مدیرعامل انجمن اهدای عضو ایرانیان گفت: سالانه ۵ تا ۸ هزار نفر در کشور مرگ مغزی می‌شوند که اضعای کمتر از یکهزار نفر اهدا می‌شود.

به گزارش  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از گرگان، کتایون نجفی‎زاده، مدیرعامل انجمن اهدای عضو ایرانیان امروز در دومین دوره آموزشی تخصصی مدیریتی فراهم‎آوری اعضای پیوندی استان گلستان گفت: تعداد بیماران نیازمند به عضو پیوندی بیش از ۲۵ هزار نفر است که روزانه هفت تا ۱۰ ایرانی به علت نرسیدن عضو پیوندی فوت می‎کنند.

کتایون نجفی‎زاده، با بیان اینکه سالانه ۱۶ هزار نفر بر اثر تصادف فوت می‎کنند، بیان کرد: از بین مرگ‎ومیر ناشی از تصادفات ۵ تا ۸ هزار نفر مرگ مغزی در سال وجود دارد که از این میزان بین ۲ هزار و ۵۰۰ تا ۴ هزار بیمار مرگ مغزی قابلیت اهدا دارند، اما متأسفانه کمتر از یک هزار نفر اهدای عضو می‎کنند.

مدیرعامل انجمن اهدای عضو ایرانیان، میزان بیماران نیازمند به عضو پیوندی را بیش از ۲۵ هزار نفر اعلام کرد و یادآور شد: روزانه هفت تا ۱۰ ایرانی به دلیل نرسیدن عضو پیوندی فوت می‎کنند.

نجفی‎زاده متذکر شد: به طور میانگین ۳ هزار بیمار مرگ مغزی قابل اهدا وجود دارد که کمتر از یک هزار نفر به اهدا رسیدند و اعضای پیوندی ۲ هزار نفر دیگر اسیر خاک شد و به بیمار نیازمند پیوند اهدا نشده است.

او بیان کرد: اگر به جای یک هزار نفر، ۲ هزار نفر اهدای عضو کنند نیاز کشور به پیوند برطرف می‎شود.

عبدالرضا فاضل رئیس دانشگاه علوم پزشکی گلستان هم در این دوره آموزشی تخصصی مدیریتی فراهم آوری اعضای پیوندی در گرگان گفت: از مجموع مرگ مغزی‌هایی که سالانه در گلستان اتفاق می‌افتد فقط ده درصد اهداء عضو داریم در حالی که می‌توانیم ماهانه ۳۰ مورد اهداء عضو داشته باشیم.

عبدالرضا فاضل افزود: از ۱۸ سال پیش که اهدای عضو پس از مرگ مغزی در گلستان آغاز شد تا کنون اعضای ۶۵ نفر اهداء شد.

انتهای پیام / فا

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.