کارشناس مسائل بین الملل گفت: تهران برای همکاری با کشور‌های همسایه اولویت قائل است.

ایران؛ شاهراهی برای ارتباط کشور‌ها با یکدیگر/روند تعاملات ایران و عمان فراتر از تعاملات دو کشور استعباس مقتدایی کارشناس مسائل بین الملل در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه سیاست خارجی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، درباره روابط ایران و عمان، گفت: روابط حسنه ایران و عمان فراتر از دو کشور همسایه است و  مسقط در مقاطعی تلاش هایی برای انتقال پیام‌های تهران به سایر کشور یا ارسال پیام دولت های دیگر به ایران نیز نقش مهمی ایفا کرده است.

او افزود: روابط خوب و حسن همجواری بین دو کشور ایران و عمان برای کشور ما منافعی در بر داشته، همچنین عمان نیز از یک همسایه قدرتمند به عنوان ایران توانسته در حفظ تعادل داخلی خود نیز بهره برداری کند. ایران کشوری دارای قدرت منطقه‌ای با ابزار‌های مختلف سیاسی، اقتصادی و فرهنگی است که چنانچه مورد توجه همسایگان قرار گیرد، آنان نیز می‌توانند در یک رابطه برد_برد منافع قابل توجه‌ای به دست آورند.

مقتدایی تصریح کرد: آب‌های وسیع در قلمرو سرزمینی مرز‌های متعدد با چندین کشور عملا ایران را به شاهراهی برای ارتباط کشور‌ها با یکدیگر تبدیل کرده است، به ویژه منطقه بسیار حساس و مهم خلیج فارس و تنگه هرمز به شکلی مضاعف اهمیت ایران را برجسته نموده است.

کارشناس مسائل بین الملل ادامه داد: عمان در طول سالیان گذشته برای تعملاتش با تهران نه تنها اسیر فشار‌های خارجی نشده بلکه توانسته با رعایت اداب دیپلماتیک از تعامل با ایران به عنوان همسایه قدرتمند خود بهره مند شود.

مقتدایی اضافه کرد: جمهوری اسلامی ایران نشان داده که نسبت به تعهدات خود در قبال کشورهای مختلف پایبند است. برای مثال در مقاطع حساس که  قطر  مورد تهاجم سیاسی قرار گرفته بود، تهران از مسقط حمایت کرد، این رویکرد در قبال سایر همسایگان و دوستان ایران مانند عراق، پاکستان و ترکیه نیز وجود دارد.

او افزود: سفر وزیر خارجه کشورمان به عمان و سفر مقامات عمانی به ایران نشان می‌دهد که جمهوری اسلامی ایران برای همکاری با کشور‌های همسایه اولویت قائل است. به نظر می‌رسد در ماه‌های گذشته روند تعاملات ایران و عمان فراتر از تعاملات دو کشور و در راستای دستیابی به تفاهمات حداکثری در عرصه بین المللی پایگذاری شده است.

مقتدایی با اشاره به توافقات ایران و عمان، گفت: به نظر می‌رسد بخشی از سفرهای مقامات دوکشور در راستای پیگیری قول و قرار‌هایی است که پیش از این بین تهران و مسقط مقرر شده بوده. البته نباید فراموش کرد که  اکنون سطح علاقه دو کشور به حوزه های  اقتصادی و سیاسی خلاصه نمی‌شود بلکه این روابط ابعاد فرهنگی و حتی میانجیگری‌ها را نیز در بر می گیرد و وزارت امور خارجه کشورمان  نیز باید در خصوص مفاد این مذاکرات افکار عمومی را بیش از پیش در جریان قرار دهد.

دور دوم گفت‌وگو‌های «محمدجواد ظریف» و «یوسف بن علوی»، وزیران امور خارجه جمهوری اسلامی ایران و سلطنت عمان سه‌شنبه در محل وزارت امور خارجه عمان برگزار شد. در واقع مهمترین موضوعات روابط دوجانبه به ویژه مسائل اقتصادی و تجاری محور اصلی گفت‌وگو‌ها در این دیدار است.

محمدجواد ظریف پیش از ظهر دوشنبه در چارچوب رایزنی‌های مستمر دوجانبه میان ایران و عمان عازم مسقط شد و دور اول گفت‌وگو‌ها را با همتای عمانی خود در مسقط انجام داد.

او دو شب گذشته با جمعی از ایرانیان و فعالان اقتصادی مقیم عمان شامگاه دیدار کرد و به تبادل نظر پرداخت، همچنین سه‌شنبه هم «محمد عبدالسلام» سخنگوی انصارالله یمن با وزیر امور خارجه در مسقط دیدار کرد. طرفین در این دیدار، در خصوص آخرین تحولات سیاسی و میدانی در یمن گفت‌وگو کرد.


بیشتر بخوانید:دور دوم رایزنی های وزیران خارجه ایران و عمان 


انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار