روزنامه القبس نوشت مذاکره میان کویت و عربستان با تهران برای بررسی امضای توافقنامه تقسیم منطقه حائل نفتی میان دو کشور به زودی آغاز خواهد شد.

القبس: کویت و عربستان برای بررسی توافقنامه دریایی اخیر با ایران مذاکره می‌کنندبه گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان، پایگاه اینترنتی روزنامه القبس کویت در گزارشی نوشت برخی منابع آگاه اعلام کردند در پی امضای توافق‌نامه دریایی روز گذشته درباره مناطق و آب‌های منطقه‌ای بین عربستان و کویت، مذاکرات میان این کشورها از یکسو و مذاکره با ایران از سوی دیگر برای بررسی آن به زودی آغاز خواهد شد.

این منابع به «القبس» گفتند منطقه المغموره منطقه دریایی به موازات خشکی، منطقه مورد توافق در این توافقنامه است و از خشکی شش مایل فاصله دارد و از بحر الزور آغاز می‌شود و تا انتهای منطقه خشکی امتداد دارد.

این منابع افزودند در این توافقنامه تصریح شده است تولید کویت از منطقه شمالی و تولید عربستان سعودی از منطقه جنوبی باشد و تولید بطور نصف- نصف و در قالب سرمایه‌گذاری مشترک بین دو کشور انجام شود.

منابع مذکور اضافه کردند تولید نفت عربستان سعودی در منطقه الوفره از طریق خط لوله‌ای که از بندر الزور می‌گذرد، ادامه خواهد یافت و متوقف نخواهد شد. این منابع توضیح دادند که تولید نفت شرکت «شورون» در کویت در قالب امتیازات توافق شده به مدت پنج سال انجام خواهد شد و پس از این مدت موضوع تمدید شدن یا نشدن فعالیت این شرکت بررسی خواهد شد و تولید نفت با پایان یافتن این مدت پنج ساله فوری پایان نخواهد یافت.

این منابع در ادامه گفتند بند‌های این توافقنامه (بین عربستان و کویت) شامل امتیازاتی است که منافع کویت را بر اساس قوانین این کشور محقق می‌سازد و تلاش‌هایی نیز به وجود می‌آید تا تولید نفت در منطقه هر چه سریعتر از سر گرفته شود.

منابع یاد شده همچنین گفتند از سرگیری تولید نیاز به زمان دارد به این علت که چاه‌ها باید بهینه سازی و مرمت شوند زیرا برای مدت طولانی تولید نفت از این چاه‌ها متوقف شده بود.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار