کارشناس مسائل خاورمیانه گفت: پادشاه فقید عمان در برخورد با تنش‌های منطقه‌ای، همواره سیاست‌های معتدل و مستقلی را دنبال کرد.

سلطان قابوس همواره سیاست معتدل و مستقلی اتخاذ می کردجعفر قنادباشی کارشناس مسائل خاورمیانه در گفت و گو با خبرنگار حوزه سیاست خارجی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، درباره روابط ایران و عمان در زمان سلطان قابوس، تصریح کرد: او در مدت زمامداری عمان، دورانی آرام را برای این کشور به ارمغان آورد. در این مدت عربستان بر مسقط فشار زیادی می‌آورد تا آنها  را در مسیر افراط و سیاست‌های غیر اصولی بکشاند، اما سلطان قابوس برای مقابله با این امر مقاومت زیادی کرد.

او افزود: نمونه روشن بی طرفی های عمان و سلطان قابوس می‌توان به جنگ اخیر، یمن اشاره کرد که در آن  پادشاه فقید عمان  هیچ گاه با عربستان همراهی نکرد و همواره نقش وزنه تعادلی را ایفا و عمان را به مرکزی برای مذاکرات طرفین تبدیل کرد.

قنادباشی تصریح کرد: از ۵۰ سال پیش که سلطان قابوس زمام امور عمان را به دست گرفت، در مراحل مختلف از این کشور خواسته می‌شد تا نسبت به ایران و برخی از کشور‌های مستقل منطقه‌ای تصمم گیری کند، ولی او باز هم مقاومت کرد و قدم در مسیر تعیین شده از سوی آنها نگذاشت.

کارشناس مسائل خاورمیانه یادآور شد: در جنگ ۸ ساله عراق علیه ایران، کشور‌های عضو شورای همکاری خلیج فارس برای کمک به صدام تلاش می‌کردند، ولی در این میان عمان کمترین همکاری را با صدام  علیه ایران داشت و به طور کلی می توان گفت که  او همواره در قبال تنش های منطقه ای نقشی معتدل و مستقل ایفا می کرد.

او افزود: البته انتقادهایی هم متوجه  سلطان قابوس بود. برای مثال دو نقطه تاریک در زندگی پادشاه فقید عمان وجود داشت که یکی همکاری با آمریکا و دادن مجوز برای ایجاد پایگاه در خاک عمان و دیگری به رسمیت شناختن  رژیم صهیونیستی  بود.

قنادباشی تصریح کرد: در مجموع سلطان قابوس در دورانی که زمامدار کشور بود موفق شد که تغییرات مثبتی به وجود آورد و مردم مسقط نسبت به پادشاه خود کینه‌ای نداشتند. در واقع اگر نگاه مردم عمان به پادشاه خود را  با نگاه کشور‌های دیگر به حاکمانشان مقایسه کنیم، متوجه می شویم که مردم نسبت به سلطان قابوس به خاطر اتخاذ سیاست‌های اصولی  حمایت و طرفداری می‌کردند.

 شنبه «قابوس بن سعید» پادشاه این کشور در ۷۹ سالگی درگذشت. طبق اعلام دیوان پادشاهی عمان، در پی درگذشت سلطان قابوس سه روز عزای عمومی اعلام و پرچم‌ها در این کشور به مدت ۴۰ روز به حالت نیمه برافراشته درآمدند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار