مدیر دفتر برنامه‌ریزی منابع آب سازمان آب و برق خوزستان از خالی بودن ۸.۸ میلیارد مترمکعب ظرفیت سد‌های استان برای مهار سیلاب‌های احتمالی خبر داد.

به گزارش گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از اهواز، داریوش بهارلویی مدیر دفتر برنامه‌ریزی منابع آب سازمان آب و برق خوزستان گفت: در پی هشدار هواشناسی مبنی بر وقوع بارش شدید در حوضه‌های کارون، کرخه و دز و تشکیل ستاد مدیریت بحران وزارت نیرو، دیروز (جمعه) کارگروه برنامه‌ریزی، پایش و پردازش سیلاب در سازمان آب و برق خوزستان تشکیل جلسه داده و آخرین وضعیت سد‌ها و بارش‌ها را بررسی کرده است.

او به آماده باش واحد‌های این سازمان در زمان بارندگی اشاره کرد و افزود: در حال حاضر سد کرخه ۲ میلیارد مترمکعب، سد دز ۱.۳ میلیارد مترمکعب و حوضه کارون ۴.۷ میلیارد مترمکعب حجم خالی دارد، به این ترتیب قابلیت مهار بارش‌های بالادست و مهار هر گونه سیلاب احتمالی در سد‌های استان وجود دارد.

بهارلویی بیان داشت: برآورد‌ها افزایش رواناب را نشان می‌دهد، اما براساس خروجی مدل‌ها و برآورد‌های انجام شده سیلاب خاصی نخواهیم داشت.

این مقام مسئول با بیان اینکه بارش در حوزه‌های میانی و پایین دست سدها، خارج از کنترل سد‌ها است اظهار کرد: اگر چه طبق پیش بینی‌ها احتمال فعال شدن حوضه میانی در نتیجه بارش وجود دارد، اما برآورد‌ها نشان می‌دهد که به دلیل توزیع مکانی بارش که کمتر مناطق پایین دست سد‌ها را شامل می‌شود، احتمال افزایش شدید رواناب و سیلاب ناگهانی در این مناطق و یا مسیل‌ها کم خواهد بود.

مدیر دفتر برنامه‌ریزی منابع آب سازمان آب و برق خوزستان تاکید: در این روز‌ها مردم از نزدیک شدن به رودخانه‌ها و مسیل‌ها خودداری کرده و از سفر‌های غیرضروری بپرهیزند، همچنین اخبار را از منابع رسمی پیگیری کنند، زیرا بسیاری از پیام‌هایی که در فضای مجازی منتشر می‌شود شایعه بوده و صحت ندارد.

کاهش ۲۰ درصدی آورد آب به سد‌های خوزستان

داریوش بهارلویی با بیان اینکه فعلا نیازی به کاهش خروجی سد‌های استان نیست، تصریح کرد: در حال حاضر خروجی سد دز ۱۵۰ مترمکعب در ثانیه، خروجی سد کرخه ۱۵۰ مترمکعب در ثانیه، خروجی سد گتوند (کارون) ۲۸۰-۲۶۰ مترمکعب در ثانیه و خروجی سد مارون ۱۵ مترمکعب در ثانیه است، تنظیم خروجی‌های آب از سد‌ها براساس پیش بینی بارش و نیاز مصارف در پایین است.

او به کاهش ۴۴ درصدی آورد‌ها در حوضه مارون اشاره کرد و بیان داشت: در سال آبی جاری، همه حوضه‌های خوزستان به استثنای حوضه کرخه، نسبت به شرایط نرمال و طبیعی با کاهشی بیش از ۲۰ درصدی روبرو هستند که نشان دهنده خشکسالی ملایم در استان است، اگر چه در حوضه و سد مارون خشکسالی متوسط حاکم شده، در حوضه و سد کرخه شرایط طبیعی است.

بهارلویی ادامه داد: ورودی به سد‌ها و رودخانه‌های استان نسبت به مدت مشابه سال آبی گذشته (۹۸-۹۷) ۴۷ درصد و نسبت به متوسط ۲۳ درصد کاهش نشان می‌دهد.

او اذعان داشت: آورد‌ها از ابتدای سال آبی جاری (مهر ماه) تا کنون نسبت به مدت مشابه پارسال ۴.۶ میلیارد مترمکعب کاهش داشته، در مدت مشابه سال آبی قبل ۹.۹ میلیارد مترمکعب آب وارد مخازن سد‌ها و رودخانه‌های استان شده، در حالی که امسال ۵.۳ میلیارد مترمکعب آب وارد شده است، بنابراین نسبت به شرایط طبیعی قابل انتظار این کاهش ۱.۶ میلیارد مترمکعب است که جبران این کسری بستگی به میزان بارش‌ها در ماه‌های آینده دارد.

سیف الله آقا بیگی مدیر کل دفتر مدیریت بحران و پدافند غیر عامل شرکت مدیریت منابع آب ایران ۲۶ دی ماه با اشاره به پیش بینی‌های سازمان هواشناسی مبنی بر افزایش بارندگی در استان‌های غرب و جنوب غرب کشور، نسبت به احتمال وقوع سیلاب در رودخانه‌های کارون و دز در روز‌های آینده هشدار داده است.

همچنین اداره کل مدیریت بحران خوزستان نیز شامگاه جمعه با صدور یک اخطاریه آنی اعلام کرده یک سامانه بارشی از اوایل روز شنبه تا اواسط یکشنبه (۲۸ و۲۹ دی ۹۸) رگبار و رعدوبرق، تندباد لحظه‌ای و بارش برف در ارتفاعات به ویژه در مناطق شمال، شمال شرق و شرق استان و در سایر مناطق بارش پراکنده و رعد و برق را به همراه خواهد داشت.

انتهای پیام/گ

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.