فرماندار شهرستان دلگان گفت: اعلام هشدار‌ها و اطلاع رسانی گسترده از طریق رسانه‌ها و خودرو‌های بلندگودار در شهر و روستا‌ها قبل از وقوع سیل در این شهرستان از خسارات و خطرات جانی پیشگیری کرد.

اطلاع‌رسانی گسترده در دلگان قبل وقوع سیل از خسارات جانی پیشگیری کردبه گزارش  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از زاهدان ، مجتبی شجاعی فرماندار شهرستان دلگان اظهار داشت: با توجه به پیش بینی‌ها و هشدار‌های هواشناسی مبنی بر ورود سامانه بارشی به استان از دو روز قبل اطلاع رسانی بسیار گسترده‌ای از طریق فرمانداری صورت گرفت.

او افزود: با توجه به وسعت شهرستان و پراکندگی روستا‌ها و حضور بیشترین جمعیت عشایر سیستان و بلوچستان در دلگان و اقلیم متنوع در این منطقه اطلاع رسانی به نحو شایسته‌ای انجام شد به طوری که از طریق نصب بلندگو بر روی چند دستگاه خودرو به عشایر و مردم روستا‌ها هشدار و هوشیارباش داده شد.

فرماندار دلگان ادامه داد: این اطلاع رسانی‌ها سبب شد تا حدود ۱۰۰ خانوار جابه‌جا و عشایر نیز در نقاط امن روستایی اسکان داده شدند.

او  ادامه داد: از آنجایی که شهرستان دلگان کم ارتفاع‌ترین نقطه سیستان و بلوچستان است بیشترین تاثیرپذیری را از بارندگی‌های استان کرمان و شهرستان‌های همجوار مانند فنوج سیستان و بلوچستان دارد و در واقع این شهرستان کانون تجمیع آب در استان است.

شجاعی خاطر نشان کرد: اکنون نیز حجم آب زیادی وارد شهرستان دلگان شده و محور‌های ارتباطی دلگان _ ایرانشهر، دلگان- زهکلوت و دلگان - چاه هاشم و چند محور روستایی دیگر به دلیل طغیان رودخانه‌ها بسته شده است.

فرماندار دلگان خاطر نشان کرد: ماشین آلات راهداری در جاده‌ها مستقر هستند و به محض فروکش کردن آب ترمیم محور‌ها آغاز خواهد شد.

او  تصریح کرد: امسال قبل از آغاز بارندگی‌ها چند بند خاکی در شهرستان ترمیم شد که همین موضوع سبب شد تا کنون خسارات جانی نداشته باشیم و خسارات مالی نیز به شدت کاهش یابد.

شجاعی ادامه داد: حجم آب زیادی وارد شهر دلگان شده است که به منظور کاهش خسارت به دستور فرماندار بلوار ورودی شهر تخریب شد تا آب به سمت رودخانه هدایت شود در غیر این صورت آب بسیار زیادی وارد شهر و خانه‌های مردم می‌شد.

فرماندار دلگان از قطع خطوط تلفن در جلگه چاه هاشم خبر داد و گفت: از آنجایی که خطوط تلفن این منطقه به فیبر نوری فنوج وصل است بر اثر بارندگی و قطع خطوط تلفنی فنوج، جلگه چاه هاشم نیز از آن متاثر شده است.

او گفت: اکثر روستا‌های شهرستان دلگان دارای برق پایدار هستند، اما شبکه برق چند نقطه روستایی دچار مشکل شده اند.

شجاعی ادامه داد: هفت اکیپ ترمیم خطوط برق نیز در منطقه مستقر هستند که به محض فروکش کردن آب و دسترسی جاده‌ای عملیات ترمیم شبکه برق انجام خواهد شد.

فرماندار دلگان تصریح کرد: این حجم بارش‌ها به گفته مردم محلی در ۴۰ سال اخیر بی سابقه است، اما به دلیل عملکرد مناسب ستاد مدیریت بحران شهرستان و اطلاع رسانی بسیار گسترده حجم خسارات مادی به نسبت پیش بینی‌ها بسیار کمتر اتفاق افتاد و تاکنون خسارت جانی رخ نداده است.

شجاعی خاطر نشان کرد: ابتکار دیگری که برای مدیریت بحران در این شهرستان انجام شد تقسیم مدیران ادارات در سطح شهرستان برای کنترل اوضاع بود. همچنین ستاد بحران شبکه بهداشت و درمان، ستاد بحران آموزش و پرورش و ستاد بحران جهاد کشاورزی جداگانه و با حضور فرماندار قبل از شروع بارندگی‌ها برگزار و تمهیدات لازم برای کاهش خسارات اندیشیده شد.

او  افزود: نیرو‌های ستاد بحران در کنار پاسداران، بسیجیان و نیرو‌های قرارگاه شهید معمار سپاه همچنان در حال فعالیت و خدمت رسانی به مردم شهرستان دلگان هستند. همچنین با توجه به هشدار‌های هواشناسی مبنی بر کاهش دما تمهیدات لازم در این زمینه نیز اندیشیده شده است.

دلگان در ۴۸۵ کیلومتری جنوب غرب زاهدان مرکز استان سیستان و بلوچستان و در همسایگی استان کرمان قرار دارد.

انتهای پیام/ع

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.