مسؤول انجمن دیابت استان کردستان گفت: هم اکنون تعداد ۲ هزار و ۲۷۳ نفر عضو انجمن دیابت سنندج هستند که از این تعداد ۳۴۰ نفر دیابت نوع ۱ و هزار و ۷۹۷ نفر را بیماران نوع ۲ تشکیل می‌دهند.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از سنندج ،خسرو خسروی کردستانی مسؤول انجمن دیابت استان کردستان گفت: ۱۰ درصد از کردستانی‌ها به بیماری دیابت مبتلا هستند که ۲۰ سال گذشته این آمار نصف بود.
او افزود: بیش از ۹۰ درصد بیماران دیابتی در کردستان مبتلا به دیابت نوع ۲ هستند.

خسروی کردستانی با اشاره به اینکه بیماری دیابت شامل تیپ یک و تیپ ۲ است، گفت: دیابت نوع ۱ ژنتیکی است و کودکان به آن مبتلا می‌شوند، اما دیابت نوع ۲ افراد بزرگسال و میانسال در رده‌های سنی ۴۰ تا ۵۰ سال به دلیل داشتن سبک غلط زندگی و رژیم غذایی نامناسب به آن مبتلا می‌شوند.

مسؤول انجمن دیابت استان کردستان کم‌خوری، پرخوری، پرنوشی، پرادراری را از علایم اصلی دیابت نوع ۱ دانست و گفت: دیابت نوع ۲ بی‌علامت است وافراد تنها با آزمایش قند خون به طور اتفاقی پی به بیماری خود می‌برند.

او بیان کرد:دیابتی‌های نوع ۱ مجبور به تزریق انسولین هستند، اما بیماران دیابتی تیپ ۲ با داشتن رژیم غذایی متعادل می‌توانند بیماری خود را کنترل کنند.

خسرو خسروی‌کردستانی منشا بسیاری از بیماری‌ها را دیابت دانست و گفت: نابینایی، نارسایی کلیه و دیالیز، حمله قلبی، سکته مغزی و قطع انگشتان پا از عوارض بیماری دیابت است.

دیابت شایع ترین بیماری متابولیک بوده که تقریبا 7 درصد از جمعیت جهان را درگیر کرده است که این میزان در ایران به 10 درصد می رسد.

انتهای پیام/م

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Netherlands
سیف الله برازنده فرزند محمد
۱۴:۳۳ ۲۴ ارديبهشت ۱۴۰۱
با سلام و عرض ادب حقیر ۳۰ سال است دیابت منجر به عارضه های متعدد و شدیدازجمله گرفتگی ۳ رگ قلب یک رگ مغز .دیسک و آرتروز وتنگی نخاع شدید و پارگی وگشادی دریچه‌های قلب و مشکلات چشم و کلیه و کبد و پروستات وغیره شده ام ام متاسفانه علی رغم درخواست مساعدت تا کنون هیچ نوع کمکی از طریق آن انجمن در یافت نکرده ام وحتی بکرات خواستار نوار تست قند بایونیم شده از تحویل آن خودداری و استنکاف می ورزند امابرای نزدیکان خودشان همه چیز هست بس جای تأسف است وجدان و انسانیت کجا رفته۰