مدرس و پژوهشگر نجوم و فناوری فضایی گفت: هم اکنون سازمان‌های فضایی زیادی مانند ناسا در جهان هستند و ایران هم با بودجه سالانه ۳۶۰ میلیون دلار در میان لیست کشور‌های فضایی قرار گرفته است.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اصفهان محمد رستم شیرازی، مدرس و پژوهشگر نجوم و فناوری فضایی در نشست "پشت پرده ماموریت‌های فضایی" به پروژه آرتمیس ناسا اشاره و اظهار کرد: این پروژه برای سال ۲۰۲۴ برنامه‌ریزی شده و قصد دارد مجددا برای اعزام انسان به فضا اقدام کند.

او افزود: در پشت پرده ماموریت‌های فضایی، فعالیت‌های زیادی انجام می‌شود که ممکن است بسیاری از ما از آن‌ها بی اطلاع باشیم.

رستم شیرازی تصریح کرد: عصر فضا از زمان جنگ سرد میان آمریکا و شوروی آغاز شد که مدام قدرت‌های نظامی خود را به رخ یکدیگر می‌کشیدند؛ از جایی به بعد، روسیه تصمیم گرفت پا را فراتر بگذارد لذا از سال ۱۹۳۱ اقدامات فضایی خود را شروع کرد و تا سال ۱۹۹۱ که اتحادیه جماهیر شوروی برقرار بود این کار ادامه داشت؛ پس از فروپاشی شوروی در سال ۱۹۹۹ یک سازمان فضایی به نام ROSCOSMOS شکل گرفت.

مدرس و پژوهشگر نجوم و فناوری فضایی با بیان اینکه هم اکنون سازمان‌های فضایی زیادی در جهان هستند، تصریح کرد: در لیست این سازمان ها، ناسا با ۲۱.۵ میلیارد دلار بودجه سالانه در بالای لیست و آرژانتین با ۴۵ میلیون دلار در پایین لیست قرار دارد؛ ایران با ۳۶۰ میلیون دلار در میان لیست کشور‌های فضایی قرار گرفته است.

او گفت: NASA مخفف کلمه AND SPACE ADMINISTRATION NATIONAL AERONAUTICS به معنای اداره فضایی و هوانوردی ملی است که در سال ۱۹۵۸ با شعار برای منفعت همگان تاسیس شد؛ این سازمان با بودجه سالانه ۲۲.۶۳ میلیارد دلار در سال ۲۰۲۰ تعداد ۱۷ هزار و ۲۱۹ نفر کارمند دارد.

رستم شیرازی افزود: سازمان‌های فضایی از بخش‌های مختلفی، چون آموزش مربوط به فضانوردی، ساخت رباتیک، تحقیقات متالیک، ساخت ماهواره‌ها و مدارگردها، تحقیقات مهندسی پرواز و آزمایشگاه ها، مهندسی پرتاب، سکوی پرتاب، مرکز کنترل پرواز و دریافت اطلاعات و پردازش تشکیل شده است.

مدرس و پژوهشگر نجوم و فناوری فضایی با بیان اینکه ساختمان VAB بزرگترین ساختمان یک طبقه جهان است، گفت: این ساختمان دارای ۱۶۰ متر ارتفاع، ۲۱۸ متر طول و ۱۵۸ متر عرض است که تمام قطعات شاتل یا موشک‌ها در این ساختمان مونتاژ می‌شود.

او به سکو‌های پرتاب اشاره و تصریح کرد: بر روی این سکوها، بازو‌ها و دستک‌هایی ایجاد شده که تکنسین‌ها و فضانوردان توسط آسانسور بالا رفته و از طریق این دستک‌ها به داخل کابین موشک یا قسمت‌های دیگر آن دسترسی خواهند یافت.

محمد رستم شیرازی اظهار کرد: شاتل توسط وسیله‌ای به نام خزنده از VAB به سمت سکوی پرتاب هدایت می‌شود؛ سرعت این خزنده ۱.۶ تا ۳.۲ کیلومتر بر ساعت، مدت زمان انجام ماموریت ۵ ساعت و کل مسافت طی شده تاکنون ۵۵۰۰ کیلومتر است؛ برای هدایت خزنده هنگام بارگیری به طور همزمان ۳۰ نفر همکاری می‌کنند.

