روزنامه لبنانی الاخبار جزئیات قرارداد تسلیحاتی سال ۲۰۱۷ میان آمریکا و لبنان و همچنین نقض عهد واشنگتن و ارسال موشک‌های تاریخ مصرف گذشته به بیروت را فاش کرد.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از الاخبار، وزارت دفاع لبنان، در سال ۲۰۱۷ به پیشنهاد فرماندهی ارتش با شرکتی که در روسیه و صربستان فعالیت می‌کرد قراردادی تسلیحاتی امضا کرد و به موجب آن ۲۰۰۰ هزار موشک گراد ۱۲۲ میلیمتری با برد حداکثر ۲۰ کیلومتر و به ارزش ۳ میلیون و ۳۰۰ هزار دلار از آمریکا خرید.

از جمله شروط قرارداد در آن زمان، تحویل گرفتن موشک‌های ساخت سال ۲۰۱۷ و تحویل در روسیه بوده است. در ماه می ۲۰۱۹ ارتش لبنان ۴ افسر را برای بررسی و امضای برگه دریافت موشک‌ها به صربستان فرستاد و این هیئت نظامی شاهد آزمایش چند موشک از این محموله بودند که به صورت کاملا طبیعی پرتاب شدند و به نطقه مورد نظر رسیدند.

به نوشته الاخبار، تمامی امور تا اینجا بر اساس توافق بود جز اینکه مکان تحویل موشک‌ها به دلایل نامشخصی از روسیه به صربستان تغییر کرد.

چند هفته پیش موشک‌های این قرارداد تسلیحاتی به بیروت رسیده و به انبار‌های ویژه انتقال داده شدند. افسر مسئول این انبار مورد مشکوکی را مشاهد کرد. او به فرمانده خود اطلاع داد که این موشک‌ها بیش از یک بار رنگ شده‌اند و نشانه‌هایی روی آنهاست که بیانگیر این است که موشک‌ها ساخت سال ۱۹۸۲ است  نه سال ۲۰۱۷!

این خبر به فرماندهی ارتش لبنان و سپس به الیاس بوصعب، وزیر دفاع رسید. وزیر دفاع از دادستان کل خواست پرونده‌ای باز و در این باره تحقیق کند اما جوزف عون، فرمانده ارتش به دادستان گفت که به زودی از پلیس نظامی می‌خواهد که برای پی بردن به اصل مسئله تحقیق کند.

پس از گذشت چند هفته از تحقیق و بررسی، منابعی نظامی به الاخبار گفتند ارتش تصمیم گرفته این موشک‌ها را مرجوع کند و نماینده لبنانی شرکت مذکور نیز به محض انتشار خبر موشک‌های فاسد و تاریخ مصرف گذشته همین پیشنهاد را مطرح کرد.

بر اساس گفته منابع نظامی، این موشک‌ها در سال ۱۹۸۲ ساخته شده‌اند یعنی آنها غیرقابل استفاده هستند؛ نه تنها برای نیرو‌هایی که می‌خواهند از آن استفاده کنند بلکه ذخیره کردن آن‌ها نیز خطرناک است.

الاخبار به نقل از منابعی که در جریان امور این قرارداد تسلیحاتی میان لبنان و آمریکا هستند چند سوال مطرح کرد:

اول اینکه چرا مکان تحویل موشک‌ها از روسیه که از جمله شروط قرارداد بود به صربستان تغییر کرد؟

دوم اینکه چرا لبنان از سال ۲۰۰۸ تاکنون با دریافت هدایای تسلیحاتی از روسیه مخالف است و پیشنهاد مسکو برای اعطای همین مقدار از موشک‌های گراد را نپذیرفت.

به گفته این منابع، وقتی سفر رئیس جمهور و وزیر دفاع به روسیه برای دریافت رایگان همین موشک‌ها کافی بود، چرا اصرار دارند که این کار صورت نگیرد و حتی سعد حریری، نخست وزیر سابق لبنان از امضای قرارداد همکاری نظامی میان دوکشور خودداری کرد.

سوم پرسش اینکه چرا ارتش موشک‌های گراد با برد زیر ۲۰ کیلومتر درخواست کرده است در حالی که می‌توانست به موشک‌های روسی با برد ۴۰ کیلومتر دست پیدا کند؟

الاخبار نوشت: آیا این مسئله ناشی از تعهد به توافق با آمریکا مبنی بر ممنوعیت دستیابی ارتش لبنان به موشک‌های با برد بیش از ۲۰ کیلومتر نیست! توافقی که به درخواست رژیم صهیونیستی میان دو کشور آمریکا و لبنان به امضا رسیده است.

چهارم اینکه چرا ارتش بررسی این مسئله را به دستگاه قضایی محول نکرد؟ آیا نماینده لبنانی این شرکت و بازجویی شده‌است؟ آیا صحت خبری که افسر مربوط آن را منتشر کرد در حالی که خود وی مورد بازجویی و تحقیق قرار نگرفته است، تایید می‌شود؟

الاخبار در پایان از تعدد سوال‌ها درباره این قرارداد موشکی گفت و در حالی فرمانده ارتش را تنها فرد پاسخگو در این زمینه معرفی کرد، نوشت نمی‌توان حدس زد آیا این موضوع شفاف سازی می‌شود یا اینکه به بهانه «اسرار نظامی» درباره آن سخنی به میان نخواهد آمد!

انتهای پیام/

 
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار