هانیه لواف روانشناس و مشاور در گفتوگو با خبرنگار حوزه ازدواج و خانواده گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران، درباره کودکانی که بزرگتر از سنشان میفهمند، اظهار کرد: برخی از کودکان فراتر از سن شناسنامهشان صحبت میکنند که این مسئله میتواند در ابعاد مختلف اجتماعی، اقتصادی، هیجانی، خانوادگی و غیره باشد.
این روانشناس بیان کرد: گاهی اوقات کودک بیشتر از سنش میداند و دارای سطح بالای هوشی است که همین موضوع آسیب کمتری برای کودک به همراه دارد، چراکه اطلاعات مختلف کسب میکند و میتواند دیدگاههای متفاوتی را تجزیه و تحلیل کند.
وی اضافه کرد: برخی از کودکان درگیر مسائل عاطفی و هیجانی میشوند و بیشتر از سنشان این مسائل را میفهمند که ممکن است در کودک تولید اضطراب کند، چراکه او آن طور که باید قدرت تجزیه و تحلیل ندارد و مسائل را بزرگتر از آن چه هست، درک میکند و اغراق آمیز میداند که همین امر برای کودک آسیب زاست.
لواف ادامه داد: کودکان براساس دایره تصورات خود مسائل را تجزیه و تحلیل میکنند، بنابراین از مسئلهای کوچک، مشکلی بزرگ در ذهن خود میسازند، به همین دلیل اضطرابشان بالا میرود که آسیبهای زیادی به دنبال آن برایشان ایجاد میشود.
این روانشناس تصریح کرد: گاهی اوقات سطح شناخت کودکان بالاست و از دیدگاه انتقادی مسائل را تجزیه و تحلیل میکنند، به همین دلیل ارتباط مثبت با محیط را از دست داده، در خودشان فرو میروند و به مسائل فکری و ذهنی بیشتر میپردازند، همین مسئله باعث کم شدن ارتباط کودک با محیط خارج میشود.
وی با بیان اینکه از آسیبهای مهم این مسئله آن است که کودک نمیتواند کودکی کند، گفت: هنگامی که کودک ۵ ساله درگیر مسائل اقتصادی، اجتماعی، خانوادگی و غیره میشود، نمیتواند کودکی کند و از محیط کودکی خود استفاده کند و این جدایی کودک از دنیای کودکانهاش مشکلاتی را در بزرگسالی برای او ایجاد میکند.
انتهای پیام/