رئیس انجمن صنفی سردخانه‌داران آذربایجان غربی گفت:۷۲۰ هزار تن سیب در دست کشاورزان استان آذربایجان غربی باقی مانده است.

مراد آقابالازاده رئیس انجمن صنفی سردخانه‌داران آذربایجان غربی در گفتگو با خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ارومیه، با تشریح آخرین وضعیت سردخانه‌های آذربایجان غربی اظهار داشت: ظرفیت سردخانه‌های استان بیشتر از حد نیاز است با این حال خارج از ظرفیت‌های تولید میوه استان، برای ساخت سردخانه در استان پروانه ساخت داده می‌شود که این امر صنعت کشاورزی استان را دچار مشکل می‌کند.
 
وی با بیان اینکه ۳۴۵ واحد سردخانه در استان ظرفیت بارگیری بیش از یک میلیون تن محصول را دارند ادامه داد: ۷۶۰ هزار تن از سیب تولیدی در استان در سردخانه‌های استان نگهداری می‌شود و تنها چهل هزار تن آن جذب بازار شده است و بقیه روی دست کشاورزان مانده است.
 
او کاهش قیمت، جلوگیری از صادرات، ازدیاد تولید محصول در استان را از عمده عوامل این موضوع دانست و بر توجه بیشتر مسئولان استانی برای حل این مشکلات و تسهیل در صادرات سیب تاکید کرد.
 
آقابالازاده گفت: میزان تولید سیب در استان حداکثر یک میلیون و ۲۰۰ هزار تن است که حداکثر ۸۰۰ هزار تن آن در سردخانه‌ها نگهداری می‌شوند و همیشه فضای خالی در سردخانه‌ها وجود دارد.
 
در حالی که ظرفیت سردخانه‌های استان از ظرفیت تولید سیب در استان بیشتر است پرویز تومرایی مدیر صنایع تبدلی و غذایی جهاد کشاورزی آذربایجان غربی در گفتگو با خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ارومیه، از احداث چندین سردخانه به ظرفیت ۴۰۰ هزار تن در مناطق مختلف آذربایجان غربی خبر داد.
 
او با اذعان به اینکه صنعت سردخانه در استان آذربایجان غربی اشباع شده است ادامه داد: براساس اصل ۴۴ قانون اساسی منعی برای صدور مجوز ساخت سردخانه در استان وجود ندارد.
 
تومرایی استان آذربایجان غربی را قطب سردخانه‌های کشور عنوان کرد و اظهار کرد: بیش از یک سوم از ظرفیت سردخانه‌های کشور در این استان است و شهرستان ارومیه با ۱۹۰ باب سرخانه با ظرفیت بیش ۳۵۰ از هزار تن بیشترین سردخانه‌های استان و کشور را داراست.
 
انجمن صنفی سردخانه داران استان تحت پوشش اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی آذربایجان غربی است که از سال ۷۴ با عضویت ۳۵ سردخانه در استان کار خود را آغاز کرده و از ۳۴۵ سردخانه موجود در استان فقط ۴۷ سردخانه عضو این انجمن نیستند.
 
انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.