گزارش هفتگی/

بازار‌های مالی کشور هفته معاملات آرامی داشتند / پیش بینی نرخ طلا، ارز و بازار سرمایه با آغاز سال نو میلادی

بازار طلا، ارز و بورس در اولین هفته دی ۹۸، با ثبات نسبی همراه بوده است به گونه‌ای که در آغار هفته شاهد افزایش جزئی در بازار بوده ایم که در اواسط هفته به ثبات و آرامش رسید و در روز‌های پایانی هفته کاری به کاهش اندکی رسید.

به گزارش خبرنگار نبض بازار گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، اولین هفته دی ۹۸  بازار با روندی آرام و نوسان‌های جزئی  همراه بود.

نزدیک شدن به آغاز سال نو میلادی از مواردی است که  در تحولات بازار بی تا ثیر نبود،  به طوری که بازار ارز در ابتدای این هفته با افزایش نرخ ارزها نسبت به هفته گذشته مواجه بود، اما این روند پایدار نبود و در روز یکشنبه نرخ اسعار مسافرتی شروع به کاهش کرد و در رو‌زهای بعدی این کاهش قیمت در  دلار و یورو دیده نشد.

این نوسانات و یا بهتر است بگوئیم تحولات در آخرین روز هفته کم تر دیده می شد. با توجه به اینکه بازار ارز یک از تاثیر گذارترین عوامل بر نرخ طلاست. در بازار طلا بنابر نظرسنجی بلومبرگ از معامله گران طلا و تحلیلگران، برای سه هفته پی در پی، رشد صعودی پیش بینی می شود.

ثبات بازار ارز در هفته ای که گذشت 

آلبرت بغزیان کارشناس اقتصادی  در گفت و گو با  خبرنگار نبض بازار گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، در باره تحولات بازار ارز در هفته اول زمستان امسال گفت : با مدیریت بانک مرکزی  شاهد ثبات نسبی و کنترل قیمت در بازار ارز هستیم به گونه ای که اخیرا این بازار کمتر با نوسان های شدید قیمتی مواجه شده است. با توجه به نرخی  که از طرف بانک مرکزی اعلام می شود پیش بینی می کنم، بازار به سمت تعادل  هدایت می شود.

او افزود: اگر واردات با نرخ آزاد انجام شود و ارز مورد نیاز در این زمینه  تامین نشود  افزایش نرخ ارز دور از انتظار نیست.

//////

دلار و یورو در هفته اول زمستان گران نشدند

یکی از صرفان بازار ارز در گفت‌وگو با خبرنگار نبض بازار گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان،گفت: در این هفته شاهد ثبات در قیمت ارز به خصوص برای نرخ دلار و یورو بوده ایم. همچنین میزان عرضه و تقاضا در بازار  تقریبا  یکسان بود و خرید فروش در این هفته رونق خوبی برای صرافان داشت چرا که در این هفته با توجه به مناسبت سال نو میلادی خرید در روز کریسمس افزایش یافت.

اوافزود: قیمت سکه در این هفته با تغییر قابل ملاحظه ای  همراه نبود و تقاضا برای آن نسبت به هفته گذشته کاهش اندکی داشت.

بازار آرام طلا و سکه در اولین هفته دی ۹۸

بغزیان با تاکید بر اینکه قیمت سکه و طلا تابع نرخ ارز است گفت: نرخ جهانی طلا با دلار رابطه مستقیم دارد و با نوسان قیمت دلار، نرخ طلا نیز  افزایش یا کاهش می یابد که البته نرخ سکه از این قاعده مستثنا نیست اما به میزان تقضا در بازار هم بستگی دارد که گاهی باعث ایجاد حباب در قیمت سکه می شود که بهتر است زمانی سکه خریداری شود که بازار روند متعادلی داشته باشد.

این کارشناس اقتصادی گفت: معتقدم در روزهای آینده شاهد افزایش قیمتی با شیب شدید در بازار طلا نباشیم و امیدوارم نرخ سکه با حباب همراه نباشد.

