در بررسی علت آلودگی هوای شهر تهران موضوعات مختلفی مطرح شد که در این گزارش میخوانید.
به گزارش گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان، برنامه بحث روز این هفته رادیو ایران با حضور حسین رضا شهیدزاده مدیرعامل شرکت کنترل کیفیت هوا و زهرا صدراعظم نوری رئیس کمیسیون محیط زیست شورای شهر تهران به موضوع معضل آلودگی هوای تهران میپردازد.
معضل آلودگی هوای کلانشهر تهران و نبود مدیریت واحد شهری در سیاستگذاری؛ تصمیم گیری و اجرا در این زمینه، بهانهای شد تا برنامه بحث روز رادیو ایران با حضور حسین رضا شهیدزاده مدیرعامل شرکت کنترل کیفیت هوای تهران به صورت حضوری و زهرا صدراعظم نوری رئیس کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری شورای شهر تهران و مهدی جمالی نژاد معاون وزیر کشور و رئیس سازمان شهرداریها و دهیاریهای کشور به صورت تلفنی به بررسی این مشکل بپردازند.
شهید زاده مدیر عامل شرکت کنترل کیفیت هوای تهران علت عمده آلودگی هوا را ناوگان حمل و نقل شهر تهران دانست که سهم ۶۰ درصدی تولید آلایندههای هوای تهران را دارد و گفت: کامیونها و ماشینهای سنگین با وجود استفاده از سوخت گازوئیل مقام اول در تشدید آلودگی را دارند. سرویس ها، مینی بوسها، اتوبوسهای شرکت واحد رتبه بعدی این بحران شهری را بر عهده دارند.
مدیر عامل شرکت کنترل کیفیت هوای تهران با اشاره بر افزایش آلایندهها طی یک هفته گذشته عنوان کرد: برای مدیریت آلودگی هوا نمیتوان به برنامههای کوتاه مدت اکتفا کرد و پرداختن به صورت مسئله یکی از مهمترین بخشهای رفع آلودگی هواست.
وی از همکاری مستقیم با ناجا برای برخورد با خودروهای متخلف خبر داد و گفت: در حیطه کنترل ماشینهایی با سوخت گازوییلی به صورت جدی برنامه ریزی شده و در نقاط مختلف شهر تهران نیروهایی مستقر شده است تا وضعیت خودروها کنترل و در صورت مشاهده مواردی همچون نیاز به معاینه فنی، مشکلات فنی و دود زا بودن وسیله تا رفع مسائل موجود از فعالیت آن خودرو جلوگیری شود.
شهید زاده مقایسه میزان آلایندهها با سال قبل را اشتباه دانست و افزود: در ۹ ماهه سال ۹۸ از بهار تا انتهای پاییز، روزهای ناسالم شهر تهران ۴۰ روز است، در حالی که به دلیل شرایط اقلیمی در سال ۹۷ ما ۲۷ روز آلوده داشتیم و سال ۹۶ هم ۵۲ روز آلایندهها در سطح بالایی بودند؛ بنابراین به جهت مقایسه میزان روزهای آلوده سال ۹۸ وضعیت مناسب تری نسبت به سال ۹۶ داشته است.
وی درباره توسعه حمل و نقل عمومی هم عنوان کرد: شهرداری برای حمل و نقل عمومی در سال جاری ۲ میلیارد تومان هزینه کرده است و با پیگیریهای انجام شده از سازمان برنامه و بودجه مشخص شد که تفاهم نامهای با آنها منعقد شده است که براساس آن ۱۷۰ میلیارد تومان برای بازسازی ۱۰۰۰ دستگاه اتوبوس و ۱۵۳ هزار میلیارد تومان برای موتورسیکلت تسهیلات دریافت خواهد شد که در نهایت منتهی به رفع آلودگی هوا شود.
زهرا صدراعظم نوری رئیس کمیسیون سلامت محیط زیست شهرداری تهران هم در برنامه بخث روز توجه به حمل و نقل عمومی شهری به ویژه ریلی را یکی از راهکارهای رفع آلودگی دانست و گفت: با تعطیلی مدارس و حتی تعطیلی کل شهر مشکل آلودگی حل نخواهد شد و همت تمام نهادها را میطلبد.
این مقام مسئول در مورد مغایرتهای صورت گرفته با بحث رفع آلودگی هوا به منابع ثابت و متحرک اشاره و تصریح کرد: منابع ثابت آلودگی سهم ۳۰ درصدی در آلودگی هوا دارند که نیروگاهها، پالایشگاهها، کارخانجات صنعتی از نمونههای تأثیرگذار آلودگی هستند و برای تخلف در بخش منابع ثابت در شرایطی که آلودگی هوا به حداکثر رسیده، کارخانه سیمان ۱۹۰ روز از سوخت مازوت استفاده کرده و این به معنی تشدید آلودگی هوا و تعارض عملکرد برای کاهش آلودگی هواست.
صدراعظم نوری در بحث منابع متحرک هم یادآور شد: خودروها و کامیونها را نمیتوان در تشدید آلودگیها نادیده گرفت. خودروهایی که نقش موثری برای ورود آنها در شهر صورت نمیگیرد، یکی از موثرترین عوامل آلودگی اند.
این عضو پارلمان شهری تهران درباره رصد ورود خودرو در تهران هم عنوان کرد: شهرداری تهران ۳۳ دوربین در سطح تهران نصب کرده؛ در حالی که ۱۲ دوربین هنوز کد جریمهای برایشان در نظر گرفته نشده و از سویی در محدوده طرح ترافیک ۱۰۹ دوربین نصب شده که ۸۹ عدد از آنها تست شده، اما راهنمایی و رانندگی کدی به شهرداری تهران برای جریمه نداده است؛ بنابراین خودررویی که جریمه نشود و اخطار نگیرد به راحتی به شهر وارد شده و باعث افزایش آلایندهها در شهر تهران خواهد شد.
صدراعظم نوری از طرح کنترل ترافیک و محدوده کنترل به عنوان عوامل بازدارنده در حیطه تشدید آلودگی یاد کرد و قانونی که روی زمین مانده افزود: طبق قانون هوای پاک خودرو سازان موظف هستند در سال ۹۹، خودرو را براساس استاندارد یورو ۵ تولید کنند، در حالی که خودروسازان و وزارت صمت در حال حاضر درخواست مهلت یک ساله برای تولید خودرو با استاندارد یورو ۴ را دارند.
رئییس کمیسیون سلامت محیط زیست شهری گفت: البته سوخت وضعیت بهتری پیدا کرده، اما نمونههای سوختی که در فصلهای بهار و تابستان گرفته شده نشان میدهد جایگاههای سوخت بنزین و گازوئیل دارای گوگرد بالای ۵۰ بی پی ام بوده است و اینها از موارد مهمی است که اگر رفع نشود، آلودگی همچنان ادامه دارد.
زهرا صدراعظم نوری عضو شورای شهر تهران در پایان موضوع حمل و نقل ریلی شهری را پیش کشید و از افتتاح ماهیانه یک ایستگاه مترو در تهران سخن گفت.
وی در این باره اظهار کرد: مهمترین اعتبارات شهرداری به حمل و نقل عمومی اختصاص دارد و شهرداری هر ماه یک ایستگاه مترو افتتاح میکند و افتتاح هر ایستگاه به معنی حمل و نقل بیشتر، هوای پاکتر و روانتر و مسافر پذیری بیشتر است که منابع آن بخشی از طرف دولت و مردم باید تأمین شود و شهرداری سهم خود را به موقع پرداخت کرده است.
جمالی نژاد معاون عمرانی وزیر کشور هم در بحث روز با اشاره به معضل آلودگی هوا گفت: بحث آلودگی هوا یک مشکل در کشورهای مختلف است و مختص کشور ایران نیست که باید به علتهای آن پرداخت و معلولها را در نظر گرفت. برنامههای میان و بلند مدت از مواردی هستند که در حیطه معاونت عمرانی وزارت کشور به آن توجه شده است.
رئیس سازمان شهرداریها و دهیاریها به اصلاح نظام ساختاری کشور اشاره و تصریح کرد: به عوض سرریز جمعیت به تهران و کلانشهرها باید جمعیتها را به روستاها هدایت کرد و به رسیدگی به روستاها و شهرهای کوچک توجه کرد.
معاون عمرانی وزیر کشور در مورد اختصاص اعتبار به شهرها گفت: تمرکز را روی شهرهای کوچک گذاشتهایم و اعتبارات از این شهرها عبور خواهد کرد که توجه به روستاها موجب ثبات جمعیت و کاهش مسائل بسیاری است که آلودگی یکی از آنهاست.
جمالی نژاد به فعالیتهای دولت در بحث حمل و نقل ریلی پرداخت و ادامه داد: در بحث حمل و نقل ریلی ۸۵۰۰ میلیارد تومان اوراق مشارکت را در اختیار عزیزانی قرار میدهیم که حمل و نقل ریلی و اتوبوسرانی و تاکسی را توسعه دهند.
معاون وزیر کشور از سررسید این اوراق در سال ۹۸ خبر داد و یادآور شد: از این اوراق ۶۰۰ میلیارد تومان را به شهر تبریز، ۶۰۰ میلیارد تومان سهم مشهد و ۶۰۰ میلیارد تومان شیراز و به همین صورت برای شهرهای دیگر ادامه دارد.
وی از برگزاری جلسهای میان مقامات بلند پایه دولت در زمینه تصمیمات عمرانی خبر داد و افزود: در جلسهای که در حضور اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس جمهور برگزار شد، تصمیمات خوبی در حوزه حمل و نقل گرفته و مقرر شد تا مصوبات هوای پاک اجرایی شده و ورود خودروهای اسقاطی و مستهلک ممنوع شود.
در همین جلسه تصمیمات عملیاتی در بحث نوسازی و بازسازی ناوگانها منتهی به تسهیلاتی شد.
جمالی نژاد درباره ناوگان فرسوده هم اظهار کرد: باتوجه به استهلاک ۷۰ درصدی خودروها و ضرورت رسیدگی به بحث حمل ونقل با هماهنگی بانک مرکزی مقرر شد در ۳ مرحله ۳ هزار میلیارد تسهیلات، برای خرید اتوبوس دریافت شود. برای بازسازی اتوبوس های فرسوده مقرر شد ۲۰۰۰ میلیارد به صاحبان خودرو ارائه شود که از این مقوله به صاحب هر خودروی فرسوده بین ۲۰۰ تا ۴۰۰ میلیون تومان تسهیلات برای بازسازی ارائه شود. در عین حال برای سال آینده قرار بر این است که اوراق مشارکت را برای حمل ونقل ریلی و ناوگان اتوبوسرانی داشته باشیم که تا حد محدودی میتوان ناوگان حمل و نقل را پویا و آلودگیها را کنترل کرد.
انتهای پیام/