مدیركل حفاظت از محیط زیست استان ایلام گفت: این اداره كل در تدوین طرح های علمی مقابله با گرد و غبار سهم چشمگیری داشته و یكی از پیشگامان ارایه طرح های علمی با محوریت ریزگردها به دبیرخانه مركزی سازمان حفاظت از محیط زیست كشور است.

به گزارش باشگاه خبرنگاران؛ غلامحسین كاظمی در این باره گفت: پدیده ورود ریزگردها به كشور در سالهای اخیر به مساله ای فراملی تبدیل شده و نیازمند چاره اندیشی در سطح منطقه ای و با كشورهای همسایه است.
وی افزود: اداره كل محیط زیست استان ایلام تاكنون چندین طرح علمی چگونگی مقابله با این پدیده را گردآوری و جهت بررسی و اجرایی شدن به دبیرخانه مركزی مقابله با گرد وغبار در تهران ارسال كرده است.
مدیركل حفاظت محیط زیست استان ایلام ادامه داد: این طرحها در بخش احیا تالاب ها، فضای سبز اطراف شهرها، تجهیزات سامانه های پایش ریزگردها، عملیات بیابانزدایی و اقدام های بهداشتی مقابله با گرد و غبار بوده است.
كاظمی خاطر نشان كرد: اگرچه میزان آلودگی ناشی از صنایع و كارخانجات در استان پایین است اما هوای این استان در سال های اخیر به صورت متناوب و گاه مستمر به سبب بارش ریزگردها ناسالم و ناپاك شده است.
كاظمی افزود: پدیده گرد و غبار در 10 سال اخیر در استان ایلام شروع شده كه منشا این بارش ها اغلب كشورهای عربی منطقه از جمله عراق، عربستان، اردن و سوریه گزارش شده است.
مدیركل سازمان محیط زیست استان ایلام با بیان اینكه توسعه تعاملات منطقه ای در مقابله با این پدیده موثراست یادآور شد: با دیپلماسی فعال مسوولان جمهوری اسلامی مقابله با پدیده گرد و غبار كه اولویت دوازدهم عراق بود به اولویت سوم آن كشور تبدیل شده است.
هیات ‌وزیران آیین ‌نامه آمادگی و مقابله با آثار زیانبار پدیده گرد و غبار (ریزگردها) را در 21 تیر ماه سال 89 تصویب كرد. /س
 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.