آثار تاریخی زیاد، اعتبارات اما اندک

معاون میراث فرهنگی استان کرمانشاه در توضیحاتی با اشاره به وجود نزدیک به ۴۲۰۰ اثر تاریخی در استان، میزان اعتبارات برای احیاء بنا‌های تاریخی را اندک عنوان کرد.

آثار تاریخی زیاد، اعتبارات اما اندکبه گزارش  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمانشاه، آثار باستانی و بناهای تاریخی جلوه‌ای از تاریخ و فرهنگ مردم آن دیار و حفظ و حراست از آنها در حقیقت نگهداری از تاریخچه فرهنگی و هنری است و نگهداری از آن نیازمند همت و اعتباراتی است که باید هر ساله در جهت ساماندهی بناهای تاریخی هزینه شود.

علیرضا برشاهی معاون میراث فرهنگی استان کرمانشاه در این خصوص با اشاره به وجود ۴۲۰۰ اثر تاریخی در استان گفت: تعداد آثار تاریخی در  این استان بالاست و از سوی دیگر میزان اعتباری که هرساله برای مرمت، بازسازی، احیاء بنا‌های تاریخی در نظر می‌گیریم اندک است.

او افزود: هرساله برای اینکه بتوانیم از میراث فرهنگی استان به خوبی حفاظت کنیم، آثاری که در معرض خطر هستند را شناسایی و اولویت بندی می‌کنیم تا اعتباراتی که داریم را به این بنا‌ها اختصاص دهیم.

معاون میراث فرهنگی استان کرمانشاه با بیان اینکه بنای تاریخی سان رستم بنایی سنگی است، گفت: استحکام بالایی دارد و در قرن‌های گذشته دچار آسیب نشده است.

او افزود: در سال های قبل برای پاکسازی نوشته ها بر روی بناهای تاریخی اقداماتی انجام شد اما مجدد افرادی با استفاده از ابزاری مانند اسپری ها، نوشته ها را پر رنگ تر کردند.

برشاهی گفت: چندباری هم برای اینکه فرهنگ سازی کنیم و ارزش اثر را نشان دهیم تا روی آن چیزی ننویسند، تابلو‌هایی کنار آن نصب کردیم، اما متاسفانه تابلو‌ها را هم به سرقت بردند.

او در خصوص باز بودن درب ورودی این گوردخمه و روشن کردن آتش داخل آن توسط افراد نیز گفت: برای این مسئله هم  چاره اندیشی هایی شد، اما نتیجه‌ای در پی نداشت.

معاون میراث فرهنگی کرمانشاه گفت: در نظر داریم برای سال آینده اعتباراتی را برای ساماندهی این اثر بگیریم که امیدواریم این اتفاق بیفتد و بتوانیم نوشته‌ها را پاکسازی و فکری برای درب ورودی آن کنیم .

انتهای پیام/د

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.