مسوول مطالعات خاک سازمان جهاد کشاورزی استان همدان گفت: حفظ منابع خاک با تغییر بهره برداری کشاورزان محقق می شود.

حفظ خاک مهمترین دغدغه کشاورزی ایرانبه گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از همدان، منصور خزایی،مسوول مطالعات خاک سازمان جهاد کشاورزی استان همدان گفت: استان  همدان جزو  ۵ استانی است که  نظارت بر روش های آبیاری را اجرا می کند .

او با اشاره به ثبت کلیه اطلاعات آب و خاک  در سامانه از طریق GIS افزود:علیرغم همه پیشرفت ها ۹۵ درصد مواد غذایی مورد نیاز انسان با استفاده و بهره برداری  از خاک انجام می شود.

مسوول مطالعات خاک سازمان جهاد کشاورزی استان همدان  ا با بیان اینکه آبی که در خاک سطحی ذخیره می شود ۶ برابر آبهای جاری است ادامه داد: چرخه آب دو ساله است اما چرخه خاک چرخه ای ۳۰۰ ساله است.

خزایی اضافه کرد: کشاورزی ما از بهره کشی از خاک باید به سمت بهره برداری از خاک بروند.

او ادامه داد:سطح خاک زراعی اگر از پوشش ۳۰ درصدی گیاهی کمتر شود فرسایش می یابد اضافه گرد: ما از کشاورزان خواسته ایم از گاو آهن برگردان دار استفاده نکنند تا این ۳۰ درصد پوشش گیاهی حذف شود.

مسوول مطالعات خاک سازمان جهاد کشاورزی استان همدان از افزایش تسهیلات برای آبیاری نوین به کشاورزان خبر داد و گفت: علاوه بر تسهیلات سال های گذشته دولت امسال هم ۲۰ درصد تسهیلات بیشتر به کشاورزان پرداخت خواهد کرد .

خزایی افزود: امسال با تصویب نمایندگان مجلس ممنوعیت آتش زدن مزارع کشاورزی پس از برداشت محصول به تصویب رسید و از این پس با کشاورزان متخلف برخورد می شود.

مسوول مطالعات خاک سازمان جهاد کشاورزی استان همدان گفت: با آتش زدن مزارع همه موجودات مفید و پوشش و بقایای گیاهی نابود و موجب فرسایش و نابودی خاک می شود.

انتهای پیام/ا

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.