطعه هستیم.

گفتنی است قطعه یک آزادراه تهران - شمال ۳۲ کیلومتر طول دارد. چندین پیمانکار خارجی و داخلی از سال ۱۳۷۵ مشغول ساخت و احداث این آزادراه هستند، ولی بعد از گذشت ۲۳ سال تاکنون تنها قطعه چهار این آزادراه ساخته شده است.

پیش از این رئیس بنیاد مستضعفان اعلام کرده بود قطعه یک آزادراه تهران - شمال، حتما اواخر بهمن ماه امسال با حضور رئیس جمهور افتتاح می‌شود. سرمایه‌گذار این بخش از آزادراه بنیاد مستعفان است و بهره‌برداری مالی آن هم تا ده سال نصیب همین نهاد می‌شود.

با گشایش قطعه یک این آزادراه ۳۲ کیلومتری، مسیر خروجی از اتوبان همت شروع و به جاده فعلی کرج - چالوس متصل می‌شود. زمان مسافرت در این مسیر نیز ۶۰ کیلومتر کوتاه‌تر خواهد شد.

تاکنون برای ساخت این قطعه بیش از ۳۴۰۰ میلیارد تومان هزینه شده است، اما به گفته سعید شاهسواری، مدیرعامل شرکت آزادراه تهران - شمال، تا تکمیل پروژه به ۶۰۰ میلیارد تومان منابع مالی نیاز هست. او زمان نهایی اتمام پروژه را اعلام نکرده است.

مقرر شده بود قطعه یک، شهریور ماه ۱۳۹۸ برای بهره‌برداری آماده باشد، ولی نبود اعتبارات مانع شد.

وعده‌های بسیاری برای بهره‌برداری از این بخش از آزادراه داده شده بود. به طور مثال قرار بود این قطعه اواخر سال ۹۶ به بهره‌برداری برسد.

بخشی از عملیات حفر تونل در این قطعه برعهده یک شرکت چینی بود که به دلیل تاخیر در اجرای پروژه و اختلافات مالی، از همکاری کنار کشید.

آزادراه تهران - شمال، روی هم شامل چهار منطقه است که قطعه چهار آن زودتر به بهره‌برداری رسید. قطعه چهار این آزادراه حد فاصل سه‌راهی دشت نظیر به مرزن‌آباد - چالوس فقط ۲۰ کیلومتر است. این مسیر دو خط رفت و دو خط برگشت دارد و ساخت این ۲۰ کیلومتر هم ۱۶ سال طول کشید. کل هزینه‌های پیش‌بینی شده برای ساخت این آزادراه ۹۳۰۰ میلیارد تومان برآورد شده است. این عدد در برخی کمیسیون‌های مجلس تا ده هزار میلیارد تومان هم اعلام شد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار