یک طرح تحقیقاتی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه نشان داد:مصرف بیش از حد انواع جگر برای سلامتی مضر است.

جگر به گزارش  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمانشاه،  یک طرح تحقیقاتی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه نشان داد:مصرف بیش از حد انواع جگر برای سلامتی مضر است.

این طرح تحقیقاتی با عنوان " بررسی الگوی‌مصرف و تعیین میزان سم آفلاتوکسین موجود درانواع جگرهای سطح شهرکرمانشاه در سال1397-1398 " توسط دکتر رضا محمدی در معاونت تحقیقات و فناوری دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی کرمانشاه انجام شد.



نتایج این تحقیقات نشان داد مصرف بیش از حد انواع جگر به دلیل آلودگی به سموم آفلاتوکسین برای سلامتی مضر است تمامی انواع جگرها آلوده به آفلاتوکسین بوده و میزان سم در فصل زمستان و پاییز بیشتر بوده و نیز بیانگر خطر ریسک بالای سرطان برای انواع جگر است.


در این مطالعه با استفاده از پرسشنامه، الگوی مصرف جگر در مناطق مختلف شهر کرمانشاه بررسی گردید و میزان سم آفلاتوکسین در انواع جگرهای سطح بازار (گوسفند، گاو و مرغ) مورد آنالیز قرار گرفت و مشخص شد مناطق 1 و 2 بیشترین میزان مصرف جگر را دارند.


از آنجاییکه جگر یکی از مواد غذایی پرمصرف و مورد علاقه افراد جامعه به ویژه آقایان می­‌باشد، بنابراین با تعیین میزان سم آفلاتوکسین موجود در جگرهای سطح بازار، میزان مصرف جگر و ترکیب نتایج این بررسی‌ها می­‌توان از آن برای برنامه‌­ریزی جهت افزایش ایمنی ­غذایی افراد جامعه وهمچنین پیش­گیری از بیماری­های خطرناکی ازجمله سرطان استفاده کرد.


آفلاتوکسین متابولیت ثانویه حاصل از دو قارچ آسپرژیلوس فلاووس و آسپرژیلوس پارازیتیکوس است که طی زنجیره غذایی وارد مواد غذایی مختلف از جمله غلات، گوشت، تخم مرغ و شیر می­‌گردد.


گفتنی است برای اینکه جامعه بتواند از آلودگی­های مواد غذایی و بیماری ناشی از آن در امان بماند ، توجه تمامی مسئولان و سایر افراد جامعه مورد نیاز است و با فرهنگ­ سازی مناسب در این زمینه می توان اقدام موثری در این زمینه انجام داد. همچنین اندازه‌­گیری میزان انواع گروه­های آفلاتوکسین در دیگر فرآورده‌های گوشتی و دامی می­‌تواند نقش موثری در آگاهی افراد و جهت­ گیری به سمت جامعه ای سالم داشته باشد.

انتهای  پیام/ز

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.