بازار طلا، ارز و بورس در آخرین هفته آذر ۹۸، شاهد آرامش و ثبات نسبی در خرید و فروش‌ها بوده است و به نظر می‌رسد این روند با اندکی افزایش در اولین هفته زمستان هم مشهود باشد.

هفته پایانی آذر ۹۸ به بازار‌های طلا، سکه و بورس چه گذشت؟ / پیش بینی کارشناسان بازار از معاملات بازار زمستانی پیشِ روخبرنگار بورس،بانک و بیمه  گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، هفته چهارم آذر در بازارهای کشور روند تقریبا آرامی را شاهد بودند به طوری که نرخ طلا و ارز در اولین روز این هفته، تا حدود با جهش قابل توجه قیمتی همراه بود، اما با رسیدن به سومین روز هفته این روند متوقف و شیب قیمت در طلا و ارزها مشهود شد.

نرخ دلار  از۲۳ تا ۲۹ آذر ۹۸ در بازه قیمتی ۱۲ هزار و ۵۰۰ تا ۱۲ هزار و ۹۰۰ تومان حرکت کرد، این رقم در آخرین روز معاملاتی با کاهش قیمت ۵۰ تومانی به ۱۲ هزار و ۸۵۰ تومان بسنده کرد. به این ترتیب آخرین هفته معاملاتی آذر ۹۸ دلار با نرخ ۱۲ هزار و ۸۵۰ تومان به ثبت رسید.

همچنین با اهمیت بودن ارز یورو نیز با نزدیک شدن به سفر‌های سال نو میلادی منجر شد تا یورو در ابتدای هفته با نرخ ۱۳ هزار و ۸۵۰ تا ۱۴ هزار و ۲۰۰ تومان به فروش برسد، کاهش نرخ در پایان هفته در تمامی اسعار گزارش شده و یورو نیز از این قاعده مستثنی نبود، به این ترتیب آخرین نرخ یورو در این هفته، ۱۴ هزار و ۱۵۰ تومان گزارش شد.

بازار ارز  در معرض تقاضای تقویمی / نرخ طلا هم پای دلار اُفت و خیز داشت

میثم راد پور کارشناس اقتصادی  ارز  در گفت‌وگو با خبرنگار بورس،بانک و بیمه  گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، با اشاره به تلاطمات بازار سکه و ارز در هفته گذشته می گوید، بازار ارز در ابتدای هفته ای که سپری شد، با نوسانات رو به صعودی همراه بود. اما این نوسانات به علت ایجاد ثبات در بازار، افول پیدا کرده و نرخ ها نیز به سمت واقعی شدن حرکت کردند. بیش ترین کاهش نرخ در دلار مشهود بود.

رادپور با تاکید بر وجود نگرانی ها در بازار ارز، بیان کرد: معتقدم بازار ارز هفته آینده افزایش قیمت را تجربه نخواهد کرد چرا که این هفته به علت کاهش نرخ فروش نفت، عرضه ارز تثبیت شده و همین امر منجر به کنترل بازار آزاد اسعار مسافرتی بوده است. البته بازارهای کلان اقتصادی به متغیرهای بسیار زیادی وابسته هستند و جهش قیمت ها به دلیل مسائل مختلف دور از انتظار نیست.

او  گفت: در جهش قیمتی جدی که در بازار ارز اتفاق افتاد سبب شده که تقاضا در بازار تضعیف شود  و متقاضیانی که قبلا در بازار ارز فعالیت داشتند نسبت به این امر دست نگه دارند، به همین دلیل نرخ ارز تغییر فاحشی نخواهد داشت.

راد پور تصریح کرد:  روند تغییرات قیمت در بازار ارز بیشتر به صورت تکنیکی بوده و با توجه به فرارسیدن  سال  میلادی تقاضا ارز برای مبادلات تجاری ، تسویه حساب های ارزی و مسافرت های خارج از کشور افزایش می یابد. به این افزایش تقاضا در زمانی مشخص، به اصطلاح به تقاضای تقویمی گفته می شود که این روند پایدار نبوده و گذراست.

این کارشناس اقتصادی با تاکید بر اینکه دوره جهش های قیمتی  ارز کوتاه تر شده است، گفت:  با توجه به شدت روز افزون تحریم ها علیه ایران کنترل قیمت ارز سخت تر شده است اما با افزایش نهادهای ناظر بر این امر، دوره جهش قیمت ارزی بسیار کوتاه شده است.

عرضه و تقاضا در بازار ارز برابر شد

یکی از صرفان بازار ارز در گفت‌وگو با خبرنگار بورس،بانک و بیمه  گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، گفت: نرخ ارز در این هفته با نوسانات بسیار اندکی رو به رو بود و قیمت دلار در میان هفته به ثبات نسبی رسیده و در پایان هفته کاهش اندکی داشت. مشاهدات ما از خرید و فروش ها در بازار به ویژه خیابان فردوسی این است که این روزها تقاضا م عرضه تا حدودی برابر است. 

او افزود: فروش ارز نسبت به هفته گدشته با افزایش رو به رو است  که در روز های پایانی سال میلای امری طبیعی بوده چرا  تقاضا برای ارز مسافری در این زمان افزایش می یابد.

رادپور در خصوص بازار طلا و سکه  گفت: رابطه  نرخ ارز با انس جهانی  طلا مستقیم است و روند قیمتی مشابه ای را در این هفته تجربه کردند و در بازار سکه حباب قیمتی نداشته ایم  و پیش بینی می شود روند کاهش قیمت سکه ادامه دار باشد.


