مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی استان کردستان از اجرای بیش از ۵۰ پروژه صنعتی در استان خبر داد.

به گزارش خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از سنندج، احمد خسروی در گفتگو با باشگاه خبرنگاران جوان مرکز کردستان به ارائه گزارشی از وضعیت پروژه‌های در حال اجرا و اقدامات انجام‌شده در شرکت شهرک‌های صنعتی استان کردستان پرداخت که مشروح آن از نظر خوانندگان محترم می‌گذرد:

اجرای بیش از ۵۰ پروژه صنعتی در کردستان

وظیفه اصلی شرکت شهرک‌های صنعتی چیست؟

مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی استان کردستان با بیان اینکه اعضای این مجموعه به‌عنوان یک خدمتگزار بدون وقفه و استراحت در حال فعالیت هستند گفت: وظیفه شهرک‌های صنعتی تامین زیرساخت‌ها و خدمات درنواحی صنعتی است.

او هدف مجموعه شرکت شهرک‌های صنعتی استان را خدمت به مردم بدون هیچ چشم‌داشتی بیان کرد و افزود: در سال ۹۸ در کردستان بیش از ۵۰ پروژه با مبلغی بالغ بر ۵۴ میلیارد تومان اعتباردر حال اجراست.

پروژه منطقه ویژه اقتصادی بانه در چه وضعیتی قرار دارد و منجر به اشتغالزایی چند نفر می‌شود؟

خسروی به دو پروژه پیشران در استان اشاره کرد وبیان کرد: منطقه ویژه اقتصادی بانه یکی از این دو پروژه است که فاز نخست آن با ۱۳۰ قطعه زمین در مساحت ۳۵ هکتاری آماده واگذاری به متقاضیان است.

مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی استان کردستان با اشاره به اینکه آغاز بکار منطقه ویژه اقتصادی بانه با هزار فقره سرمایه‌گذاری منجر به اشتغال‌زایی حداقل ۳ هزار نفر در استان می‌شود، یادآور شد: در حال حاضر در ۱۰ شهرستان استان برای واگذاری زمین جهت انجام طرح‌های صنعتی با هیچ مشکلی مواجه نیستیم.

او دومین پروژه پیشران در استان را ایجاد شهرک صنعتی سنندج ۴ که مربوط به زون غذایی و صنایع شیمایی است، عنوان کرد و خاطرنشان کرد: واگذاری این شهرک شروع شده وبه زودی عملیات اجرایی در آن نیزآغاز خواهد شد.

اجرای بیش از ۵۰ پروژه صنعتی در کردستان

آیا در استان کردستان با کمبود زمین‌های صنعتی جهت واگذاری به سرمایه گذار مواجه نیستیم؟

خسروی گفت:باایجاد شهرک صنعتی بزرگ سنندج در مرکز استان به گونه‌ای که این شهرک بزرگترین مرکز جذب سرمایه گذاری در غرب کشور باشد، میزان زمین‌های صنعتی در استان به میانگین کشوری خواهد رسید.

مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی استان کردستان با بیان اینکه مجموع زمین‌های صنعتی در استان ۱۴۶۰ هکتار است و سرانه زمین صنعتی در کردستان ۹ متر مربع است و این عدد در کشور برابر با ۱۷ متر مربع است بیان کرد: ایجاد و بهره‌برداری از شهرک صنعتی سنندج ۴ بخشی از مشکلات سطح شهر را برطرف می‌کند.

اواجرای شهرک صنعتی قروه ۳ با مساحت ۲۵۰ هکتار و شهرک صنعتی بیجار ۲ و سقز ۲ را از دیگر پروژه‌های در دست اجرای شرکت شهرک‌های صنعتی استان اعلام و عنوان کرد: در صورتی‌که این سه شهرک تأمین اعتبار و در مدار اجرای پروژه قرار گیرند، در سال‌های آتی شاهد تحویل و بهره‌برداری از آن‌ها خواهیم بود.

خسروی بابیان اینکه ایجاد شهرک صنعتی بیجار ۲، قروه ۳ و سقز ۳ مصوب و زمین‌های آن نیز تعیین شده است، افزود: تمام مراحل اجرای شهرک صنعتی بیجار ۲ انجام شده، اما شهرک صنعتی قروه ۳ و سقز ۳ به‌دلیل مشکلات مالی و تأمین اعتبار جزو پروژه‌های اولویت‌دار سال آینده خواهد بود.

مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی استان کردستان تصریح کرد:اگر زمین‌های صنعتی را در اختیار سرمایه گذاران فعال در حوزه تولید و صنعت قرار داده شود فضای کسب و کار در استان در زمینه تولید بهبود می‌یابد.

منطقه ویژه اقتصادی مریوان در چه و ضعیتی قرر دارد و از چه پیشرفتی برخوردار است؟

خسروی به اجرای پروژه منطقه ویژه اقتصادی مریوان در کنار شهرک‌های صنعتی ۳ و بیجار ۲ اشاره و اذعان کرد: اجرای این پروژه‌ها مصوب شده، اما به‌دلیل نبود زمین هنوز اجرایی نشده و باوجود تجربه کسب‌شده در منطقه ویژه اقتصادی بانه اجرای این پروژه در مریوان آسان‌تر است.

او گفت: شرکت شهرک‌ها در ۹ استان متولی اجرای منطقه ویژه بوده، اما در هیچ استانی جز استان کردستان مصوبه دو منطقه ویژه را ندارد.

اجرای بیش از ۵۰ پروژه صنعتی در کردستان

شرکت شهرک‌های صنعتی در کردستان چه برنامه ایی برای جذب سرمایه گذار در استان دارد؟

مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی استان کردستان افزود: علارغم وجود تمام شرایط سخت مالی و تحریم‌های حاکم بر کشوراین موضوع در کار ما تاثیر نداشته و امید است با همت و تلاش در چند سال آینده فاصله خود را با سایر استان‌ها کاهش داده و به میانگین سرانه زمین صنعتی در کشور برسیم.

خسروی اظهار داشت: اگرما بتوانیم زمین‌های صنعتی را در اختیار سرمایه گذاران فعال در حوزه تولید و صنعت قرار دهیم فضای کسب و کار در استان در زمینه تولید بهبود می‌یابد.

دلیل اصلی فرار سرمایه گذار از استان چیست؟

او یکی ازموانع جذب سرمایه گذار را مهیا نبودن زیرساخت‌ها در استان بیان کرد و گفت: در صورت تامین این موضوع در افق ۲۰ ساله، استان ما همگام با کشورروند صنعتی شدن خود را طی کرده و شاهد یک انقلاب در این زمینه خواهیم بود و از خدمات نظام و دولت ارزانی مردم می‌شود.

مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی استان کردستان تهیه زمین را به‌عنوان پایه طرح و یکی از چهار مبحث اصلی در اجرای طرح صنعتی ذکر و اعلام کرد: مشکل کمبود زمین برای واگذاری در استان مرتفع شده، اما باید سرمایه‌گذاران و کارآفرینان با مطالعه و آموزش وارد عمل شوند و سرمایه‌گذاران از تمام مسائل اقتصادی آگاهی داشته باشد.

قیمت زمین‌های صنعتی در استان کرستان چگونه تعیین می‌شود و به چه صورتی است؟

خسروی ارزان‌ترین زمین‌ها را مربوط به شهرک‌های صنعتی بزرگ دانست و یادآورشد: در شهرک‌های صنعتی با مساحت بالا به دلیل بزرگی زمین، هزینه تمام‌شده کم بوده، به‌طوری که در حال حاضر بزرگ‌ترین شهرک صنعتی استان در دهگلان با متری ۵۵ هزار تومان کمترین قیمت زمین را به خود اختصاص داده است.

اوقیمت زمین درمنطقه ویژه اقتصادی بانه رابر اساس کمیته قیمت گذاری کشوری ۱۰۶ هزارتومان برای هر مترمربع بیان کرد و اظهار داشت: منطقه ویژه اقتصادی مریوان نیزبه لحاظ توریستی و تجاری بودن ازجمله شهرک‌های موفق خواهد بود وامید است در اسرع زمان و با کمترین مشکلات این شهرک نیز تحویل سرمایه گذار شود.

اجرای بیش از ۵۰ پروژه صنعتی در کردستان

جهت توسعه خوشه‌های صنعتی در استان چه فعالیت‌هایی صورت گرفته است؟

خسروی به توسعه خوشه‌های صنعتی در استان گریزی زد و یادآور شد: خوشه‌های صنعتی به‌عنوان یک مدیریت جامع بر روی چند واحد صنعتی که مشابه هم کار می‌کنند اعمال و راهبردی است تا با اعمال مدیریتی فراگیر، روی واحد‌های صنعتی کوچک به یکدست کردن و قوی کردن آنان کمک کند.

او با بیان اینکه سال گذشته ۲ خوشه مصالح ساختمانی و طیور و تولیدات آن‌ها در استان اجرا شد، تاکید کرد: علی‌رغم مدیریت جامع بر این دو حوزه، نباید به تنها وجود دو خوشه در کردستان بسنده کرد بلکه باید کل واحد‌های کوچک جهت نظارت بهتر تحت پوشش یک مدیریت فراگیر دولتی قرار گیرند.

خسروی به ساماندهی واحد‌های صنعتی مربوط به فرش در استان اشاره کرد و افزود: امسال خوشه فرش با ۴۰۰ میلیون تومان اعتبار و پیمانکار انتخاب شده و شاهد ساماندهی واحد‌های تولیدی و صنعتی فرش در کردستان خواهیم بود.

او ادامه داد: با مدیریت جامع خوشه فرش در استان باید آن را به سمت صادرات رونق داد و به‌دلیل نبود نماینده فرش کردستان در هیچ کشور خارجی، لازم است جهت معرفی فرش در نمایشگاه‌های مختلف جهانی از طریق وزارت امور خارجه اتاق بازرگانی اقدامات لازم صورت گیرد.

مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی استان کردستان بابیان اینکه خوشه توت‌فرنگی و مصنوعات سنگی در صورت تأمین اعتبار در سال آینده تمام می‌شود، خاطرنشان کرد: امسال جهت ایجاد این خوشه‌ها ۴۰۰ میلیون تومان اعتبار در نظر گرفته‌شده که قابل‌اجراست.

تاکنون چه تعداد زمین صنعتی به متقاضیان واگذار شده است؟

خسروی با اشاره به اینکه در طول تاریخ تأسیس شرکت شهرک‌ها یعنی از سال ۷۰ تاکنون، یک‌هزار و ۱۰۰ قطعه زمین به افراد متقاضی ارائه شده که بیشترین آن با ۵.۶ درصد و ۶۵ قطعه در سال گذشته بوده است، بیان کرد: تاکنون بیش از ۴۰ قطعه زمین به سرمایه‌گذار واگذار شده و در ماه‌های آینده به ۶۵ قطعه خواهد رسید.

او در مورد چگونگی در اختیار قرار دادن زمین برای کارآفرینان و سرمایه‌گذاران استان اظهار داشت: هرکس در زمینه تولید صنعتی، مجوز تأسیس از سازمان صمت و یا واحد صنایع روستایی جهاد تهیه و به شهرک صنعتی ارائه دهد، بعد از تطبیق با نقشه‌های این شرکت از مزایای برخورداری از زمین بهره‌مند می‌شود.

انتهای پیام/ع

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.