سرپرست شبکه دامپزشکی مهاباد گفت: در قالب طرح‌های مایه‌کوبی دام در این شهرستان، ۹۰۰ قلاده سگ در مناطق روستایی علیه بیماری هاری واکسینه شدند.

آغاز سرپرست شبکه دامپزشکی شهرستان مهاباد در گفت و گو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مهاباد، گفت: طرح ایمن سازی علیه بیماری هاری به منظور پیشگیری از بروز بیماری هاری در جمعیت سگ‌های گله در مناطق روستایی و سگ‌های بلاصاحب در محل نگهداری سگ‌ها به صورت رایگان انجام شده است.

او با اشاره به اینکه بیش از یک‌هزار و ۴۰۰ قلاده سگ در این شهرستان وجود دارد، اضافه کرد: مایه‌کوبی سگ‌ها علیه بیماری هاری باید هر سال انجام شود، اما با توجه به محدودیت‌ها و شرایط سخت تزریق واکسن به این حیوان، این امر در عمل به طور کامل محقق نمی‌شود.

آغاز بیماری هاری یکی از خطرناک‌ترین بیماریی‌های مشترک بین انسان و حیوان عنوان و اضافه کرد:  بهترین راه کنترل و پیشگیری از آن، واکسینه‌کردن سگ‌های خانگی و گله است و همچنین مهمترین نشانه های این بیماری، علائم غیر عادی در رفتار دام از جمله ترشح بزاق، گوشه‌گیری، عدم تمایل به غذا، ترس از آب و نور، حملات غیرقابل کنترل و در نهایت فلجی و مرگ است.

سرپرست شبکه دامپزشکی مهاباد گفت: پیشگیری از بیماری هاری تا قبل از ظاهر شدن علایم بیماری به وسیله واکسن و سرم قابل پیشگیری است، اما در صورت بروز علایم این بیماری در حیوان و انسان، مرگ آن‌ها حتمی است و درمانی برای آن وجود ندارد.

او از دامداران خواست در صورت مشاهده رفتار‌های غیرعادی و غیرمعمول از سگ‌های خود، از جمله حمله به انسان و دام‌ها، مراتب را به شبکه دامپزشکی مهاباد اعلام کنند، تا احتمال وجود بیماری هاری در سگ بررسی شود.

آغاز اظهار داشت: در صورت مشاهده کانون‌های این بیماری، علاوه بر امحای حیوان بیمار، تمام سگ‌ها در شعاع مشخصی علیه این بیماری مایه‌کوبی می‌شوند.

سرپرست شبکه دامپزشکی شهرستان مهاباد تصریح کرد: دامداران و کشاورزان برای مقابله با شیوع احتمالی بیماری هاری در بین سگ‌های گله با هماهنگی دامپزشکی به صورت رایگان واکسیناسیون این حیوان را هرسال انجام دهند تا سگ‌ها علیه این بیماری ایمن شوند.

انتهای پیام / س خ 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.