هفته نامه انگلیسی ساندی تایمز روز دوشنبه 19 دی 1390 (9 ژانویه 2012) خبر داد: اسرائیل تخلیه نیروگاه اتمي ديمونا را به منظور مقابله با حمله موشکی ایران آغاز کرده است.

به گزارش حوزه سياست خارجي باشگاه خبرنگاران به نقل از پايگاه خبري تحليلي ايران هسته اي، دو منبع غربی احتمال دادند رژیم صهیونیستی رآکتور اتمی دیمونا را از بیم هدف قرار گرفتن توسط ایران تعطیل کند.

ساندی تایمز نوشت: «اسرائیل این اقدام را به سبب ناتوانی نیروگاه از مقاومت در مقابل موشک های ایران آغاز کرده است».

روزنامه استرالین هم در روز 18 دی 1390 (8 ژانویه 2012) ضمن تایید فراهم شدن مقدمات تعطیلی دیمونا به دلیل ترس از حمله ایران، نوشت که این تصمیم که توسط کمیسیون انرژی اتمی اسرائیل و مقامات دفاع مدنی این رژیم گرفته شده است.

استرالین اضافه کرد: «روزنامه هاآرتص هفته گذشته به نقل از مقامات این رژیم نوشته بود آنها به این نتیجه رسیده اند که این رئاکتور در صورت جنگ غیرقابل نفوذ نیست».

نیروگاه دیمونا از قدیمی ترین نیروگاه ها در جهان به شمار می رود و در سال 1964 در صحرای نقب در جنوب سرزمین های اشغالی احداث شده است.

دیمونا با کمک فرانسه برای تولید پلوتونیوم به منظور استفاده در سلاح هسته ای ساخته شد و کارشناسان می گویند این رئاکتور، تریتیوم لازم برای بمب های هیدورژنی راهم تولید می کند.

برخی تحلیلگران در تهران حدس می زنند تعطیلی دیمونا به دلیل عمر بسیار بالا و ایمن نبودن فعالیت آن اتفاق افتاده و ربطی به منازعه اسراییل و ایران نداشته باشد. در واقع به نظر می رسد اسراییل مایل است در چارچوب یک پروژه عملیات روانی با استفاده از این موضوع احتمال درگیری با ایران را بالا نشان بدهد
.
این در حالی است که تحلیلگران در این باره اتفاق نظر دارند که درگیری اسراییل با ایران قریب الوقوع نیست و هدف اصلی تشدید لفاظی از سوی صهیونیست ها درباره احتمال حمله به ایران بیش وادار کردن اروپا و امریکا به اعمال تحریم های شدید تر علیه ایران است.

سردار سید مسعود جزایری، معاون فرهنگی و تبلیغات سناد کل نیروهای مسلح در 18 آبان 1390 گفته بود، اگر بنا بر حمله موشکی به اسراییل باشد، دیمونا یکی از «در دسترس ترین» تاسیسات برای ایران است.
/ع2
 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار