معاون امور اجتماعی اداره کل بهزیستی استان خوزستان از حمایت‌های مادی و معنوی این سازمان از زنان آسیب دیده یا در معرض آسیب اجتماعی خبر داد.

محمدرضا عباسی معاون امور اجتماعی اداره کل بهزیستی خوزستان در گفت‌وگو با خبرنگار گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از اهواز، گفت: زنان به خاطر ماهیت وجودیشان باید همیشه مورد حمایت خانواده و جامعه باشند.

او افزود: زنان سرپرست خانوار، زنان بد سرپرست و دختران و زنان خود سرپرست از جمله کسانی هستند که در معرض آسیب‌های اجتماعی قرار دارند و باید از طرف نهاد‌های اجتماعی و حکومتی مانند بهزیستی حمایت شوند.

عباسی با اشاره به فرق میان زنان بی سرپرست و زنان بد سرپرست بیان داشت: بیش‌تر اوقات این ۲ گروه را یکی در نظر می‌گیرند در صورتی که این افراد با هم متفاوت هستند و در واقع به زنانی که به دلیل فوت یا طلاق همسرشان را از دست می‌دهند لفظ بی سرپرست اطلاق و به زنانی که به هر دلیلی اعم از اعتیاد، مهاجرت، مفقود شدن یا هر دلیلی سرپرستشان صلاحیت و توانایی نگهداری از خانوار را ندارند زنان بد سرپرست گفته می‌شود.

این مقام مسئول اظهار کرد: در حال حاضر ۳۳ هزار خانوار بی سرپرست تحت پوشش بهزیستی هستند و زنان در معرض آسیب‌های اجتماعی که در مراکز مخصوص حمایت و نگهداری می‌شوند آمار به مراتب کمتری دارند که تعداد آن‌ها در مجموع ورودی و خروجی در طول سال به حدود ۱۰۰ نفر می‌رسد، برای مثال هم اکنون ۲۶ نفر در مراکز مخصوص بهزیستی که در ادامه توضیح داده خواهد شد به سر می‌برند.

نگهداری زنان آسیب پذیر در مراکز زیر مجموعه

معاون امور اجتماعی اداره کل بهزیستی استان خوزستان ادامه داد: مراکز بهزیستی که از زنان آسیب پذیر اجتماعی نگهداری می‌کنند ۳ دسته شامل؛ خانه‌های امن، مراکز مداخله در بحران و مراکز باز پروری هستند.

او گفت: خانه‌های امن مراکزی بدون مشخصه و گمنام هستند و تابلوی معرفی ندارند و در این خانه‌ها زنانی که به هر دلیلی مانند اختلافات خانوادگی یا نداشتن امنیت جانی محل سکونتشان را ترک کرده اند و هیچ پناهگاهی ندارند، به راحتی پذیرش شده و نگهداری می‌شوند تا بتوانند آرامش و شرایط بهتری داشته باشند.

به گفته محمدرضا عباسی، علاوه بر پذیرش زنان در این خانه ها، به افراد خدمات مددکاری، مشاوره‌ای و روانشناسی ارائه می‌شود تا مشکلشان حل شود و شرایط بازگشت به خانه برایشان فراهم گردد، ضمن اینکه گاهی اوقات با همسر و افراد خانواده آن‌ها ارتباط گرفته می‌شود تا بحران رفع شده و از آسیب‌های اجتماعی جلوگیری بعمل آید.

او اظهار کرد: مراکز مداخله در بحران از کارکرد‌ها و فعالیت‌های اورژانس اجتماعی (۱۲۳) است که با سطوح بندی مختلف از نظر مدت زمان نگهداری در اهواز و شهرستان‌های مختلف استان خدمات ارائه می‌دهند که برای مثال در اهواز بین ۲۰ تا ۴۰ روز افراد نگهداری می‌شوند.

عباسی ادامه داد: در شهرستان‌ها این زمان معمولا یک هفته است که در این مدت زمان خدمات تخصصی و پیگیری‌های مربوطه در مورد اشخاص انجام می‌شود تا بعد از طی این مدت اگر توانستند به خانه و جامعه برگردند و در غیر اینصورت برای ادامه حمایت‌ها به مراکز بازپروری ارجاع داده خواهند شد و به مدت ۶ ماه یا یک سال یا بیشتر در آنجا زندگی می‌کنند.

او بیان داشت: بدلیل اینکه امکان نگهداری افراد تا سالیان طولانی امکانپذیر نیست، اگر امکانش باشد بعد از توانمند سازی برای ادامه زندگی به جامعه باز می‌گردند و از نظر معیشت و مستمری مورد حمایت بهزیستی قرار می‌گیرند.

به گفته عباسی، بسیاری از این زنان با یادگیری حرفه‌ای به کار بیرون یا مشاغل خانگی مشغول می‌شوند و تا ۶ ماه مددکاران بهزیستی به محل کارشان سرکشی می‌کنند و بهزیستی حمایت‌ها های خود را تا حصول نتیجه مطلوب ادامه خواهد داد.

انتهای پیام/گ

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
رضا09903997365
۰۷:۳۷ ۰۱ خرداد ۱۴۰۱
سلام زنان بی سرپرست ب این شماره تماس بگیرند باتشکر099039997365