شانه ساز گفت: مصرف بی رویه آنتی بیوتیک‌ها در کشور ما نسبت به سطح بین الملل بالا است.

به گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان، محمدرضا شانه ساز، رییس سازمان غذا و دارو در نهمین کنگره تخصصی و سومین کنگره بین‌المللی کنترل عفونت و استریلیزاسیون و مواد و تجهیزات پزشکی، درباره میزان مصرف آنتی بیوتیک در سطح کشور اظهار کرد: امروزه مقاومت میکروبی به عنوان یک  چالش جدی و مهم سازمان بهداشت تلقی می‌شود.

او گفت: طبق آمار ، مصرف بی رویه آنتی بیوتیک‌ها در کشور ما نسبت به سطح بین الملل بالا بوده که این آمار بسیار نگران کننده است.

شانه ساز تصریح کرد: در سال ۲۰۱۶ تا ۲۰۱۷ بین ۶۵ کشور، ایران رتبه دوم را در مصرف بی رویه آنتی بیوتیک به خود اختصاص داده است. قبل از ایران، رتبه اول و سوم به کشور‌های مغولستان و ترکیه اختصاص داده شده است. البته پایین بودن مصرف آنتی بیوتیک در برخی کشور‌ها به خوب بودن وضعیت و بالا بودن سطح بهداشت آن کشور، مربوط نمی‌شود.

او در ادامه افزود: وزارت بهداشت سال هاست که در این باره اقدامات جدی انجام داده است. طی این اقدامات، میانگین مصرف اقلام دارویی ما در دو دهه اخیر از ۴/۵ به ۲/۸ درصد کاهش یافته است، با وجود این ما همچنان در بین ۶۵ کشور، بالاترین سطح مصرف آنتی بیوتیک را داریم.

شانه ساز گفت: یکی از اقداماتی که ما می‌توانیم انجام دهیم، تولید اقلام ضد عفونی کننده است. اقلامی که بتوانیم با مصرف آن‌ها قبل از تزریق یا مصرف خوراکی هر گونه آنتی بیوتیک، مانع بروز آلودگی شویم.

او تصریح کرد: نقطه صدور و ایجاد مقاومت میکروبی، بیمارستان‌ها است. پس باید بخش‌هایی که موجب انتقال ویروس و میکروب می‌شوند را شناسایی کرده و رفع کنیم .

شانه ساز بیان کرد: ما بیش از ۹۵ درصد مواد مورد نیاز خود را در داخل کشور تولید می‌کنیم. درواقع این موفقیت با تلاش تمام تولیدکننده‌های کشور محقق شده است. به همین دلیل ما توانسته‌ایم جایگاه خوبی را در بین صادرکننده‌ها بدست آوریم.

او در پایان گفت: ما باید آموزش‌هایی درباره مصرف درست آنتی بیوتیک‌ها به افراد بدهیم تا بتوانیم از مصرف بی رویه آن در سراسر کشور جلوگیری کنیم.

آموکسی‌سیلین جزو ۵ قلم داروی پرمصرف کشور

رییس غذا و دارو در حاشیه این کنگره  در جمع خبرنگاران اظهار کرد:  سال گذشته ۱۵۰۰ مولکول جدید وارد فهرست دارویی دنیا شده و در بین این مولکول‌ها سهم آنتی بیوتیک‌ها کمتر از انگشتان یک دست بوده است.

او اظهار کرد: در کشور ما به دلیل اینکه مصرف آنتی بیوتیک ساماندهی مناسبی ندارد و در بین ۶۵ کشوری که سازمان جهانی بهداشت درباره میزان مصرف آنتی بیوتیک این کشور‌ها اطلاعاتی داشته است، رتبه دوم مصرف آنتی بیوتیک را داریم که خیلی نگران کننده است. آموکسی سیلین جزو پنج قلم داروی پر مصرف کشور از نظر عددی است. البته سازمان غذا و دارو تلاش کرده است در ۱۵ سال گذشته مصرف آنتی بیوتیک را کاهش دهد، اما با این حال هنوز مصرف آنتی بیوتیک در کشور بالاست.

رئیس سازمان غذا و دارو بیان کرد: در ۱۰ سال گذشته ما محلول‌های ضدعفونی کننده را به سمت تولید داخل بردیم، در سال ۹۶ واردات محلول‌های ضدعفونی ۸۶۰ تن بود اما در ۱۰ ماهه نخست سال ۹۸ به ۸۶ تن کاهش پیدا کرده و تا پایان سال در نهایت به ۱۰۰ تن می‌رسد. ما حتی توان تولید "بالک" را در داخل کشور داریم و با تولید محلول‌های ضد عفونی کننده قیمت را کاهش داده ایم. در شرایط کنونی که بیمارستان‌ها در شرایط مالی نامناسب قرار دارند این کاهش قیمت بسیار کمک کننده است.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار