وزیر نفت درخصوص تولید سوخت کم سولفور گفت: در شرایط کنونی حدود ۴۰ هزار تن نفت کوره در روز تولید می‌کنیم، بنابراین به اندازه نیاز کشتی‌های اقیانوس پیمای کشور تولید داریم.

مشکل سوخت، اختلالی در فعالیت نفتکش‌ها ایجاد نمی‌کندبه گزارش خبرنگار مجلس گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، بیژن نامدار زنگنه در صحن علنی امروز مجلس در پاسخ به سوال علی اکبر کریمی مبنی بر علت کوتاهی وزارت نفت در مورد برنامه‌ریزی لازم جهت تولید سوخت کم سولفور برای شناور‌ها در کشور با اشاره به اینکه همین سوال یک بار دیگر در اردیبهشت امسال از سوی نماینده اهواز در صحن مطرح شد، اما از نظر آیین نامه داخلی مجلس هر چند بار سوالی مطرح می‌شود، باید پاسخ دهیم، گفت: در سال ۲۰۱۷ حدود یک میلیون تن تولید نفت کوره در روز در جهان بوده که کمتر از ۲ درصد آن حاوی گوگرد کمتر از نیم درصد بوده است. در مجموع دو سوم نفت کوره جهان که به عنوان سوخت کشتی مصرف می‌شود، گوگرد بالای ۲.۵ درصد دارد و در شرایط کنونی قرار شده این میزان گوگرد به کمتر از نیم درصد برسد.

او افزود: قیمت مازوت تنزل یافته و در مواردی حتی به نصف رسیده است، به این معنا که نفت کوره با سولفور کمتر نزدیک گازوئیل شده، اما در کشور ما در شرایطی که پالایشگاه‌ها در شرایط عادی فعالیت کنند، مقدار نفت کوره تولیدی در روز ۴۰ هزار تن است که ۱۳ هزار تن مربوط به پالایشگاه آبادان است که اساساً به عنوان نفت کوره در دنیا توسط مشتریان ما مصرف نمی‌شود و دوباره تصفیه مجدد می‌شود.

وزیر نفت اظهار کرد: حدود ۲۰ هزار تن نفت کوره با سولفات بالا داریم، بنابراین راه حل مشکل برای تامین نفت کوره با سولفات کم، بهینه سازی پالایشگاه‌ها است که به موجب آن گوگرد در نفت کوره کم شود، این اقدام به ۱۰ میلیارد دلار سرمایه گذاری نیاز دارد، اما در این شرایط پالایشگاه آبادان در دست اجراست، پالایشگاه اصفهان رها شده و بقیه پالایشگاه‌ها طرح دارند، اما دسترسی به این منابع ساده نیست.

زنگنه تاکید کرد: من بار‌ها گفتم که قیمت سوخت یا نفت کوره کم سولفور به شدت بالا می‌رود و این واقعیت بازار است. قیمت کشتیرانی در دنیا هم بالا رفته ما راه حل‌هایی داریم که من آن‌ها را خدمت وزیر راه نوشتم. یکی استناد به بند دوم مقرره ۱۸ پیوست ششم کنوانسیون مارپل است که به کشتی‌ها تکلیف می‌کند باید سوخت با گوگرد زیر نیم درصد استفاده کند، اما اگر کشتی بگوید امکان تامین سوخت کم سولفور را ندارد می‌تواند از سوخت با سولفور بالا استفاده کند. جمهوری اسلامی هم می‌تواند به دلیل شرایط اضطراری به این قانون استناد کند این حق قانونی و حقوقی ما است.

وزیر نفت گفت: یکی از راه حل‌ها را تجهیز کشتی‌ها به اسکرابر است، این سیستمی است که بین ۲ تا ۷ میلیون دلار هزینه دارد. حتی از بهینه سازی پالایشگاه‌ها نیز به لحاظ اقتصادی بهتر است، ولی هیچ کشتی ایرانی این کار را نکردند.

او ادامه داد: کشتی‌ها در سال ۲۰۰۲ تا ۲۰۲۰ فرصت داشتند اسکرابر نصب کنند. چرا این کار را نکردند. اخیرا هم ضمنی می‌گویند سوخت ارزان و یارانه‌ای به ما بدهید.

زنگنه اظهار کرد: روش بعدی اختلاط است، ما در این باره جلسات متعدد داشتیم و با همکاری شرکت نفت کش به ترکیب سوختی رسیدیم که در موتور‌های فعلی جواب می‌دهد، موتوری که نفت کوره مصرف می‌کند نمی‌تواند نفت گاز مصرف کند، لذا یک سوخت ترکیبی تولید شد که ۴۰ تا ۵۰ هزار تن در ماه قابل تامین است، حتی سوخت از بیرون ایران هم قابل تامین است، روش‌های دیگری هم هست مثل این که با روش‌های شیمیایی مازوت را مخلوط می‌کنند که جدا شود بخش خصوصی در این زمینه فعال شده که مازوت با سولفور بالا را از ما بگیرد و مازوتی بدهد که سولفورش کم است.

او با بیان اینکه مشکل تامین سوخت با سولفور کم اختلالی در کشتیرانی ایجاد نمی‌کند، یادآور شد: مهمترین بخش کشتیرانی نفت‌کش است که اختلالی در آن ایجاد نمی‌شود، زیرا اگر این چنین باشد صادرات ما هم دچار مشکل خواهد شد. البته مسائل دیگری هم است که به تحریم‌ها بر می‌گردد و ذکر آن به مصلحت نیست.

این عضو کابینه دولت دوازدهم، افزایش قیمت حمل و نقل را به دلیل افزایش قیمت‌های بین‌المللی عنوان و تصریح کرد: وقتی نرخ‌های آن طرف آزاد است فکر نمی‌کنم نمایندگان دنبال این باشند که از منابع محدود بودجه یارانه‌ای برای سوخت نفتکش بگذاریم، من اجازه ندارم به کسی که تولید می‌کنم بگویم تولید را از قیمت جهانی کمتر بفروش. مگر این که شما در بودجه چنین چیزی تصویب کنید و دو سه هزار میلیارد تومان یارانه برای آن قرار دهید؛ شما در دنیا هر هیدروکربنی را بخواهید می‌توانید بخرید، اما قیمتش متفاوت است. ما فعلا می‌توانیم نیاز کشتی‌های اقیانوس پیما را با سوخت سولفور زیر نیم درصد تامین کنیم.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار