زمان انقلاب از هر ۱۰۰ روستایی ۲۸ ممیز ۸ دهم درصد باسواد بودند که اکنون باسوادی به مرز ۹۱ درصد رسیده است.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از بجنورد ،   شاپور محمدزاده معاون وزیر و رئیس سازمان نهضت سوادآموزی کشور در همایش تجلیل از فعالان سوادآموزی خراسان شمالی گفت: قبل از انقلاب، شاهد کاهش ۳۰ درصدی فاصله باسوادی زنان و مردان بودیم که اکنون به ۲ ممیز ۸ دهم درصد کاهش یافته است.

وی با اشاره به کاهش فاصله درصد با سوادی بین مناطق شهری و روستایی هم گفت: از هر ۱۰۰ نفر روستایی ۲۸ ممیز ۸ دهم درصد باسواد بودند که اکنون به مرز ۹۱ درصد رسیده است.

 محمدزاده با بیان اینکه قبل از انقلاب ۴۰ درصد شهرنشینان نسبت به روستا نشینان باسوادتر بودند که اینک فاصله آن‌ها به کمتر از ۷ درصد رسیده است، عنوان کرد: امسال شاخص با سوادی کشور به ۸۹ درصد افزایش یافت.

او گفت: بالغ بر ۴۵۰ مرکز یادگیری محلی در سراسر کشور داریم و این آمار تا پایان سال ۹۹ باید به ۷۵۰ مرکز برسانیم.

محمدزاده  با اشاره به اینکه بر اساس سرشماری سال ۵۵ در گروه سنی ۱۰ تا ۴۹ سال، ۴۸ ممیز ۸ دهم درصد جمعیت ایران باسواد بودند افزود: بر اساس سرشماری سال ۹۵ باسوادی به ۹۴ ممیز ۷ دهم درصد افزایش پیدا کرد.

او باسوادی سال ۹۸ را ۹۶ درصد اعلام کرد و افزود: خراسان شمالی از میانگین ۹۴ممیز ۷ دهم درصد کشوری دو درصد عقب‌تر است.

رییس سازمان نهضت سوادآموزی کشور آموزش بزرگسالان در دوره‌های اول و دوم متوسطه را ماموریت جدید این نهاد فرهنگی عنوان کرد.

عباس سعیدی مدیر کل آموزش و پرورش نیز در این همایش گفت: براساس سرشماری سال ۹۵، هشتاد و سه ممیز ۳۰ صدم درصد استان باسوادند که نشان از رشد ۴۳ ممیز سی صدم درصدی در مقایسه با قبل انقلاب دارد.

سعیدی افزود: باسوادی گروه هدف ۱۰ تا ۴۹ سال، قبل از انقلاب ۴۸ ممیز سی درصد بود که سال ۹۵ به ۹۲ ممیز ۸۵ صدم درصد رسید.

او با اشاره به کسب رتبه چهارم در عملکرد باسوادی در سال گذشته افزود: ۵ هزار و ۴۹۱ نو سواد در استان جذب کردیم که بیش از ۸۳ درصد اجرایی شد و تا پایان تیر ماه سال آینده باید همه ۱۷ درصد باقی مانده جذب شوند.

آریان مدیرکل امور اجتماعی استاندار خراسان شمالی نیز گفت: سوادآموزان بازوان توانمند نظام آموزشی هستند که به جریان‌های سیاسی اجتماعی و فرهنگی در جامعه کمک شایانی می‌کنند.

انتهای پیام/د

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.