مدرس و پژوهشگر نجوم و فناوری فضایی ادامه داد: کل مرحله پرتاب، تمامی آیتم‌های ماموریت توسط یک تیم ۱۰۰ نفره بررسی و هدایت می‌شود.

او با بیان اینکه کنترل ماموریت در مرکز فضایی جانسون انجام می‌شود، گفت: محل این مرکز در هیوستون تگزاس است و فعالیت آن از زمان پروژه‌های "جمینی" و "اپولو" آغاز شد؛ کنترل و هدایت ماموریت‌های سرنشین دار، آموزش و تمرین‌های مورد نیاز فضانوردان و هدایت ماموریت‌های ایستگاه بین المللی فضایی بر عهده این مرکز است.

رستم شیرازی افزود: تمرینات فضانوردان به مدت چندماه زمان می‌برد و تمام آیتم‌های فیزیکی، جسمی و روانی آن‌ها از لحاظ سلامت بررسی می‌شود.

مدرس و پژوهشگر نجوم و فناوری فضایی با اشاره به آزمایشگاه پیش‌رانش جت در محل پاسادنا کالیفرنیا، تصریح کرد: ساخت و هدایت فضاپیما‌های رباتیک سیاره‌ای و همچنین مسئولیت هدایت شبکه اعماق فضای ناسا، ماموریت‌های علوم آزمایشگاهی مریخ مانند سطح نورد کنجکاوی، کنترل مدارگرد شناسایی مریخ، کنترل مدارگرد جونو، کنترل تلسکوپ اشعه ایکس، ماهواره smap (مانیتورینگ رطوبت خاک سطح زمین) و کنترل تلسکوپ فضایی اسپیتزر از جمله فعالیت‌های این آزمایشگاه است.

رستم شیرازی گفت: مرکز تحقیقاتی ایمز نیز در محل کالیفرنیا واقع شده است؛ این مرکز، تحقیقات در زمینه ایرودینامیک پرتاب گر‌ها و هواپیما‌ها را بر عهده دارد و از پیشرفته‌ترین تونل‌های باد برخوردار است؛ دارای نقش بسیار اساسی در رهبری تحقیقات اختر زیست، ماهواره‌های کوچک، اکتشافات رباتیکی ماه، ابرکامپیوترها، تحقیقات در زمینه سیارات زیست پذیر، سیستم‌های هوشمند و پردازش تصاویر است؛ تحقیقات در زمینه کنترل ترافیک هوایی از فعالیت‌های این مرکز است.

او با بیان اینکه مرکز پرواز‌های فضایی مارشال نیز در محل هانتسویل آلاباما واقع شده است، افزود: این مرکز تحقیقات در زمینه علوم موشک و فضاپیما، تولید و تست تجهیزات، تحقیقات به روز علمی و مهندسی، اکتشافات مربوط به ماه، تحقیقات در زمینه منظومه شمسی، آب و هوا و اقلیم و میکرو ماهواره‌ها را بر عهده دارد.

رستم شیرازی تصریح کرد: گلداستون یا شبکه اعماق آسمان مجموعه‌ای از رصدخانه‌های رادیویی است که دریافت داده‌های ماهواره‌ای را بر عهده دارد؛ این مرکز توسط JPL اداره می‌شود و هدف اصلی آن رهیابی و ارتباط با ماموریت‌های فضایی است؛ گلداستون که در کالیفرنیا واقع شده یکی از سه مجموعه شبکه عمق آسمان ناسا است؛ دو شبکه دیگر در اسپانیا و استرالیا قرار دارند.
 

 یکصد و نود و هشتمین نشست باشگاه نجوم اصفهان با موضوع "پشت پرده ماموریت‌های فضایی" شامگاه چهارشنبه ۲۵ دی ماه به همت مرکز آموزش نجوم ادیب وابسته به سازمان فرهنگی، اجتماعی ورزشی شهرداری اصفهان در کتابخانه مرکزی این شهر برگزار شد.
 
انتهای پیام/ی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.