به گزارش خبرنگار راه و شهرسازی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، علی عابدزاده رئیس سازمان هواپیمایی کشوری در نشست خبری امروز خود با بیان اینکه ویدیوهای پخش شده و شاهدهای عینی هم نشان میدهد که هواپیما به علت آتشسوزی دچار سقوط شده است، گفت: فیلمها و شاهدان عینی این موضوع را تأیید میکنند که هواپیما پیش از سقوط ۶۰ تا ۷۰ ثانیه در حالت سوختن بوده و قطعاتی که در صحنه وجود داشته، این موضوع را تأیید میکند.
او تأکید کرد: اگر شیئی به این هواپیما برخورد میکرد، ۶۰ تا ۷۰ ثانیه هواپیما با آتش نمیتوانست در آسمان پرواز کند.
رئیس سازمان هواپیمایی کشوری با اشاره به اینکه شکل آتشسوزی هم به گونهای بوده که ما توانستهایم تمامی قطعات هواپیما را جمع کنیم، افزود: تمامی قطعات در محیط محدودی قرار داشتند و اگر انفجاری در این بخش انجام میشد، قطعات پراکندهتر بودند. در گذشته هم برخی از هواپیماهای اوکراینی که در خود همان کشور مورد اصابت موشک قرار گرفته بودند و قطعاتی که از این حادثه پخش شده بود، بسیار گستردهتر بوده است.
عابدزاده افزود: ما از کشور سوئد و کانادا هم که اتباع آنها در این هواپیما حضور داشتهاند دعوت کردهایم تا در این مورد نظارت دقیقتری داشته باشند و البته در این حادثه از کشورهای مختلف هم دعوت کردهایم و از آمریکا و اوکراین هم برای رسیدگی به این سانحه دعوت شده است.
او با اشاره به اینکه طبق قوانین بینالملل به طور معمول پرداخت غرامت توسط شرکت بهره بردار هواپیما پرداخت میشود، گفت: پرداخت خسارت و غرامت بر عهده کشور اوکراین است.
رئیس سازمان هواپیمایی کشوری گفت: البته باید مشخص شود که اوکراین جزو کدام پیمان شیکاگو است.
عابدزاده اظهار کرد: شرکت بهره بردار هواپیما که کشور اوکراین است متصدی پرداخت غرامت است و مشخص شده که از بیمه پوششی برای مسافران این هواپیما استفاده کرده و بیمه نامه را به زودی به ما ارجاع خواهند داد.
او گفت: به زودی مشخص میشود که نحوه پرداخت خسارت ارزی باشد یا ریالی، اما به طور قطع شرکت اوکراین مسئول اصلی پرداخت این خسارت خواهد بود.
عابد زاد گفت: اطلاعات جعبه سیاه یا پارامترهای پروازی و صبحتهایی که خلبان در کاکپیت (کابین) کرده، برای اعلام نظر سازمان هواپیمایی کشوری بسیار حیاتی است.
او ادامه داد: جعبه سیاه به گونهای طراحی شده که صدها اطلاعات پروازی در آن نهفته است که قابلیت آنالیز دارد. هرگونه اظهارنظر قبل از اینکه اطلاعات استخراج شود کارشناسی نیست.
وی افزود: اما آنچه برای ما محرز است و با اطمینان میتوانیم بگوییم که موشکی به هواپیما برخورد نکرده است. هواپیما بیش از ۱.۵ دقیقه با آتش در حال پرواز بوده است. جای هواپیما نشان میدهد که خلبان تصمیم داشته به فرودگاه برگردد و اینکه خلیان نتوانسته تماس بگیرد، دلایل زیادی میتواند داشته باشد.
رئیس سازمان هواپیمایی کشوری اظهار کرد: خلبان بعد از تیکآف با مهرآباد تماس گرفته و اجازه رفتن به ارتفاع ۲۶ هزار پایی را گرفته است. این مسائل در ۲ دقیقه روی داده است.
عابدزاده گفت: چنانچه مستنداتی از سقوط هواپیمای اوکراینی به دست سیاستمداران امریکایی رسیده، آنها موظف هستند از طریق ایکائو آنرا به جهانیان اعلام کنند. این اعلام را دنیا باید به راحتی در سایتها ببیند.
او تاکید کرد: آنها اگر واقعا جرات و جسارت دارند، بیایند یافتههای خود را که پشتوانه علمی و فنی داشته و در ساختار انکس ۱۳ ایکائو جا دارد به دنیا نشان دهند.
انتهای پیام/
جهت اطلاع و با عذر خواهی کاکپیت همان اتاق خلبان هست و کابین مخصوص مسافرین لذا کاکپیت معنی کابین رو نمی ده.
انتقام سخت مسئولین از مردم