از علائم کبد چرب تا راه‌ های درمان

فوق تخصص گوارش و کبد گفت: بیماری کبد چرب یک بیماری شایع است که بسیاری از افراد به آن مبتلا هستند.

محسن آخوندی فوق تخصص گوارش و کبد در گفت و گو با خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از یزد ،  گفت: یکی از بیماری‌های شایع در جهان بیماری کبد چرب است که از بیماری‌های قرن ۲۱ به شمار می‌آید و در اثر رسوب و تجمع بیش از حد چربی در بافت کبد ایجاد می‌شود در نتیجه، اختلالاتی در فعالیت طبیعی کبد به وجود می‌آورد که باعث نارسایی کبدی می‌شود.

او افزود: یکی از شایع‌ترین علل کبد چرب اضافه وزن است و وقتی ورودی کالری انسان بیشتر از خروجی و سوخت کالری باشد به بیماری کبد چرب مبتلا می‌شود.

آخوندی گفت: ورودی کالری همان غذایی که فرد مصرف می‌کند است و خروجی کالری ورزش و سوخت بدن است و بعضی از افراد این تفکر غلط را دارند که غذای چرب باعث کبد چرب می‌شود درصورتی که کالری موجود در انواع شیرینی‌ها و برنج ونان و میوه‌های شیرین بیشتر باعث کبد چرب می‌شوند.

فوق تخصص گوارش و کبد ادامه داد: در کبد چرب‌های درجه ۱ و ۲ که موارد آنزیم‌های کبدی و التهاب وجود ندارد خیلی خطر ندارد، ولی مراحل پیشرفته‌تر بیماری کبد چرب که افزایش آنزیم‌های کبدی و التهاب داخل کبد وجود دارد بیشتر بیمار را آزار می‌دهد.

بهترین راه درمان کبد چرب چیست؟

او اضافه کرد: بهترین درمان برای کبد چرب کاهش وزن است و کاهش کالری ورژیم غذایی و ورزش از روش‌های مناسب است و بیماران از بیماری کبدچرب وحشت نداشته باشند.

آخوندی با اشاره به رابطه بیماری دیابت و کبد چرب، گفت: یکی دیگر از علل مهم کبد چرب دیابت است که باید کنترل شود و دربیماری دیابت تا وقتی که قند بیمار کنترل نشود کبد چرب بیمار هم کنترل نمی‌شود.

او با تاکید بر رژیم غذایی سالم در بیماری کبدچرب، گفت: بهتر است بیماران از رژیم‌های غذایی حاوی سبزیجات استفاده کنند و بیش ازحد میوه‌های شیرین مصرف نکنند.

فوق تخصص گوارش و کبد گفت: امروزه برای درمان کبد چرب از دارو‌های حاوی ویتامین E و داروهای آنتی اکسیدان استفاده می‌شود، ولی اصل درمان برکاهش وزن، ورزش و رژیم کم کالری است ، امروزه شایع‌ترین علت پیوند کبد در دنیا کبد چرب است که باعث نارسایی کبدی می‌شود.

او گفت: هنگامی که آنزیم‌های کبدی فرد کمی بالا رود حتما بیماری کبد چرب نیست و کبد چرب با سونوگرافی مشخص می‌شود و وقتی سونوگرافی وارد علم پزشکی شد بیماری کبد چرب مشخص شد و معمولاکبدچرب علامتی ندارد.

انتهای پیام/ی

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
یه بنده خدا
۲۱:۵۵ ۱۵ دی ۱۳۹۹
سلام دوستان بهترین راه درمان کبد چرب رو بهتون میگم:اول صبح که بیدار میشید برای نماز خوندن،(یعنی حدود نیم ساعت قبل صبحانه)..سه قاشق خاکشیر رو تو یه استکان عرق کاسنی مخلوط کرده و بخورید...یک ساعت قبل ناهار دمنوش سنای مکی و گل محمدی(1قاشق سنا و نیم قاشق گل محمدی در یک لیوان آب جوش..بیشتر از ده دقیقه نماند..هر سه روز یکبار به مدت دوهفته..یعنی مجموعا5بار)بخورید..عصرانه دمنوش بذز کرفس و شب دمنوش زردچوبه بخورید..به هیچ وجه وسط و یک ساعت قبل غذا آب خصوصا آب سرد نخورید..این برنامه رو اجرا کنید...قول میدم بدترین نوع کبد چرپ کمتر از یک ماه درمان میشه..بارها و بارها تجربه شده