بر اساس معاملات انجام شده درصرافی‌های مجاز در روز پنجشنبه  (۴ دی۹۸) هر دلار آمریکا با ثبات در نرخ به مبلغ ۱۲ هزار و ۹۷۰ تومان و هر اسکناس یورو بدون تغییر در نرخ،  نسبت به روز گذشته  به قیمت ۱۴  هزار و ۲۵۰ تومان معامله شدند.

//////


بیشتر بخوانید: هفته پایانی آذر ۹۸ به بازار‌های طلا، سکه و بورس چه گذشت؟ / پیش بینی کارشناسان از معاملات بازار زمستان پیشِ رو


هر قطعه سکه تمام بهار آزادی طرح جدید در جریان معاملات آخرین روز هفته دی (۵ دی ۹۸) بازار آزاد تهران با قیمت ۴ میلیون و ۵۹۰ هزار تومان، سکه طرح قدیم ۴ میلیون و ۵۹۰ هزار تومان، نیم سکه ۲ میلیون و ۳۷۰ هزار تومان، ربع سکه یک میلیون و ۴۶۰هزار تومان و سکه گرمی ۹۱۰ هزار تومان داد و ستد شد.

همچنین قیمت هر اونس طلا در بازار‌های جهانی یک هزار و ۵۰۴ دلار و ۸ سنت و هر گرم طلای ۱۸ عیار ۴۶۹ هزار و ۵۶۹ تومان است.

رشد شاخص بورس و عوامل تاثیر گذار در اولین هفته دی ۹۸

حمید میرمعینی کارشناس بورس در گفتگو با خبرنگار نبض بازار گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان،گفت: در این هفته شاهد رشد در شاخص بورس بوده ایم  که نرخ دلار در سود آوری شرکت ها بی تاثیر نبوده است. 

او افزود: در اواسط  مهر ۹۸ که با دوره اصلاحیه شاخص  مواجه بودیم  قیمت سهام شرکت‌ها با اُفت  ۲۰ تا ۳۰ درصدی رو به رو  شد البته در این  دوره  شاهد اتفاقات  سیاسی  هم  بودیم  که  بر  بازار  بورس  بی تاثیر نبود. این  روند  در بازار  بورس  تا  اواخر  آبان  ۹۸ ادامه  داشت.

میر معینی  با بیان اینکه در آذر ۹۸ با افزایش نرخ دلار بازار بازار بورس هم با تاخیر چند روزه  در شاخص و قیمت سهام شرکت‌ها هم افزایش نشان داد، گفت: از اواسط آذر ۹۸ انگیزه سرمایه گذاری و نقدینگی در این بازار افزایش یافت و  شاخص بورس تا امروز ۳۵۵ هزار واحد رسیده است.

او تصریح کرد: اینکه در روزهای آینده در بازار بورس شاهد روند افزایشی یا کاهشی باشیم به دو عامل بستگی دارد که اولین و مهمترین عامل آن اوضاع و شرایط سیاسی بین الملل است و در حال حاضر باتوجه به سفر رئیس جمهور ایران به ژاپن خوشبینی هایی در این عرصه وجود دارد.

//////

میر معینی افزود: دومین عامل رشد شاخص بورس مربوط به قیمت ارز است که در سود آوی شرکت ها بسیار ماثر است چرا که نرخ ارز اصلی ترین عامل اقتصادی در بازار سرمایه است . انتظار می رود تا پایان سال  قیمت دلار به منظور تامین کسری بودجه  تا ۱۴ هزار تومان افزایش یابد که باعث افزایش سرمایه شرکت ها  می شود.

او گفت: پیش بینی می شود قیمت جهانی طلا دچار افت و خیز نخواهد و قیمت طلا و سکه تابعی از قیمت ارز خواهد بود و انتظار افزایش قیمت  با شیب بالا نخواهیم بود .

انتهای پیام /

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار