به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد، محسن محور مدیرعامل بیمارستان فوق تخصصی رضوی گفت: در آستانه میلاد حضرت زینب کبری (س) و روز پرستار در قالب برنامههای مددکاری به اقشار کم برخوردار از ابتدای فروردین تا اوایل دی ماه امسال، حدود ۵ میلیارد و ۴۰۰ میلیون تومان کمکهای مددکاری به این افراد در زمینه خدمات درمانی ارائه شده است.
او در خصوص میزان پذیرش بیماران اورژانسی و اعزامی از سوی مرکز فوریتهای ۱۱۵ به این بیمارستان نیز، ادامه داد: در ۹ ماه ابتدای سال ۱۳۹۸ بیش از ۵ هزار بیمار که معادل ۶ درصد بیماران اعزامی از سوی مرکز فوریتهای ۱۱۵ به سایر بیمارستانهای مشهد است از سوی مرکز مزبور به این بیمارستان اعزام شدهاند.
مدیرعامل بیمارستان فوق تخصصی رضوی گفت: این بیمارستان با بیشتر مؤسسهها و شرکتهای بیمهای در زمینه پذیرش بیمه بیماران، طرف قرارداد بوده که این هم در زمینه تسهیل خدمات ارائه شده به مراجعهکنندگان است.
محور افزود: یکی از اولویتهای اساسی در این بیمارستان توجه به ارتقای سلامت جامعه است.
او ادامه داد: ارتقای سلامت، یکی از علوم جدید کاربردی در حوزه سلامت است که امروزه بیش از پیش به آن توجه میشود و یکی از محورهای اساسی فعالیت این بیمارستان در سالهای اخیر توجه به همین موضوع بوده است.
مدیرعامل بیمارستان فوق تخصصی رضوی گفت: بیمارستانها به عنوان یکی از مهمترین مراکز ارائهدهنده خدمات سلامت، بایستی نقش خود را در ارتقای سلامت تعیین کرده و در این زمینه مسئولیتپذیر و پاسخگو باشند و به همین منظور استانداردهای جامع ارتقای سلامت در بسته مستقلی تدوین شده و برای بیمارستانهای دوستدار ارتقای سلامت قابل اجرا است.
محور افزود: ارتقای سلامت به منظور ارتقای کیفیت در بیمارستانها به کار برده شده و موجب گسترش حیطه نتایج و دستاوردهای کلی میشود و تأثیراتی نیز بر ساختارها و فرایندهای بیمارستانی دارد و رسالت بیمارستانهای ارتقادهنده سلامت؛ تغییر نگرش درمان محور به نگرش سلامت محور است.
او تصریح کرد: ارتقای سلامت بیماران کارکنان، تغییر سازمان به مکانی برای ارتقای سلامت و ارتقای سلامت جامعه در محیط بیمارستان، چهار حوزه متمرکز و مورد تأکید بیمارستانهای ارتقادهنده سلامت است که نتایج فعالیت این گونه بیمارستانها، کاهش بستریهای مکرر، افزایش کیفیت زندگی بیماران، کاهش هزینههای درمانی بوده که هر یک به نوبه خود از اهمیت بسزایی برخوردار است.
مدیرعامل بیمارستان فوق تخصصی رضوی گفت: با توجه به اهمیت آموزش خود مراقبتی به بیمار و خانواده و نقش مهمی که در ارتقای توانایی افراد برای مراقبت از خود و ارتقای کیفیت زندگی آنها ایفا میکند، واحد ارتقای سلامت بیمارستان رضوی از سال ۹۲ تلاش کرده است در زمینه آموزش به بیمار با راهنمایی و ارشاد کمیته آموزش خود مراقبتی به بیمار و خانواده دانشگاه علوم پزشکی، گامهای مؤثری بردارد.
محور در ارتباط با هدف کلی از ارتقای سطح سلامت جامعه در این بیمارستان، افزود: معرفی و آشنایی مددجو از امور مراقبت سلامت با اصول آموزش به بیمار به منظور سازماندهی بیشتر و بهتر منابع انسانی، به کارگیری امکانات و ظرفیتهای موجود در آموزش به بیمار و مددجو و اشاعه فرهنگ صحیح خودمراقبتی بیماران و مددجویان به عنوان اصل مشارکت بیمار و خانواده او در امر مراقبت از سلامت از جمله اهداف ویژه در مقوله ارتقای سطح سلامت جامعه است.
او ادامه داد: دستیابی به ارتقای سلامت جامعه در مقاطع سنی مختلف با آموزش همگانی، تأکید بر ضرورت و اهمیت آموزش به بیماران و مددجویان به خاطر داشتن مزایایی مانند دستیابی به زندگی سالم، کاهش اضطراب، افزایش امید به زندگی، کاهش هزینههای درمان و منطقی شدن استفاده از امکانات تشخیصی، درمانی و در نهایت بهبود کیفیت زندگی از دیگر اهداف اصلی و ویژه در این عرصه به شمار میآید.
مدیرعامل بیمارستان رضوی درباره کلینیک پرستاری آموزش سلامت این بیمارستان گفت: این کلینیک سه سال پیش افتتاح و به شهروندان و مخاطبان خود خدمات مرتبط با ارتقای سلامت را ارائه میدهد.
محور افزود: در این کلینیک آموزش و غربالگری دیابت و فشار خون و همچنین سرطان به مراجعهکنندگان آموزش داده میشود و پرستاران حاضر در این کلینیک در تمامی روزهای هفته به جز روزهای تعطیل از ساعت ۱۰ صبح لغایت ۱۲ ظهر پاسخگوی پرسشها و مشکلات مخاطبان به صورت حضوری و تلفنی هستند.
او تصریح کرد: آموزش چهره به چهره در مورد نحوه تغذیه بیماران قلبی و دیابتی، فعالیت روزانه، مصرف داروها کنترل فشار خون و قند خون به صورت رایگان، ارائه محتوای آموزشی به صورت کتابچه و بروشور و پاسخ به پرسشها و مطالب مطرح شده از سوی مراجعان از جمله مواردی است در این کلینیک به مراجعان ارائه میشود.
مدیرعامل بیمارستان رضوی در بیان نقش پرستاران در فعالیت بیمارستانها گفت: معمولاً در بررسی فعالیت بیمارستانها به چهار رکن و پایه اصلی یعنی پزشکان، بیماران، نیروی انسانی و تجهیزات و ملزومات توجه میشود و پرستاران در این میان به عنوان نیروی انسانی در موفقیت هر بیمارستانی نقش بسزایی دارند.
محور افزود: ارتباطات بیرونی بیمارستان با مخاطبان و عموم مردم و ارتباطات بیمارستان با مجموعههای گوناگون خارج از بیمارستان هم به عنوان دیگر عوامل مؤثر در فعالیت هر بیمارستانی مطرح هستند.
او ادامه داد: پرستاران و ماماها معمولاً نخستین افرادی هستند که در مراجعه بیماران به بیمارستان «اورژانسی و غیراورژانسی» با آنان مواجه میشوند و پس از معاینه پزشکان و انجام کمکهای پزشکی توسط پزشکان خدوم به بیماران، آنان هستند که به عنوان یک فرد دلسوز و ایثارگر، صمیمانه در کنار بیماران حضور داشته و با انجام وظایف خود برای بهبود بیماران، خالصانه تلاش میکنند.