به گزارش خبرنگار حوزه سینما گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان، دهمین جشنواره مردمی فیلم عمار به پایان رسید. این جشنواره هر سال مستندها و فیلمهای سینمایی را اکران میکند. فرصتی دست داد تا با دو داور این جشنواره گفتوگو و کیفیت آثار و عملکرد تیم اجرایی را بررسی کنیم.
حجت الاسلام و المسلمین محسن قنبریان داور بخش پایش و پالایش مسائل اجتماعی، در دهمین جشنواره مردمی فیلم عمار بود. او ابتدا به تعداد آثار در بخش پایش و پالایش مسائل اجتماعی اشاره و بیان کرد: ۱۷ فیلم امسال در بخش پایش و پالایش اجتماعی شرکت کرده بود. کیفیت بعضی آثار خیلی خوب بود، اما چند اثر در زمینه محتوا و شیوه پرداخت مشکل داشتند. این مستندها کلیشهای بودند و یا سوژههای تکراری و نزدیک به هم داشتند.
داور جشنواره عمار درباره هویت این جشنواره و رسالتی که بر عهده دارد، اظهار کرد: جشنواره عمار هویتش متفاوت از دیگر فستیوالهاست. مجموعه جشنواره عمار و تیم اجرایی آن باید عدالت رسانهای را تامین کنند. موضوعاتی که عموماً ساختارهای رسمی نمیبینند یا کمتر میبینند و رسانه ملی کمتر آن را پوشش میدهد، باید با چشمان تیزبین مستند سازان و فیلم سازان دیده شود. باید سوژههایی که کمتر مورد توجه قرار میگیرد، در بخش تولید نشان داده شود. باید بازتولید عدالت خواهی و مطالبه گری اتفاق بیفتد و آثار به جنبشها و مطالبات بچههای انقلابی کمک کند.
وی ادامه داد: نباید فقط بحث اکران و دیده شدن یک فیلم یا مستند مطرح باشد. گام سوم دیده شدن اثر است؛ دو گام نخست که اشاره شد، بسیار مهمتر هستند که معمولاً جشنوارهها آن را ندارند. جشنواره فیلم عمار میتواند فراگیرتر و همه جانبهتر از این باشد؛ این جشنواره خیلی جا دارد که اثرگذار شود. باید به جایی برسد که یک پشتیبان رسانهای و هنری برای جنبش عدالت خواهی و مطالبه گری انقلابی باشد.
حجت الاسلام و المسلمین قنبریان در پایان به نقطه ضعف جشنواره اشاره کرد و گفت: اگر یک بانک سوژه در جشنواره عمار باشد، خیلیها از جمله مردم میتوانند در زمینه سوژه یابی و معرفی آن به مستند سازان و فیلم سازان کمک کنند. به این ترتیب دیگر تولید کنندگان آثار سراغ سوژهها و فرمهای تکراری نمیروند.
درباره موضوعاتی که در بالا ذکر شد با محمد مهدی خالقی داور بخش جنگ نرم جشنواره عمار هم گفت و گو کردیم.
او به خبرنگار ما گفت: جشنواره عمار یک فستیوالِ متکی به محتوای انقلاب اسلامی است و این موضوع را همیشه شفاف بیان کرده است. به همین دلیل میتواند برای فیلمسازانی که خود را علاقهمند به جریان انقلاب میدانند، تاثیرگذار باشد. جشنواره موج خوبی در بین کارگردانان انقلابی ایجاد کرده و با سامانه اکرانهای مردمی انگیزه خوبی به فیلمسازان داده است. جشنواره شبکهای را ایجاد کرده که فیلمسازان خیلی به آن علاقهمند هستند؛ روند جشنواره فیلم را به دست مخاطب مد نظر ما میرساند.
خالقی ادامه داد: جشنواره عمار باید در افق آینده اش گسترش نفوذ و اکرانهای بین المللی را مد نظر قرار دهد. مسئولان جشنواره باید به جز اکرانهای سراسری مردمی در داخل ایرانی، اکرانهای سراسری مردمی در شبکهای متشکل از مستضعفان جهان و با حضور همه ادیان و مذاهب را ایجاد کنند. از نظر کمّی هر دوره شاهد افزایش آثار بودیم. آثاری که در بخش جنگ نرم دیدم، رشد بسیار خوبی از نظر تکنیک و محتوا داشتهاند. جشنواره هم شناختهتر شده و به این ترتیب فیلمسازان و مخاطبان آن نیز افزایش پیدا کرده است.
وی افزود: وقتی افزایش تولید را شاهد هستیم، طبیعتاً فیلمسازان پس از اینکه دیده شوند به سمتی میروند که آثارشان را ارتقا دهند. ما امسال جایزه ویژه پژوهش را اهدا کردیم؛ چراکه آثار سطح بالا و درجه یک داشتیم که پژوهشهای فراوانی برای ساخت آن انجام شده بود. جشنواره عمار، فیلمهایی دارد که قابلیت اکران جهانی دارند.
این مستندساز و داور جشنواره عمار در پایان به اهمیت مستند سازی اشاره کرد و گفت: ما اگر در ادبیات شعر را پیشانی بدانیم، مستند، پیشانی رسانههای تصویری انقلاب اسلامی است. مستندهای خوب و قوی داریم که در جشنواره عمار حضور پیدا میکنند و در جشنوارههای دیگر هم مطرح و پذیرفته میشوند. مثلا مستند «بانو» امسال در بین ۱۰ مستندِ حاضر در جشنواره فیلم فجر است و در جشنواره حقیقت جایزه دریافت کرده است. البته نباید فراموش کنیم که رشد و پیشرفت در تولیدات مستند انقلابی را مدیون یک شهید بزرگوار به نام مرتضی آوینی هستیم.
انتهای پیام/