به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان، هفتهای نیست که یک اظهارنظر نابخردانه و نسنجیده از دهان یک سلبریتی خارج نشود و جنجال به پا نکند. هفتهای نیست که یک سلبریتی نمایش فخر فروشی با ثروت و زندگی لاکچری اش را در اینستاگرام به راه نیندازد. هفتهای نیست که حرکتی از سوی همین سلبریتیهای محترم برای جلب توجه سر نزند.
سلبریتی زندگی لاکچری دارد، قیمت یکی از ویلاهایش از مرز ۳۰ میلیارد تومان عبور میکند، ساعت ۴۰۰ میلیونی میاندازد و هر چند وقت یکبار رستوران گران قیمت در گوشه و کنار این مملکت افتتاح میکند، اما چون میخواهد قهرمان ملی مردم باشد و اتفاقا مردم هم خوب گول او را خورده اند میآید در اینستاگرام جملات و پیامهای بهداشتی و آموزنده میدهد و گاهی اوقات از اینکه مردم کشورش فقیر هستند ابراز عصبانیت و نگرانی میکند و بد و بیراه به مسئولان میگوید.
بیشتربخوانید: از معروفیت تا سوءاستفاده و کلاهبرداری / سوپراستارهای بدلی چگونه کسب درآمد می کنند؟
از این فوتبالیست اسبق تیم ملی که بگذریم به فلان سرمربی میرسیم که او هم به تازگی در اینستاگرامش از اینکه مردم شرایط اقتصادی بدی دارند گله و شکایت میکند، اما مثل اینکه یادش رفته پسر ۲۳ ساله اش با کمترین زحمت و کمترین استعداد و هنر سوار بر گرانترین و مدل بالاترین اتومبیلهای موجود در ایران در خیابانهای تهران و اصفهان ویراژ میدهد و با این اتومبیلهای سوپرلوکس دلبری میکند!
چرا مردم گول این سلبریتیها را میخورند؟ چرا به سادگی آنها را اسطوره مینامند و بخشی از فالوئرهای میلیونی همان سلبریتی میشوند؟
نگین آقاباشی روان شناس ورزشی در اینباره گفت: رفتارشناسی کار سادهای نیست و سختتر از آن پیدا کردن ریشههای این رفتارهاست. ما باید ابتدا ریشه را متوجه شویم تا به علت رفتارها پی ببریم.
وی عنوان کرد: ما همه افراد را نباید با هم جمع ببندیم. هرگز نباید تمامی ورزشکاران مشهور و محبوب را با هم در یک دسته قرار بدهیم. اگر کسی رفتار ناشایست و گفتار نسنجیدهای دارد دلیل نمیشود که دیگران هم دقیقا همین طور هستند.
آقاباشی افزود: یک فرد مشهور که اکنون در اصطلاح عام به سلبریتی مشهور است هر آنچه نشان میدهد و میگوید به دلیل شهرتش است، خواه آن رفتار خوب باشد خواه بد. باید نگران رفتار برخی از سلبریتیها بود چرا که ردههای سنی جوان و نوجوان از آنها الگوپذیری دارند.
این روان شناس ورزشی تاکید کرد: هرگز نباید این را فراموش کرد بسیاری از کسانی که فالوئر این افراد مشهور هستند لزوما طرفدار آنها نیستند. بسیاری فقط به این دلیل صفحه یک فرد مشهور را دنبال میکنند تا ببینند در آن چه خبر است و احیانا از او متنفر است و سعی میکند این تنفر را در کامنتها نشان بدهد.
وی بیان داشت: موضوع همین جاست. بسیاری از سلبریتیها صفحات اجتماعی به خصوص اینستاگرام را معیار محبوبیت خود میبینند، اما نمیدانند که بسیاری از فالوئرهایشان بر اساس تنفر و یا رویکردی منفی فالوئر صفحه او هستند.
آقاباشی افزود: وقتی فرد در معرض شهرت قرار میگیرد میتواند کاملا خونسرد با این اتفاق رفتار کند و از سویی میتواند هم کاملا در برابر این شرایط دست و پای خود را گم کند. بنا به دلایل مختلفی او این احساس را دارد که به دلیل این شهرت باید ابراز وجود و در رابطه با موضوعات مختلف صحبت کند.
وی گفت: واکنش منفی یک فرد مشهور در شبکههای اجتماعی معمولا بازخورد بیشتری نسبت به واکنش مثبت او دارد. به عنوان فرض کنید فرد از موضوعی به شدت انتقاد میکند. این انتقاد بسیار مورد توجه مخاطبان مجازی اش قرار میگیرد تا اینکه مثلا بابت یک کار نیک و خداپسندانه واکنش مثبت نشان بدهد.
آقاباشی تصریح کرد: اینکه چرا واکنش منفی یک فرد مشهور در شبکههای اجتماعی بیشتر مورد توجه مخاطبان مجازی قرار میگیرد خود یک بحث جداگانه است، اما ما اینجا در حال بحث بر سر این موضوع هستیم که رفتارها و حرفهای اشتباه یک سلبریتی چقدر به ضرر جامعه تمام خواهد شد.
این روان شناس ورزشی ادامه داد: بسیاری گمان میکنند صحبت کردن در رابطه با یک موضوع حساسیت برانگیز به معنای تایید و تصدیق آن است. مثلا در همین اوضاع گرانی بنزین که دغدغه بخش عمده اجتماع محسوب میشود یک سلبریتی بیاید و در اینستاگرام خود بابت این موضوع و تحت فشار بودن مردم حسابی به مسئولان ذیربط تاخت و تاز کند. مسلم است که واکنش او مورد تمجید و تعریف مخاطبان مجازی اش قرار میگیرد.
وی خاطرنشان کرد: به بحث گران شدن بنزین کاری نداریم، ما به این کار داریم که چطور یک واکنش منفی میتواند به ضرر اجتماع باشد. حالا واکنش منفی مثلا فلان سلبریتی به موضوع گرانی بنزین صحیح است، اما وقتی پای موضوعات دیگری در میان باشد چه؟ همیشه حق با سلبریتی است؟
آقاباشی گفت: به خاطر میآورم که یک فوتبالیست مشهور مردم را به «نخریدن» فلان کالا تشویق کرده بود. خوب میدانیم تشویق به نخریدن کالای داخلی به معنای بیکاری دهها و صدها نیروی نیازمند به کار است. این سلبریتی که دغدغه کمک به مردم را دارد از این موضوع هم اطلاعی دارد؟
این روان شناس ورزشی عنوان کرد: سلبریتی یا به آنچه که انجام میدهد ایمان دارد، یا بر اساس ناآگاهی واکنش نشان میدهد و یا اینکه قصد و نیتش فقط جلب توجه است.
آقاباشی در پایان گفت: افراد مشهور ما باید توجیه شوند و بدانند که یک اظهارنظر چه واکنشهایی میتواند داشته باشد و چه بازخوردهایی خواهد داشت. گاهی اوقات حرف نزدن بهتر از حرف زدن است.
منبع: جام جم
انتهای پیام/