بیشتر بخوانید : فراز و نشیب‌های بازار سرمایه، ارز و طلا در هفته‌ای که گذشت / اصلی‌ترین دلیل ریزش نرخ ارز در پایان هفته چه بود؟


 هفته کاهش حباب سکه در بازار 

در این هفته قیمت انس جهانی با نوسانات اندکی همراه بود و روند قیمت سکه کاهشی بود که  این کاهش نرخ در نیم سکه و سکه های گرمی بیشتر مشهود است. پس از این که با رأی مجلس نمایندگان آمریکا به استیضاح ترامپ فضای سیاسی آشفته‌ای بر آمریکا حاکم شد، قیمت جهانی طلا در روز پنج‌شنبه رشد کرد. قیمت خرید نقدی هر اونس طلا، اسپات‌گلد، ۰.۲ درصد رشد کرد و به ۱۴۷۷.۷۸ دلار رسید. قیمت پیش‌خرید هر اونس طلای آمریکا ۰.۲ درصد رشد کرد و به ۱۴۸۱.۸۰ دلار رسید.

بررسی وضعیت بازار‌ها در هفته آخر آذر  حاکی از آن است که به جز طلا که  یکدرصد رشد مثبت داشت، مابقی بازار‌های مالی با بازدهی منفی همراه بود.

بازار سرمایه طلایه دار صعودهاست

فرزانه رستگار، فعال بازار سرمایه در گفت‌وگو با خبرنگار بورس،بانک و بیمه  گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، با اشاره به رشد معاملات بورسی در این هفته گفت: بازار سرمایه در مسیر رسیدن به جهش پنجم و قدم نهادن به عرصه جدید معاملاتی است. اعتماد روز افزون به این بازار و سوق پیدا کردن حداقل ۴۵۰ هزار میلیاردی به این بازار است.

او تاکید کرد: هیچگاه نباید افت و خیز را از بازار سرمایه مجزا کرد اما میزان سوددهی در این بازار را باید نسبت به سایر بازارها مقایسه کرد. بسیاری از عرضه های اولیه بورس تهران سود سرمایه گذاری بالایی را نسیب خریدار کرده و همچنین با ابزارهای جذب سرمایه گذار برای ادامه روند سرمایه گذاری، مانع از بازگشت دوباره نقدینگی به بازارها می شود.

این کارشناس تصریح کرد: بازار سرمایه در هفته ای که گذشت شاخص را بر سکوی 350 هزار واحدی رساند. آخرین معاملات در هفته ای که گذشت با گردش سهمی ۵ میلیارد و ۶۲ میلیون سهم  توانست به ارزش معاملاتی بیش از ۲ هزار و ۵۸۲ میلیارد تومان دست پیدا کند و این موضوع خیلی حائز اهمیت است.

او بیان کرد: قطعا هفته آینده به علت مراودات سیاسی و اهمیت اخبار سیاست بین الملل، بازار حساس بوده و شاید در ابتدای هفته تاحدودی ریزش شاخص مشهود باشد اما قطع به یقین هفته پرسودی برای بازار سرمایه مشهود خواهد بود.

هفته پایانی آذر ۹۸ به بازار‌های طلا، سکه و بورس چه گذشت؟ / پیش بینی کارشناسان بازار از معاملات بازار زمستانی پیشِ رو

نگاه آخر به بازارهای کلان هفته آخر آذر 

بازار طلا، ارز و بورس آخرین معاملات خود در بازار سرمایه را با ثبات همراه با جهش اندک سپری کردند و به نظر می رسد هفته آینده نیز این روند تا حدودی ادامه داشته باشد، حال باید منتظر ماند و دید زمستان بازارهای سرمایه تا چه داغ خواهد بود!

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۵
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۱۸ ۲۷ دی ۱۳۹۸
اسایش رفاه بورس میره توشکمه عده ایی پولدار
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۴۳ ۲۹ آذر ۱۳۹۸
والا دلار و قیمت اجناس داره میترکه نابود شدیم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۲۱ ۲۷ دی ۱۳۹۸
بورس شده مال اقایون واقازاده ها دلارروزبروز گرانتر میشه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۰۸ ۲۹ آذر ۱۳۹۸
سال ....85...84...پذیره نویسی سیمان بیارجمند گرفتم....کلی مردم پولشونو تو این کارخانه از بین رفت....نصف مبلغ رو نقدی میدادن و نصف دیگرش رو اقساطی ...چون کارخانه و مدیران نتوانستن به وعده های خود عمل کنن اکثرا اقساطشون رو نپرداختن....الان بعد از گذشت این همه سال هن.ز کارخانه راه نیوفتاده....نه خبری از پولا هست نه از سهام و نه هیچ چیز دیگه تازه میگن اونایی که قسط ندادن پولشون از بین رفته....اگه با پولمون علف و یونجه میخریدیم الان میلیاردر بودیم....یکی پیگیری کنه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۱۳ ۲۹ آذر ۱۳۹۸
در بورسي ريسك سرمايه گذاري پايين است كه ساختار توليدي با پيشرفت هاي به روز دنيا هماهنگ باشد. در جاي كه توليد كننده واقعي وجود نداره و همش دلالي هست، هيچ موقع نبايد در چنين فضاي ريسك كرد و سرمايه گذاري تمود
آخرین اخبار