وجود گل وگیاه در محیط کار ومنزل با کاهش اضطراب و نگرانی باعث بهبود و افزایش کارایی و سلامت افراد می‌شود.

چرا باید روی میز کارتان، گلدان داشته باشید؟به گزارش  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد، مضطرب بودن در محل کار، موضوعی است که هم به ضرر کارمندان و هم به ضرر کارفرمایان تمام می‌شود.
 
زیرا که این وضعیت افزون بر اثر منفی بر سلامت کارکنان، بر عملکرد آن‌ها نیز اثر منفی می‌گذارد.
 
بر همین اساس نیز تاکنون ایده‌های گوناگونی برای کاهش استرس کارمندان و کاهش اضطراب کاری آن‌ها امتحان شده است. حالا مطالعه‌ای در ژاپن می‌گوید شاید بتوان با هزینه‌ای بسیار اندک، استرس کارمندان را به صورتی محسوس کاهش داد و همه را از آن منتفع کرد.
 

معجزه همنشینی با گیاهی طبیعی

 
نتایج  مطالعات نشان می‌دهد: نکته قابل توجه در این مطالعه آن که در ۲۷ درصد شرکت‌کنندگان، زمانی که آن‌ها در ۳ دقیقه زمان استراحت خود به گلدان‌شان نگاه می‌کردند، ضربان قلب‌شان بلافاصله به شکلی محسوس کاهش می‌یافت.
 
در حالی که نگاه به میز در زمان استراحت، تنها باعث کاهش ضربان قلب در ۵ درصد افراد می‌شد. محققان مجری این مطالعه معتقدند داشتن گلدان طبیعی کوچکی روی میز، می‌تواند به کارمندان فرصت دهد تا طی روز، کمی از استرس کاری خود فاصله بگیرند.
 
این فاصله گرفتن از استرس، افزون بر تاثیر مثبت بر سلامت جسمی آن‌ها، می‌تواند تاثیر مثبتی بر عملکرد کاری آن‌ها نیز داشته باشد.
بنابر شواهد در این تحقیقات متخصصان ضربان قلب و استرس فیزیولوژیکی را که بر نحوه عملکرد بدن تأثیر می‌گذارد اندازه‌گیری کردند.
نتایج نشان داد که ۲۴ درصد از شرکت کنندگان در مرحله مداخله هنگامی که به گیاه خود خیره شده بودند با افت ضربان قلب مواجه شدند.
در حالی که داوطلبان بدون داشتن گیاه که به میز کار خود خیره شدند، این میزان کاهش در آن‌ها از ۲۴ به ۵ درصد رسیده بود.
 
متخصصان می‌گویند یک گیاه حواس‌پرتی را از افکار کاری ایجاد می‌کند، اما اشیای روی میز، مانند تلفن، صفحه رایانه یا دفترچه یادداشت این کار را نمی‌کند. در واقع نگهداری از یک گیاه باعث دوری از عوامل استرس‌زا می‌شود و به شرکت‌کنندگان امکان می‌دهد تا حتی تنها برای چند دقیقه خود را از فشار کار جدا کنند.
 
انتهای پیام//ف.غ
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.